جدول۲‑۸: نمونه های سنجه های منظر رشد و یادگیری
-
- مشارکت کارکنان در مجامع حرفه ای
-
- سرانه سرمایه گذاری آموزشی
-
- متوسط سالهای خدمت کارکنان
-
- درصد کارکنان دارای مدارک عالی
-
- نرخ غیبت
-
- نرخ ترک سازمان
-
- رضایت کارکنان
-
- سرانه ارزش افزوده
-
- نرخ گوناگونی مشاغل
- برنامه ریزی ارتباطات
-
- کیفیت محیط کار
-
- بهره وری کارکنان
-
- ترویج سلامتی
-
- ساعات آموزش
-
- دستیابی به اهداف شخصی
-
- درصد کارکنانی که کامپیوتر دراختیار دارند
-
- مدیریت دانش (درصد پیشرفت )
-
- موارد نقص اختلاقیات حرفه ای
- شاخص توانمندسازی (تعداد مدیران )
آموزش نیروی انسانی : آموزش و بهسازی نیروی منابع انسانی عبارت است از ایجاد محیط که در آن منابع انسانی رفتارها ، دانش ، مهارت ها و تواناییهای مربوط به شغل را فرا می گیرند. به عبارت دیگر آموزش یک اصطلاح سیستماتیک در رفتار است که با یادگیری ناشی از تعلیم و تربیت و تجربیات دامنه دار و برنامه ریزی شده صورت میگیرد. دلیل وجودی یا فلسفه و بهسازی منابع انسانی در یک سازمان بیانگر نقش و اهمیت آموزش بشمار میآید. سازمان هایی که با دید مثبت به آموزش می نگرند، دریافته اند که در جهانی از کمبود مهارت ها زندگی میکنند. این سازمان ها خودشان را متقاعد و ترغیب میسازند که آموزش یک سرمایه گذاری است که در شرایط سخت می توان از آن نیرو ها استفاده بهینه نمود. (رنگریز, حسن و عظیمی, نازگل,۱۳۸۷،ص۱۴۳)
بهره وری نیروی کار : بهره وری عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان. تعاریف دیگر، بهره وری نیروی انسانی را حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه داشته اند. تر اساس دیدگاه سازمان بهره وری ملی ایران، بهره وری یک نگرش عقلانی به کار و زندگی است. این مشابه یک فرهنگ بوده که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیتها برای یک زندگی بهتر و متعالی است. بهره وری عبارت است به دست آوردن حداکثر سود ممکن از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین، پول، تجهیزات زمان، مکان و … به منظور ارتقاء رفاه جامعه، به گونه ای که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، در جهت ارتقاء سطح زندگی انسانها و ساختن اجتماعی همواره مدنظر صاحبنظران سیاست، مدیریت و اقتصاد قرار دارد.
تسهیم دانش : تسهیم دانش توسط مک درمت در ۱۹۹۹ بدین صورت تشریح شده که وقتی می گوییم فردی دانش خود را تسهیم میکند ، به این معنی است که آن فرد ، فرد دیگری را با بهره گرفتن از دانش ، بینش و افکار خود راهنمایی میکند تا او را کمک کند که موقعیت خود را بهتر ببیند. یکی از مهمترین اولویتهای اعلام شده توسط محققین مدیریت دانش ، ایجاد انگیزه در افراد برای تسهیم دانش آنان است. نقش تسهیم دانش در مدیریت آن آنقدر مهم است که بعضی از نویسندگان اظهار می دارند که وجود مدیریت دانش برای پشتیبانی تسهیم دانش است. از دلایل اهمیت تسهیم دانش این است که تسهیم دانش موجب کاهش هزینه ها ، بهبود عملکرد، بهبود ارائه خدمات به مشتریان ، کاهش زمان توسعه محصولات جدید، کاهش زمان تأخیر در تحویل کالاها به مشتریان ، و در نهایت کاهش هزینه مربوط به یافتن و دسترسی به انواع ارزشمند دانش در داخل سازمان می شود. (کشاورزی, علی حسین, ۱۳۸۶)
د- منظر مالی : در نظر سهامداران چگونه به نظر میرسیم ؟
سنجه های عملکرد مالی نشان میدهد که آیا استراتژیهای شرکت و پیاده سازی و اجرای آن ، در نهایت موجب بهبود میگردد؟
اهداف مالی متداول سودآوری[۱۱] ، رشد و افزایش ارزش برای سهامداران میباشند .
سنجه های مالی دارای ضعف ها و محدودیت های زیادی میباشند ، اما وجود آن ها حداقل به دو دلیل الزامی است .
اول اینکه سیستم کنترل مالی ، خوب میتواند بجای مقابله با برنامه مدیریت جامع کیفیت [۱۲] شرکت، آن را بهبود بخشد. اما مهمتر اینکه، در واقع ارتباط اظهار شده بین عملکرد عملیاتی بهبود یافته و موفقیت مالی کاملاً غیر دقیق و غیر مطمئن است. تجربه نشان میدهد که برخی اوقات بهبود های قابل توجه در قابلیت های عملیاتی و تولیدی به افزایش سنجه های سودآوری منجر نمی شوند.
تفاوت کلی بین بهبود عملکرد عملیاتی و سنجه های مالی مأیوس کننده، برای مدیران ارشد ناکامی ایجاد میکند و این ناکامی خود را در تحلیل های ناظران بیرونی نشان میدهد . اما واقعیت مشکل این است که اگر بهبود عملکرد نتواند در صورتهای مالی خود را نشان دهد ، مدیران باید فرضیات پایه استراتژیها و مأموریتشان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند ، چراکه همه استراژیهای بلند مدت لزوماًً استراتژیهای سودآوری نیستند.
سنجه های رضایت مشتری ، عملکرد کسب و کار داخلی ، و نوآوری و بهبود از نگاه خاص شرکت به جهان و دیدگاهش در مورد عوامل کلیدی موفقیت نشأت میگیرد. باید توجه داشت که حتی یک مجموعه عالی از سنجه های ارزیابی متوازن ضامن داشتن یک استراتژی موفق نیست، ارزیابی متوازن فقط میتواند استراتژی یک شرکت را به اهداف قابل اندازه گیری مشخص تبدیل نماید . شرکتها باید مشخص کنند که چگونه بهبود در کیفیت ، چرخه زمان ، زمان تحویل و عرضه محصولات جدید به بازار ، حاشیه سودعملیاتی و گردش داراییهای بیشتر یا کاهش هزینه های عملیاتی منجر خواهد شد . برخی از نمونه های سنجه های مالی در جدول ۲-۹ ارائه شده است .
جدول۲‑۹: نمونه های سنجه های منظر مالی
-
- مجموع دارائیها
-
- سرانه دارائیها
-
- بازده دارائیهای خالص
-
- بازده کل دارائیها
-
- درصد سود ویژه و ناویژه
-
- درآمد
-
- بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)
-
- بازده سرمایه بکارگرفته شده (ROCE)
-
- بازده سرمایه گذاری ها (ROI)
-
- ارزش افزوده اقتصادی (EVA)
- ارزش افزوده بازار (MVA)
-
- نرخ رشد مرکب
-
- سود سهام
-
- ارزش بازار
-
- قیمت سهام
-
- ترکیب صاحبان سهام
-
- جریان نقدی