« پژوهش های انجام شده در رابطه با بلند مرتبه ... | دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : بررسی دانش، نگرش، تمایلات رفتاری و رفتار کشاورزان ذرتکار ... » |
اسرار مشعرالحرام
اسرار زیادی دروقوف مشعرالحرام است:
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شب مشعرآموزش های زیادی دارد. بیداری، هوشیاری، عبادت، بندگی ،اطمینان، تقوا، همه رااز این سرزمین بایدفراگرفت.(خداکرمی زنجانی،۱۳۷۵،ص۳۳۰)
منا
الف) سرّمنا از منظرامام صادق(ع)
حضرت امام صادق (ع) فرموده اند:« وَارمِ الشَّهَواتِ والخَساسَهِ والدَّنائهِ والذمیمهِ عندَ رمیَ الجمرات» شهوات وپستی هاوجمیع صفات نکوهیده وپست رادر رمی جمرات ازخود دورکن.(کلینی،۱۳۷۵،ص۹۲)
ب) سرّمنا از منظر امام سجاد(ع)
امام سجاد(ع)فرمودند: ای شبلی، سرّ مکه رفتن آن است که انسان وقتی به سرزمین منا پاگذاشت، بفهمدکه به آرزوهای خودرسیده است.
آری مناسرزمین تمنیات ورسیدن به آرزوهاست نه آرزو کردن ها.زائری که به سرزمین مناوارد می شود، باید درمرحله ای به سربرد که :« آمن الناّس بلسانِه وقلبه ویده» باشد.(جوادی آملی،۱۳۸۰،ص۸۹)
امام سجاد(ع)ازشبلی پرسیدند: آیا آرزوهای دیگران راهم برآوردی؟ آیا بدان پایه ازکمال رسیدی که مردم از زبان ودل ودست توآسیب نبینند؟ بنابراین مردم بایداززبان ودست ودل حج گزارآسوده باشند.
عموماً هر اقدامی را که انسان از مرحله فکر به مرحله عمل خواهد آورد، دچار موانع و گرفتار زحمات و مشکلاتی خواهد شد . فقط در میدان فکر و اندیشه و اراده گرفتاری نیست. ولیکن بعدها که پا به مرحله عمل می گزارند، هرمرامی به خصوص این مرام که عبارت است ازپاسبانی حق وعدل،گرفتاریهای فراوان دارد. میدان منا،اولین نمایش روح اسلامی دردنیا است وبهترین دستوردفاعی است که پاسبانان حق بایدآن را آموخته وعمل نمایند.(سحاب،۱۳۵۸،ص۱۲۸)
رمی جمرات
سرّ رمی جمرات
رمی جمرات نیزظاهری دارد وباطنی:
ظاهرآن راهمه انجام می دهنداما باطن آن رافقط تعداد اندکی انجام میدهندوسرّ این معنا آن است که انسان شیطان را واقعاً ازخود برهاند، کما این که پناه بردن به خدا ازشیطان با گفتن « أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم» بدون توجه به معنای آن حاصل نمی گردد، رمی شیطان نیزتنها باسنگ انداختن بدون توجه به باطن آن نخواهدبود.(درویش ،۱۳۸۲،ص۱۱۹)
معنای سنگ زدن به جمره آن است که من هرشیطان و شیطنتی را رمی کردم پس اگرانسانی خود جزء شیاطین انسی باشد، هرگزقدرت ولیاقت رمی ندارد.
وقتی شیطان قرین کسی باشداونمی تواند قرین خودرا رمی کند.« ومن یکن الشَّیطان لَه قریناً فساد قریناً».(جوادی آملی،۱۳۸۰،ص۹۰)
رمی جمرات یک نوع مبارزه تمرینی باغرائزماده پرستی ومبارزه باشرور وبدی هاست. بدیهی است که روح افراد با ایمان همیشه باشرور وبدی ها درجنگ وستیز می باشد وکارهای حج هم نوعاً درس های آموزشی است .(خداکرمی زنجانی،۱۳۷۵،ص۳۵۰)
آیت الله جوادی آملی می گویند: اگرمسأله رمی جمرات وسنگ زدن به جمره ها مطرح است، درحقیقت دیو درون وبرون را رمی کردن وانسان انس وجن را راندن است. تا انسان فرشته نشود، شیطان ازحریم او بیرون نمی رود. اگرفرشته خوبی شد، آن گاه ازگزند شیطنت مصون می ماند.(کارگر،۱۳۸۰،ص۱۰۵)
دراین زمینه مولی محسن فیض کاشانی می گوید: باید قصدتو در رمی جمرات ،اطاعت امرالهی واظهار رقیت وبندگی وصرف امتثال باشد، بی آن که عقل ونفس درآن دخالت وتصرفی بکند ونیز به منظور تشبه جستن به ابراهیم(ع) باشد، چه شیطان دراین محل به نزداو آمدتا درحج اوشبهه ای پدید آوردیا با ارتکاب گناهی ،او رادچارفتنه ای سازدوخداوند به ابراهیم دستور دادکه با انداختن سنگ ،او رادور وازخود مأیوس گرداند.(همان،ص۱۵۴)
باتوجه به سخن خدای سبحان درباره قربانی :« لَن یَنالُ اللهَ لُحومُها ولا دِماءُ ها ولکن ینالُه التّقوی مِنکُم»، می توان گفت: بیان قرآن درباره جلوه گاه تبرّی مزبور،یعنی رمی جمرات، نیزاین است که سنگ ریزه هاشیطان را رجم وطردنمی کند، بلکه این انزجاردرونی شماست که شیطان انس وجن رامی راندوشمارا ازهرشیطنت درونی وبیرونی محافظت می کند. بدیهی است که شیطان هرگزبا هفت سنگ طردنمی شود، تنهاراه طرد شیطان ودرامان ازآسیب های او،استفاده عملی وبه حصن الهی پناهنده شدن است،« وإمّا ینزَغَنَّک مِن الشَّیطان نزعٌ فاستعِذ بِا اللهِ ».(جوادی آملی،۱۳۸۳،ص۲۲۳)
درپرتاب سنگ به جایگاه شیطان ،بسیارمعنا نهفته است:
۱- کسی که به شیطان زمان حضرت ابراهیم سنگ می زندحتماً بایدبه شیطان زمان خودهم سنگ هابزند.
