سؤال
میانگین
میانه
مد
انحراف معیار
۱٫ هزینه ها و سایر معیارهای مربوط به بخشهای مختلف سازمان
۳٫۶۱
۴
۴
۱٫۱۵
۲٫ اطلاعات تفکیکی (از قبیل تفکیک هزینهها به صورت ثابت و متغیر)
۳٫۶۸
۴
۳
۱٫۰۳
۳٫ اطلاعات مربوط به بخشها خاص در سازمان (از قبیل مراکز هزینه و ..)
۴٫۰۹
۴
۵
۰٫۸۹
۴٫ ارائه اهداف دقیق برای هر یک از فعالیتهای انجام شده در حوزه های کارکردی مختلف
۳٫۹۴
۴
۴
۱٫۰۴
۵٫ اطلاعات مربوط به تأثیر هر رویداد بر دوره های زمانی خاص (به طور مثال در تابستان، زمستان و…)
۳٫۷۲
۴
۴
۱٫۰۳
۶٫ اطلاعات مربوط به قراردادها و سرمایه گذاریهای بالقوه که می تواند بسته شود – تجزیه و تحلیل آنها
۳٫۵۶
۳
۳
۰٫۸۳
۷٫ اطلاعاتی که تأثیر رویدادها بر نقشهای مختلف سازمانی مرتبط با فعالیتها و وظایف خاص را نشان میدهد، از قبیل بازاریابی یا تولید
۴٫۰۰
۴
۴
۰٫۶۳
۸٫ اطلاعاتی که به تأثیر تصمیم گیری شما بر عملکرد بخشهای مختلف سازمان مرتبط است
۳٫۹۵
۴
۵
۱٫۰۷
۹٫ اطلاعات مرتبط با تأثیرگذاری تصمصمگیری شما در سرتاسر واحدهای سازمان
۳٫۹۵
۴
۴
۰٫۷۶
۱۰٫ ارائه اطلاعات در شکلهای مناسب برای ورودی مدلهای تصمیم گیری
۳٫۵۳
۴
۳
۰٫۶۷
جدول ۴-۴- آمار توصیفی پاسخهای پرسشنامه- نوع تصمیماتی که توسط سیستمهای حسابداری مدیریت پشتیبانی و حمایت می شود
سؤال
میانگین
میانه
مد
انحراف معیار
۱٫ اهمیت سیستمهای حسابداری مدیریت که در سازمان شما اجرا می شود، در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۴۰
۳
۴
۰٫۹۱
۱٫ اهمیت سیستمهای حسابداری مدیریت که در سازمان شما اجرا می شود، در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۴۰
۳
۴
۰٫۹۱
۲٫ اهمیت اطلاعات مالی (اطلاعات مالی زمان گذشته، حال و آینده) را در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۴۰
۳
۳
۰٫۸۶
۳٫ اهمیت اطلاعات کمی غیرمالی (اطلاعات ارائه شده در قالب سایر معیارها از قبیل سطح بهره وری، سهم بازار و …) را در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۹۰
۴
۵
۱٫۰۵
۴٫ اهمیت اطلاعات کیفی (از قبیل ترجیحات مشتریان، کیفیت خدمات، آموزش و تجربه کارکنان و …) را در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۸۶
۴
۴
۰٫۷۷
۵٫ اهمیت سیستم اطلاعاتی رسمی سازمان شما را در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۷۰
۴
۳
۰٫۷۸
۶٫ اهمیت سیستم اطلاعاتی غیررسمی سازمان شما (شبکه هایی غیر از سیستم اطلاعات رسمی که برای کسب اطلاعات استفاده می شود) را در حمایت از تصمیمات اول و دوم را درجهبندی کنید.
۳٫۶۸
۴
۴
۰٫۷۸
در جدول ۴-۵ سوالهای ۱، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ مربوط به بعد سرمایه انسانی، سؤالهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۱۰، ۱۳ و ۱۸ مربوط به بعد سرمایه سرمایه ساختاری و سؤالهای ۶، ۸، ۹ و ۱۹ نیز مربوط به بعد سرمایه مشتری میباشد.
