داده های سری زمانی[۳۲]
داده های مقطعی[۳۳]
داده های ترکیبی[۳۴]
داده های سری زمانی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در نقاط متوالی در زمان، اندازهگیری میکند. این توالی میتواند سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی یا حتی به صورت پیوسته باشد.
داده های مقطعی، مقادیر یک متغیر (چند متغیر) را در طول زمان و روی واحدهای متعدد اندازهگیری میکند، این واحدها میتواند واحدهای تولیدی، صنایع و یا شرکتهای مختلف باشد.
داده های ترکیبی، در واقع بیان کننده داده های مقطعی در طی زمان است، یا به عبارت دیگر این دادهها حاصل ترکیب دو دسته داده های سری زمانی و مقطعی میباشد.
با توجه به ادبیات تحقیق موجود و نیز ماهیت فرضیات تحقیق در این پژوهش از داده های ترکیبی استفاده شده است.
۳-۹ روشهای آماری آزمون فرضیهها
در این تحقیق از رگرسیون چند متغیره با به کارگیری داده های ترکیبی استفاده میگردد. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق و آزمون فرضیات تحقیق از روشهای آماری به دو شکل توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد که در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی به تبیین و توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی داده ها پرداخته می شود و سپس برای برآورد پارامترها و بررسی آزمون فرضیات تحقیق، فروض کلاسیک رگرسیون مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین از نرم افزارهای ۶ EViews و۱۹ SPSSبرای تحلیل توصیفی داده ها و آزمون فرضیات و استخراج مدل رگرسیون استفاده می شود.
۳-۱۰ خلاصه فصل
در این فصل ابتدا فرضیه های تحقیق، دوره ی زمانی تحقیق، جامعه مورد مطالعه و چگونگی جمع آوری اطلاعات تشریح گردید. در ادامه آزمون های آماری لازم جهت آزمون فرضیات تحقیق نیز بیان شد. هم چنین در این فصل معادله رگرسیون چند متغیره بیان شد.در فصل بعد به بیان یافته های تحقیق و تحلیل آن ها پرداخته خواهد شد.
فصل چهارم:
یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه
در فصل پیش به بیان فرضیههای تحقیق، مدلها و متغیرهای مورد نیاز برای آزمون آن ها، پرداخته شد. همچنین جامعه آماری، نحوه انتخاب نمونه و چگونگی گردآوری داده های مورد نیاز معرفی شد. در این فصل داده های مورد نیاز جهت آزمون فرضیه های تحقیق جمع آوری شده و به عنوان منبعی برای تجزیه و تحلیل استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از روشهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و همچنین رسم جداول استفاده شده است. استفاده از آمار توصیفی با هدف تلخیص اطلاعات جمع آوری شده و شناخت بیشتر جامعه مورد بررسی صورت پذیرفته است زیرا هدف آمار توصیفی، توصیف، استخراج نکات اساسی و ترکیب اطلاعات به کمک زبان اعداد است. هدف آمار استنباطی، به طور کلی انجام استنباط درباره پارامترهای جامعه از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در داده های نمونه و همچنین سنجش عدم اطمینانی است که در این استنباطها وجود دارد.
در این راستا در اجرای اولیه مدل نخست با بهره گرفتن از آماره های چاو و هاسمن نوع مدل مناسب برازش رگرسیون(داده های تلفیقی یا پانل با اثرات ثابت و تصادفی) تعیین شده و با بهره گرفتن از آماره های همچون ایم، پسران و شین و لین و لوین پایایی متغیرها بررسی شده است. سپس در اجرای ثانویه مدل فروض کلاسیک رگرسیون شامل نرمال بودن توزیع متغیرها، استقلال توزیع خطاها، نرمال بودن توزیع خطاها، ناهمسانی واریانس ها و استقلال متغیرهای مستقل بررسی شده است.در نهایت در اجرای نهایی مدل با توجه به معناداری کل مدل و نیز معناداری تک تک ضرایب مدل نهایی استخراج گردیده است.
۴-۲ آمار توصیفی متغیرها
در جدول (۴-۱) ، آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق را در طی دوره مورد بررسی نشان میدهد. آمار توصیفی متغیرها تحقیق که با بهره گرفتن از داده های شرکت ها طی دوره آزمون (سالهای ۹۱-۱۳۸۲) اندازهگیری شدهاند، شامل میانگین، میانه، انحراف معیار، ضریب چولگی و ضریب کشیدگی ارائه گردیده است.
