« دانلود فایل پایان نامه : منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه ارزیابی همخانوادههای ... | دانلود منابع دانشگاهی : منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله طراحی استوار شبکه زنجیره تأمین ... » |
(Self-Assessment Framework)
مدل امتیازدهی
(Scoring Model)
شکل۲-۱٫ کلیات مدل های تعالی (ریاحی، ۱۳۸۲، ۹۳).
۲-۲۴٫ سیر تکاملی مدلهای تعالی کسب و کار و جوایز کیفیت
در جولای سال ۱۹۵۰، موسسه JUSE[35] آقای دکتر ادوارد دمینگ یکی از مشهورترین متخصصان کنترل کیفیت در آمریکا را برای انجام سخنرانیهای مختلفی در زمینه کیفیت به ژاپن دعوت نمود. در سال ۱۹۵۱ این مؤسسه به پاس خدمات دکتر دمینگ جایزهای به نام ایشان بنیان نهاد که اهداء آن همچنان ادامه دارد (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۱).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
این مدل، نگرش جدیدی در بحث کیفیت ایجاد و عنوان کرد که برای تولید محصولات و خدمات با کیفیت، نیاز به هماهنگی همه جانبه در سطح سازمان دارد. اگر چه در آن زمان عمدتاً استفاده از روشهای آماری برای کنترل کیفیت در کانون توجه اصلی این مباحث بود، ولی همین تفکر “ نگرش فراگیر ” منجر به ظهور “ کنترل کیفیت فراگیر ”[۳۶] در دهه ۶۰ میلادی گردید (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۱).
موفقیت ژاپن در به کارگیری روشهای علمی کسب و کار، تهدیدی جدی برای شرکتهای آمریکایی ایجاد کرد، به طوری که در دهه ۸۰ بسیاری از آنها با واگذار کردن بازار به رقبای ژاپنی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند. این تهدیدها منجر شد که شرکتهای غربی در روشهای کسب و کار خود تجدیدنظر کرده و مدیریت کیفیت فراگیر[۳۷] را به طور گستردهای به کار گیرند (نجمی و حسینی، ۱۳۸۷، ۱۳).
در اواخر دهه ۱۹۸۰، مطرح شدن دو نگرش عمده، شیوهها و نظامهای مدیریت کیفیت سازمانها را به طور محسوسی تحت تأثیر قرار داد: ” استانداردهای سری ” و ” مدیریت کیفیت فراگیر “. استانداردهای سری به منظور هماهنگ کردن استانداردهای کیفیت و ارائه الگوهایی برای تضمین کیفیت[۳۸] به وجود آمد. سنجش میزان انطباق و سازگاری هر سازمانی با استاندارد ، به راحتی و از طریق انجام برنامههای ممیزی (داخلی/ بیرونی) امکانپذیر است و سازمانهایی که بتوانند با موفقیت، ممیزیهای شخص ثالث (سازمانهای گواهیدهنده) را سپری کنند، موفق به دریافت گواهینامه مربوطه خواهند شد.
مدیریت کیفیت فراگیر، روشی برای مدیریت و اداره یک سازمان است که اساس آن محور قرار دادن کیفیت و مشارکت همه اعضای سازمان بوده و هدف از آن، نیل به موفقیت در درازمدت از طریق جلب رضایت مشتری و تأمین منافع همه ذینفعان است. برخلاف ، یک استاندارد رسمی بینالمللی برای مدیریت کیفیت فراگیر که مشخص کند چگونه میتوان یک سیستم مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد کرد، وجود ندارد (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۲).
حتی خطوط راهنمای یکسان و هماهنگی که کمک کند چگونه میتوان استقرار و به کارگیری مدیریت کیفیت فراگیر را اندازهگیری و ارزیابی کرد نیز موجود نیست. از سوی دیگر هیچ سازمان یا مرجع رسمی، صدور گواهینامهای که قادر باشد استقرار و دستیابی به مدیریت کیفیت فراگیر را بر اساس استانداردهای بینالمللی گواهی نموده و به رسمیت بشناسند، نیز وجود ندارد. از این رو میبینیم نظرهای کم و بیش متفاوتی توسط اندیشمندان این رشته همچون دمینگ[۳۹]، جوران[۴۰]، کرازبی[۴۱]، ایشی کاوا[۴۲]، فیگن بام[۴۳] و … در تعریف مدیریت کیفیت فراگیر، اصول و راهکارهای اجرایی آن، مطرح شده است. اما موضوعی که تمامی اندیشمندان مدیریت بر آن اتفاق نظر دارند، ضرورت اندازهگیری اصول و معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر است. به همین دلیل در سالهای اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی به منظور شناسایی و اندازهگیری معیارهای اصلی این نوع از مدیریت در کشورهای مختلف انجام شده است (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۳).
