مصاحبه با اعضای بخش (گروه آموزشی)، مشاهده هایی از جلسات و بررسی اسناد مدرسه با تحلیل داده ها بر اساس تکنیک تأکید پیشرونده صورت گرفت که امکان جمع آوری داده ها را با تاثیر گرفتن از تحلیل مداوم داده ها فراهم میکند ]یعنی جمع آوری داده ها و تحلیل آن ها همزمان صورت میگیرد.[
هویت حرفه ای معلمانی که به تدریس موضوعات سطح پایین مشغولند ،بر پایه آموزش به طور کلی تعیین می شود و مهارت های تدریس موضوعات تخصصی مورد نظر نیست.
تدریس موضوعات حاشیه ای میتواند جنگ دائمی ضد کلیشه های نوعی (جنسیتی)باشد .
دی کُخس و فیکله [۶۳] (۱۹۹۷)بصیرت یافتن نسبت به نگرشها و تصورات مردانی که تدریس ابتدایی را انتخاب می کنندتعریف صریحی ارائه نشده است؛ هویت حرفه ای از تصور اجتماعی نسبت به یک گروه کاری استنتاج می شودهیچمصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق با ۱۱ معلم مردعمده ترین دلیل برای معلم ابتدایی بودن یا شدن تماس مستقیم با کودکان و تربیت آن ها است.
میچل [۶۴](۱۹۹۷)کشف تفاسیر معلمان از سه بعد هویت حرفه ای و بررسی اینکه چگونه این تفاسیر چالش هایی را برای افزایش همکاری معلمان ایجاد می کندتعریف صریحی ارائه نشده است؛ چنین پذیرفته شده است که هویت حرفه ای به وسیله ابعاد مناسب توصیف می شود و به وسیله معانی ذهنی که معلمان به این ابعاد میدهند، شکل میگیرد.هیچمصاحبه عمیق با ۸ معلم مقطع راهنمایی که به تازگی بازنشسته شده اند، تحلیل متون پیاده شده برای هر معلم و تعیین مقولات برآمده درون مصاحبه ها و در سراسر آن ها
تأکید بر تعاملات آن ها با همکاران ، معلمان سه بعد از هویت حرفه ای را برجسته ساختند: ارائه (نمایش) ، آمادگی ، فداکاری (تخصیص)
فقدان هویت حرفه ای مشترک که لازمه مشارکت با همکاران بوده و پیش نیازی برای اجرای اصلاحات جاری است.
میچل [۶۵](۱۹۹۷)کشف تفاسیر معلمان از سه بعد هویت حرفه ای و بررسی اینکه چگونه این تفاسیر چالش هایی را برای افزایش همکاری معلمان ایجاد می کندتعریف صریحی ارائه نشده است؛ چنین پذیرفته شده است که هویت حرفه ای به وسیله ابعاد مناسب توصیف می شود و به وسیله معانی ذهنی که معلمان به این ابعاد میدهند، شکل میگیرد.هیچمصاحبه عمیق با ۸ معلم مقطع راهنمایی که به تازگی بازنشسته شده اند، تحلیل متون پیاده شده برای هر معلم و تعیین مقولات برآمده درون مصاحبه ها و در سراسر آن ها
تأکید بر تعاملات آن ها با همکاران ، معلمان سه بعد از هویت حرفه ای را برجسته ساختند: ارائه (نمایش) ، آمادگی ، فداکاری (تخصیص)
فقدان هویت حرفه ای مشترک که لازمه مشارکت با همکاران بوده و پیش نیازی برای اجرای اصلاحات جاری است.
گراهام و یانگ[۶۶] (۱۹۹۸)جستجو و شرح دقیق ماهیت تدریس هنرهای زبانی انگلیسیهیچ تعریف صریحی ارائه نشده است؛ هویت حرفه ای چیزی است که معلم ایده آل را توصیف می کندهیچتاکید روی قطعات منتخب و گلچینی از نوشته های فکورانه معلم ، کارنامه های دانش آموز و داده های حاصل از مصاحبه با دانش آموزان بود.زمینههای متنوعِ فرهنگی دانش آموزان ،منبع غنی برای کیفیت مطالعه فراهم میکند که میتواند در قلب تدریس مؤثر واقع شده و بدینسان به خلق هویت حرفه ای معلم شایسته چند فرهنگی کمک کند.بیجارد، ورلوپ و ورمونت [۶۷](۲۰۰۰)توصیف اینکه چگونه معلمان ابعاد هویت حرفه ای شان را درک میکنند و چه عواملی بر آن تاثیر می گذارندهویت حرفه ای به ابعاد تدریس مرتبط است که در سطح عمومی در همه معلمان مشترک است، مثال موضوع، آموزش و خبرگی تربیتیخویشتن شناسی، خود- ارزیابیپرسشنامه پیمایشی بین ۸۰ معلم با تجربه مقطع راهنمایی در موضوعات مختلف
معلمان درک متفاوتی از هویت حرفه ای شان داشتند.