جدول ۴-۵- آمار توصیفی پاسخهای پرسشنامه- ابعاد سرمایه فکری
سؤال
میانگین
میانه
مد
انحراف معیار
۱٫ انگیزش و رضایت کارکنان
۳٫۶۱
۴
۴
۰٫۷۸
۲٫ سیستمها و فرآیندی که توسعه، حمایت و تحقق راه حلهای نوآورانه را تشویق می کند
۳٫۶۱
۴
۴
۱٫۰۲
۳٫ حفظ و توسعه روابط داخلی بین اشخاص، گروه ها و تیمهای کاری در سازمان
۳٫۸۹
۴
۵
۱٫۰۳
۴٫ به اشتراک گذاری دانش معمول
۳٫۸۷
۴
۴
۰٫۹۶
۵٫ کارایی سیستمهای اطلاعاتی (دسترسی به اطلاعات مناسب، مرتبط و به موقع)
۳٫۶۰
۳
۳
۱٫۰۶
۶٫ توانایی رسیدن به یک شرکت بزرگ بر اساس بازده، با تمرکز بر مشتری و سیر ذینغعان
۳٫۶۲
۴
۳
۰٫۹۱
۷٫ توانایی شناسایی، ارزیابی و افزایش ظرفیت (انفرادی و جمعی) و منابع (انسانی، مواد، دانش) مکمل
۳٫۸۳
۴
۴
۰٫۷۳
۸٫ توانایی تفسیر و همگون ساختن اطلاعات خارجی مرتبط و استفاده از آن در فعالیت های روزانه
۴٫۰۴
۴
۵
۰٫۹۴
۹٫ توانایی برای مقابله با فشار زیست محیطی خارجی و ایجاد تعدیلاتی برای تنظیم مجدد تعادل داخلی
۳٫۷۷
۴
۴
۰٫۹۱
۱۰٫ وجود فرهنگ سازمانی و جو حمایتی
۳٫۴۹
۴
۴
۰٫۸۷
۱۱٫ کارایی کارکنان
۳٫۷۸
۴
۴
۰٫۹۴
۱۲٫ برنامه های آموزشی برای کارکنان
۳٫۶۷
۴
۳
۰٫۸۶
۱۳٫ انعطاف پذیری و سادگی رویه ها
۳٫۷۸
۴
۳
۱٫۰۵
۱۴٫ مشارکت کارکنان در حاکمیت سازمان و فرآیندهای تصمیم گیری
۳٫۷۰
۴
۳
۰٫۹۱
۱۵٫ توانایی یادگیری از رویدادها و تصمیم گیریهای گذشته و استفاده از آنها در فعالیتهای کنونی
۳٫۶۸
۴
۳
۰٫۸۲
۱۶٫ صلاحیت منابع انسانی
۳٫۸۶
۴
۴
۰٫۸۳
۱۷٫ مشارکت کارکنان در فرآیندهای نوآوری
۳٫۸۸
۴
۴
۰٫۷۸
۱۸٫ ارتباطات بین سطوح گوناگون تصمیم گیری
۳٫۶۶
۴
۴
۰٫۸۹
۱۹٫ روابط بلندمدت با مشتریان، تامین کنندگان و سایر ذینفعان، توانایی یادگیری این روابط و استفاده از این آموزش به نفع سازمان
۳٫۸۴
۴
۵
۱٫۰۸
در جدول ۵-۶ نیز هر کدام از متغیرهای پژوهش شامل شیوه استفاده از سیستمهای حسابداری مدیریت، نوع اطلاعاتی که به وسیله سیستمهای حسابداری مدیریت تهیه می شود، نوع تصمیماتی که توسط سیستمهای حسابداری مدیریت پشتیبانی و حمایت می شود، و سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری که با بهره گرفتن از سؤالهای پرسشنامه اندازه گیری شدهاند ارائه شده است.
جدول ۴-۶- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش
سؤال
میانگین
میانه
انحراف معیار
چولگی
کشیدگی
شیوه استفاده از سیستمهای حسابداری مدیریت
۳٫۶۴
۳٫۶۴
۰٫۳۸
-۰٫۰۹
-۰٫۶۴
نوع اطلاعاتی که به وسیله سیستمهای حسابداری مدیریت تهیه می شود
۳٫۸۰
۳٫۸۰
۰٫۴۱
-۰٫۳۳
۱٫۱۹