(جدول ۴-۱) آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق
شرح متغیرها
میانگین
میانه
انحراف معیار
کمینه
بیشینه
لگاریتم طبیعی تغییر در بهای تمام شده کالای فروش رفته
∆lnCOGS
۰٫۱۹۸۷۶
۰٫۱۴۵۶۷
۱٫۵۶۴۶
-۰٫۳۴۲۱
۰٫۴۷۲۳۴
لگاریتم طبیعی تغییر در هزینه های عمومی و اداری و فروش
ΔLNSGA
۰٫۲۰۷۹۷
۰٫۲۰۲۶۵
۰٫۲۵۱۹۵
-۰٫۲۴۲۳۲
۰٫۶۵۳۶۵
لگاریتم طبیعی تغییر در هزینه فروش
ΔLNSALE
۰٫۲۱۴۵۴
۰٫۲۰۸۷۳
۰٫۲۵۹۰۴
-۰٫۲۴۳۱۵
۰٫۶۵۴۰۷
متغیر دامی افزایش فروش نسبت به دوره قبل
Ii,t
۲٫۶۰۶۵۰
۲٫۷۰۸۰۵
۰٫۴۵۴۶۴
۱٫۶۰۹۴۴
۳٫۲۱۸۸۸
متغیر دامی کاهش فروش نسبت به دوره قبل
Di,t
۰٫۰۰۳۳۸
۰٫۰۰۳۳۶
۰٫۰۰۱۸۵
۰٫۰۰۰۲۵
۰٫۰۰۶۵۴
متغیر دامی افزایش فروش دور قبل نسبت به دو دوره قبل
Ii,t-1
۴٫۹۹۸۴۳
۵٫۰۰۰۰۰
۰٫۵۰۵۰۹
۳٫۰۰۰۰۰
۷٫۰۰۰۰۰
متغیر دامی کاهش دوره قبل فروش نسبت به دو دوره قبل
Di,t-1
۲٫۰۸۱۰۴
۲٫۰۰۰۰۰
۱٫۰۳۷۳۵
۱٫۰۰۰۰۰
۶٫۰۰۰۰۰
ضرایب همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته نیز در جداول۴-۳ در سطح اطمینان ۹۵% نمایش داده شده است.
(جدول۴-۲) ماتریس ضریب همبستگی بین متغیرها
متغیر
∆lnCOGS
ΔLNSGA
ΔLNSALE
Ii,t
Di,t
Ii,t-1
∆lnCOGS
۰٫۴۷۴۵۲۴
۱
ΔLNSGA
۰٫۲۱۶۷۲۴
۰٫۲۵۸۴۳۸
۱
ΔLNSALE
۰٫۱۴۹۰۳۲
-۰٫۰۴۶۹۲۶
۰٫۰۲۶۳۰۷
۱
Ii,t
-۰٫۰۰۶۷۶۱
-۰٫۰۰۵۳۱۴
۰٫۰۰۱۸۲۱
۰٫۰۲۶۳۲۱۳
۱
Di,t
-۰٫۱۲۸۳۷۱
۰٫۰۲۴۳۵۱
۰٫۰۹۷۵۳
-۰٫۱۰۳۳۴۲۶
۰٫۰۰۳۲۴۱
۱
Ii,t-1
۰٫۱۰۴۹۹۲
-۰٫۰۴۴۹۵۸
-۰٫۲۱۹۹۱۷
۰٫۲۸۷۱۸۱۸
۰٫۰۲۲۵۲
۰٫۱۸۹۹۱۸
۱
Di,t-1
۰٫۵۱۰۷۰۲
-۰٫۰۰۳۶۸
-۰٫۰۱۷۵۵
۰٫۰۵۰۹۸۴۷
-۰٫۰۴۷۳۹
۰٫۰۵۲۸۶۲
۰٫۰۵۸۷۸
۴-۳ آزمون پایایی متغیرها
در این قسمت به بررسی ایستایی یا پایایی متغیرهای پژوهش پرداخته شد. به منظور بررسی پایایی، از آزمون ایم، پسران و شین[۳۵] (۱۹۹۷)، لین و لوین[۳۶] (۱۹۹۲) استفاده شد. نتایج این آزمون در جداول ۴-۲ نشان داده شده است.
(جدول ۴-۳) آزمون ایم، پسران و شین (IPS)
متغیر
ΔLNSGA
ΔLNSALE
Ii,t
Di,t
Ii,t-1
Di,t-1
∆lnCOGS
W-stat
۱۱٫۵۴۳-
۷٫۲۳۱
۱۸٫۲۳۱-
۱۳٫۴۳۲
۸٫۱۹۳
۱۶٫۸۳۲-
۱۰٫۱۲۱
p-value
۰٫۰۰۲
۰٫۰۳۱
۰٫۰۰۵۲
۰٫۰۰۱
۰٫۰۲۶
۰٫۰۰۰۸۱
۰٫۰۰۱۹۱
قدرت سایت در استفاده از WordPress