هویت حرفه ای معلمان بسته به موضوع تدریس در طول زمان به طور قابل توجهی تغییر مییابد.
عواملی که بر تصورات معلمان از هویت حرفه ای شان تاثیر گذارند به یک اندازه اهمیت دارند.
جدول ۳٫ بررسی مطالعات در باب داستانهایی که معرف هویت حرفه ای هستند(اقتباس از بیجارد و همکاران،۲۰۰۴)
نویسنده و سال
هدف مطالعه
تعریف هویت حرفه ای
مفاهیم مرتبط
روش شناسی
یافته های اصلی
بروک[۶۸] (۱۹۹۴ )
نقل مراحلی که معلم برای رسیدن به هویت حرفه ای پشت سر گذاشته است.
هیچ تعریف صریحی ارائه نشده است ؛ بخشی از هویت حرفه ای فردبوسیله شغل (حرفه) تعریف شده و بخشی بواسطه تعامل خود معلم با آن.
هیچ
یک معلم داستان شخصی خود از رشد به سوی حرفه ای بودن را نقل و منتشر کردهاست
لازمه حرفه ای شدن ،گفتگو و یادگیری از تجربه هاست.
حرفه ای بودن در تدریس امری متمایز کننده است اما نباید منجر به بیگانگی افراد حرفه ای از اشخاص غیر متخصص (مانند والدین ) گردد.
کانلی و کلندینین (۱۹۹۹)
نشان دادن پیوند درونی دانش، زمینه و هویت در داستانهای معلمان و مدیران
به هویت حرفه ای به عنوان ” داستانهایی که با آن زندگی میکنیم “اشاره شده است. معنا بواسطه فهم روایی از دانش و زمینه به دست میآید.
خودهای متغیر
معلمان و مدیران داستانهایشان را نقل میکنند. به داستانهای همدیگر گوش داده و پاسخ میدهند. این داستانها در کتابی که توسط خودشان نوشته شده ،ارائه شده است.
در همان کتاب پژوهشگران آنچه برای معلمان و مدیران حائز اهمیت بوده را بدون هیچ برنامه عملیاتی یا چارچوب فکری از پیش مشخص شده، تفسیر کردهاند.
داستانهای سازمانی (برای مثال یک برنامه درسی تجویزی)تاثیرات قاطعی بر هویت حرفه ای دارند.
معلمان پاسخهای متفاوتی به این داستانها میدهند.
موضوعات حرفه ای با مرزهای فاصله ای و موقتی در چشم انداز حرفه ای در هم تنیده شده اند.
کانلی و کلندینین (۱۹۹۹)
نشان دادن پیوند درونی دانش، زمینه و هویت در داستانهای معلمان و مدیران
به هویت حرفه ای به عنوان ” داستانهایی که با آن زندگی میکنیم “اشاره شده است. معنا بواسطه فهم روایی از دانش و زمینه به دست میآید.
خودهای متغیر
معلمان و مدیران داستانهایشان را نقل میکنند. به داستانهای همدیگر گوش داده و پاسخ میدهند. این داستانها در کتابی که توسط خودشان نوشته شده ،ارائه شده است.
در همان کتاب پژوهشگران آنچه برای معلمان و مدیران حائز اهمیت بوده را بدون هیچ برنامه عملیاتی یا چارچوب فکری از پیش مشخص شده، تفسیر کردهاند.
داستانهای سازمانی (برای مثال یک برنامه درسی تجویزی)تاثیرات قاطعی بر هویت حرفه ای دارند.
معلمان پاسخهای متفاوتی به این داستانها میدهند.
موضوعات حرفه ای با مرزهای فاصله ای و موقتی در چشم انداز حرفه ای در هم تنیده شده اند.
۲-۳-۱. جمع بندی مطالعه جامع بیجارد و همکاران(۲۰۰۴)