۲- باید یقین به اصابت سنگ هاداشته باشیم، شک وگمان فایده ای ندارد.تایقین نکرده ای که ابلیس رانزده ای ازمبارزه علیه اودست برندار.
۳- بایدسنگ زدن هفت بارتکرارشود،یعنی مبارزه باشیطان بایک هجوم کافی نیست،چون اوخنّاس است وبارفت وآمدهای پی درپی وچهره های گوناگون وزمان های وزمان های مختلف وگام های آهسته آهسته آنقدروسوسه خود راتکرار می کندتاموفق شود، این چنین شیطانی بایک بارپرتاب سنگ ازبین نمی رود، تونیز بایدهجوم خودرا علیه اوتکرار نمایی.
۴- خیال نکن مبارزه با ابلیس محال است، اوباسنگ ریزه های توفرار می کند.لیکن به شرط آن که توحالت تهاجمی داشته باشی .قرآن می فرماید: «فقاتِلوا أولیاءَ الشَّیطان إنَّ کَیدَ الشَّیطان کان ضعیفاً.» او زود فرار می کند به شرط آن که جایگاه وسوسه های اورا بدانی ومستقیماً دربرابرش جبهه بگیری. مستحب است هنگام سنگ زدن «الله اکبر» بگویی ،یعنی با استمداد ازپروردگارموفق به دفع شیطان می شوی.(قرائتی،۱۳۸۷،ص۱۱۸)
سرّ تعدّد عقبات
تعدادعقبات نشانه آن است که برای رسیدن به حق تنها یک مانع نیست بلکه موانع متعدد درعقبات متفاوت برسر راه است. درهرقدمی که انسان به خانه حق نزدیک می شودسنگی جلوی پای او می آیدودفاع براو لازم می شود،لذابیتوته درمنا (برخلاف عرفات ومشعر)شبانه روزی است. یعنی حاجی بایدتمام حیات خودرا وقف پاسداری ازحق نمایدوهشیارانه مراقب باشد. نفس انسان نیزدارای سه مرتبه نباتی وحیوانی وانسانی است وحاجی باید درحج خود، هشیارانه به تربیت نفس خودبپردازد.
در رمی جمره اولی وجمره وسطی ،چون شیطان مانع ازآ ن است که انسان به طرف خانه کعبه پیش رود، لذاشخص حاجی روبه طرف خانه خدابه رمی شیطان می پردازد تا اورا ازسر راه خویش بردارد. اما درجمره عقبه چون نزدیک به حرم حق است باید مانع ازورود شیطان به این حرم گردد. لذاپشت به کعبه ورو به شیطان به مصاف اومی رود.(درویش،۱۳۸۲،ص۱۲۴)
سرّ هفت سنگ
اما این که چراباید هفت سنگ پرتاب کرد دو وجه ملحوظ است:
درمورد باصره درحدیث آمده که« النظره، السهم مسموم من سهام ابلیس».
اما سامعه دربسیاری ازکتب حدیثی درتفسیر آیه مبارکه « إنَّ السّمع والبصره والفؤاد کلّ اولئک کان عنه مسؤولا».
شهوت تنها همان امورجنسی حیوانی نیست،شهوت جاه طلبی ،مطیع کردن دیگران به امیال وخواسته های نفسانی ،خوداز شهوت جنسی وحیوانی خیلی قوی ترونیرومند تراست وانسان رابه هرجنایتی وخیانتی وامی دارد.
فرم در حال بارگذاری ...