از سوی دیگر، تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی، تلاشهای انجام شده توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) در راستای جهانی کردن اقتصاد و افزایش رقابت جهانی، همه کشورهای مختلف (اعم از توسعه یافته و در حال توسعه) را به این باور رسانده است که برای حضور و بقاء در بازارهای منطقهای، جهانی و حتی داخلی باید توان رقابتی و قابلیت رقابتپذیری صنایع و سازمانهای خود را افزایش دهند. از این رو کشورهای مختلف، مطالعات متعددی در زمینه شناسایی و اشاعه عوامل کلیدی موفقیت سازمانها، به منظور بهبود عملکرد آنها انجام داده اند (نجمی و حسینی، ۱۳۸۷، ۱۴).
مدلهای تعالی سازمانی بر این واقعیت تأکید دارند که بقاء دررقابت جهانی، مستلزم بهبود عملکرد در مقیاس جهانی است. این مدلها با ارائه معیارهای ارزیابی، خطوط راهنمایی برای سازمانها ایجاد میکنند تا پیشرفتها و عملکرد خود را در زمینه تعالی سازمانی اندازهگیری نمایند (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۴).
از سویی، معرفی سازمانهای برتر و برندگان جوایز کیفیت تعالی سازمانی، مثالهایی عملی از دستیابی و موفقیت در پیادهسازی اصول مدیریت کیفیت فراگیر را ایجاد و به سازمانها کمک میکنند تا با الگو قرار دادن آنها، نظامهای مدیریت خود را بهبود بخشند (نجمی، ۱۳۹۱، ۲۴).
۲-۲۵٫ انواع مدلهای تعالی سازمانی
الف) مدل تعالی سازمانی مالکوم بالدریج
در سال ۱۹۸۷ مدل کسب و کار جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج[۴۴] در آمریکا مطرح شد که در واقع پوششدهنده تمامی اجزاء یک کسب و کار با در نظر گرفتن منافع تمامی ذینفعان بود.
ارزش ها و مفاهیم محوری مدل مالکوم بالدریج:
رهبری آیندهنگر
تعالی مبتنی بر توجه به مشتری
یادگیری فردی و سازمانی
ارج نهادن به کارکنان و شرکاء
سرعت عمل
تمرکز بر آینده
مدیریت نوآوری
مدیریت بر مبنای واقعیت
مسئولیت شهروندی و همگانی
تمرکز بر نتایج و ایجاد ارزش افزوده
نگاه سیستمی (ریاحی، ۱۳۸۲، ۱۰۲).
ارزشها و مفاهیم محوری مدل مالکوم بالدریج (MBNQA) به صورت معیارهای اصلی در هفت طبقه گنجانده شده است که در شکل زیر نشان داده شدهاند (ریاحی، ۱۳۸۲، ۱۰۳):
مدل تعالیMBNQA
شمای سازمانی: محیط روابط و چالشها
اطلاعات و تجزیه و تحلیل
رهبری
توجه به مشتری و بازار
برنامه ریزی راهبردی
توجه به منابع انسانی
نتایج اصلی فرایند
مدیریت فرایند
شکل۲-۲٫ مدل تعالی مالکوم بالدریج (ریاحی، ۱۳۸۲، ۱۰۳)
ب) مدل تعالی در کسب و کار کانجی[۴۵]
این مدل توسط آقای دکتر کانجی برای تعالی ارائه شد. وی در سال ۱۹۹۶ مدل خود را با تغییراتی مطابق شکل زیر ارائه داده است.
مدل تعالی کانجی
بهبود مستمر
مدیریت مردمی
مدیریت بر مبنای
واقعیات
خشنودسازی
مشتری
رهبری (شالوده)
فرم در حال بارگذاری ...