/۵۹۲۵۷۰/۰۵۷۸۳۰
انگیزش الهام بخش۱۰۵۴/۳۷۳۰/۵۳۴۷۳۰/۰۵۲۱۸۰توجه و ملاحظه فردی۱۰۵۴/۰۳۴۱/۵۵۶۲۳۰/۰۵۴۲۸۰رهبری تحول آفرین۱۰۵۴/۰۵۸۲/۳۹۷۸۹۰/۰۳۸۸۳۰
جدول۴-۸٫ آزمون t سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن
Test value=3
فاصله اطمینان۹۵%
مؤلفه ها
T
درجه آزادی
p-value
تفاوت از میانگین
کران پایین
کران بالا
ویژگی های آرمانی
۱۱/۹۴۶
۱۰۴
۰/۰۰۰
/۶۷۶۱۹
/۵۶۳۹
/۷۸۸۴
رفتارهای آرمانی
۲۴/۴۲۲
۱۰۴
۰/۰۰۰
۱/۱۵۶۳۵
۱/۰۶۲۵
۱/۲۵۰۲
ترغیب ذهنی
۱۸/۲۸۱
۱۰۴
۰/۰۰۰
۱/۰۵۷۱۴
/۹۴۲۵
۱/۱۷۱۸
انگیزش الهام بخش
۲۶/۳۱۱
۱۰۴
۰/۰۰۰
۱/۳۷۳۰۲
۱/۲۶۹۵
۱/۴۷۶۵
توجه و ملاحظه فردی
۱۹/۰۵۱
۱۰۴
۰ /۰۰۰
۱/۰۳۴۱۳
/۹۲۶۵
۱/۱۴۱۸
رهبری تحول آفرین
۲۷/۲۵۱
۱۰۴
۰/۰۰۰
۱/۰۵۸۱۶
/۹۸۱۲
۱/۱۳۵۲
بر اساس نتایج جدول ۴-۸ مقدار p-value متغیر رهبری تحول آفرین و ابعاد آن از سطح معنی داری ۰۵/۰ کمتر میباشند، بنابرین فرض صفر رد می شود و با توجه به مثبت بودن همه آماره t می توان استدلال کرد که در سطح اطمینان ۹۵% به طور متوسط سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن از سطح متوسط بالاتر است. لذا سطح رهبری تحول آفرین و ابعاد آن در بین اساتید در سطح مطلوب میباشد.
-
- فرضیات تحقیق
در تحقیق حاضر متغیرهای مورد بحث برای همبستگی هوش معنوی، رهبری تحول آفرین و ابعاد آن مورد بررسی قرار میگیرند. از این رو با نرم افزار spss نسخه ۱۹ و در نظر گرفتن آزمون های پارامتریک به بررسی درستی فرضیات پرداخته شده است.
فرضیه ۱: بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران دانشگاه بیرجند و علومپزشکی رابطه معنا دار وجود دارد.
به منظور بررسی رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران دانشگاه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید و نتایج در جدول زیر ارائه شد.
جدول ۴-۹٫ آزمون همبستگی پیرسون رابطه هوش معنوی و رهبری تحول آفرین
مؤلفه ها
ضریب همبستگی
p-value
ویژگی های آرمانی
۴۹۲/۰
۰۰۰/۰
رفتارهای آرمانی
۲۵۶/۰
۰۰۸/۰
ترغیب ذهنی
۳۹۰/۰
۰۰۰/۰
انگیزش الهام بخش
۳۳۳/۰
۰۰۱/۰
توجه و ملاحظه فردی
۴۱۹/۰
۰۰۰/۰
رهبری تحول آفرین
۵۲۶/۰
۰۰۰/۰
بر اساس جدول ۴-۹ مقدار p-value آزمون همبستگی بین هوش معنوی و رهبری تحول آفرین تقریباً برابر با ۰۰۰۵/۰ است که از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر میباشد، بنابرین فرض صفر رد می شود و ضریب همبستگی برابر با ۵۲۶/۰ میباشد، لذا بین هوش معنوی و رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد و شدت این همبستگی در سطح متوسط است. مقدار p-value ابعاد رهبری تحول آفرین با هوش معنوی نیز کمتر از ۰۵/۰ و با ضرایب همبستگی مثبت میباشد، لذا در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین هوش معنوی و ابعاد رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد و بیشترین همبستگی با بعد ویژگی های آرمانی دارد (۴۹۲/۰). فرضیه پژوهش قبول می شود.
فرضیه ۲: بین « تفکر کلی و بعد اعتقادی » و سبک رهبری مدیران دانشگاه بیرجند و علومپزشکی رابطه معنا دار وجود دارد.
در این قسمت به بررسی رابطه بین تفکر کلی و بعد اعتقادی و سبک رهبری مدیران دانشگاه با استفاده ضریب همبستگی پیرسون استفاده می پردازیم و نتایج در جدول ۴-۱۰ ارائه گردید.
جدول ۴-۱۰: آزمون همبستگی پیرسون رابطه تفکر کلی و رهبری تحول آفرین
مؤلفه ها
ضریب همبستگی
p-value
ویژگی های آرمانی
/۲۹۳۰
/۰۰۲۰
رفتارهای آرمانی
۰/۵۱۰
/۰۰۰۰
ترغیب ذهنی
/۴۱۸۰
/۰۰۰۰
انگیزش الهام بخش
/۴۷۰۰
/۰۰۰۰
توجه و ملاحظه فردی
/۴۳۰۰
/۰۰۰۰
رهبری تحول آفرین
/۵۷۹۰
/۰۰۰۰
بر اساس جدول ۴-۱۰ مقدار p-value آزمون همبستگی بین تفکر کلی – اعتقادی و رهبری تحول آفرین تقریباً برابر با ۰۰۰۵/۰ است که از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر میباشد، بنابرین فرض صفر رد می شود و ضریب همبستگی برابر با ۵۷۹/۰ میباشد، لذا بین تفکر کلی – اعتقادی و رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد. مقدار p-value ابعاد رهبری تحول آفرین با تفکر کلی – اعتقادی کمتر از ۰۵/۰ میباشند و ضرایب همبستگی همه ابعاد مثبت است، لذا در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین تفکر کلی -اعتقادی و ابعاد رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد و بیشترین همبستگی با بعد رفتارهای آرمانی (۵۱۰/۰) دارد. فرضیه پژوهش قبول می شود.
فرضیه ۳: بین « توانایی مقابله و تعامل با مشکلات » و سبک رهبری مدیران دانشگاه بیرجند و علومپزشکی رابطه معنا دار وجود دارد.
در این قسمت به بررسی رابطه بین توانایی مقابله و تعامل با مشکلات با سبک رهبری مدیران دانشگاه با استفاده ضریب همبستگی پیرسون استفاده می پردازیم و نتایج در جدول ۴-۱۱ ارائه گردید.
جدول ۴-۱۱: نتایج ضریب همبستگی پیرسون رابطه توانایی مقابله و تعامل با مشکلات با رهبری تحول آفرین
مؤلفه ها
ضریب همبستگی
p-value
ویژگی های آرمانی
/۰۳۶۰
/۷۱۳۰
رفتارهای آرمانی
-/۲۳۰*
/۰۱۸۰
ترغیب ذهنی
-/۱۶۵
/۰۹۳۰
انگیزش الهام بخش
-/۲۷۵
/۰۰۵۰
توجه و ملاحظه فردی
-/۱۳۰
/۱۸۶۰
رهبری تحول آفرین
-/۲۰۷*
/۰۳۵۰
بر اساس جدول ۴-۱۱ مقدار p-value آزمون همبستگی بین توانایی مقابله و تعامل با مشکلات با رهبری تحول آفرین برابر با ۰۳۵/۰ است که از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر میباشد، بنابرین فرض صفر رد می شود و ضریب همبستگی برابر با ۲۰۷/۰- میباشد، لذا بین توانایی مقابله و تعامل با مشکلات با رهبری تحول آفرین رابطه معکوس و معنی داری در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد. به عبارتی با افزایش توانایی مقابله و تعامل با مشکلات اساتید، رهبری تحول آفرین آنان نیز کاهش پیدا میکند. و شدت این همبستگی در سطح پایین است. در بین ابعاد رهبری تحول آفرین، بعد رفتارهای آرمانی و بعد انگیزش الهام بخش دارای مقدار p-value کمتر از ۰۵/۰ با ضرایب همبستگی منفی میباشند، لذا بعد رفتارهای آرمانی و بعد انگیزش الهام بخش با توانایی مقابله و تعامل با مشکلات دارای رابطه معکوس و معنی داری میباشد و لی ویژگی های آرمانی، ترغیب ذهنی و توجه-ملاحظه فردی با بعد توانایی مقابله و تعامل با مشکلات رابطه معنی داری ندارند. در این بین بیشترین همبستگی معکوس با بعد انگیزش الهام بخش دارد (۲۰۷/۰-). فرضیه پژوهش قبول می شود.
فرضیه ۴: بین « پرداختن به سجایای اخلاقی » و سبک رهبری مدیران دانشگاه بیرجند و علومپزشکی رابطه معنا دار وجود دارد.