متغیرهای مستقل
عوامل مؤثر بر استقرار موفقیتآمیز بودجهریزی بر مبنای عملکرد در مدل مفهومی تحقیق متغیرهای مستقل محسوب میشوند
متغیر وابسته
متغیر وابسته در این پژوهش میزان استقرار موفقیتآمیز بودجهریزی بر مبنای عملکرد است.
۸-۱ روش تحقیق:
تحقیقات معمولاً یا از نوع بنیادی و نظری هستند که در راستای کشف حقایق یا ایجاد دانش جدید هستند یا کاربردی هستند که در راستای حل مسائل و تصمیمگیری به کار گرفته میشود. تحقیق حاضر ازنظر هدف تحقیقی کاربردی است که درصدد بررسی شناسایی عوامل موفقیتآمیز در پیادهسازی بودجهریزی بر مبنای عملکرد در دستگاههای اجرایی تهران است.
روش تحقیق نیز به صورت توصیفی-تجویزی میباشد و نحوه گردآوری داده ها پرسشنامه است که از طریق نرمافزار spss داده ها مورد تجزیهو تحلیل قرار میگیرند.
۹-۱ جامعه آماری و حجم نمونه:
جامعه آماری: جامعه بزرگترین مجموعه از موجودات است که در یکزمان معین مطلوب ما قرار میگیرد. در تعریفی دیگر، تعدادی از عناصر مطلوب موردنظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند را جامعه معرفی کردهاست (آذر، مؤمنی، ۱۳۷۷: ۵).
جامعه آماری در این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان سازمان های دولتی شهر تهران است؛ و حجم نمونه پژوهش از طریق فرمول کوکران انتخاب میشود که شامل کارشناسان بودجه هر سازمان میباشد.
روش نمونهگیری در این تحقیق از نوع غیرتصادفی دردسترس است. با توجه به سطح اطمینان بررسی و آلفای موردنظر (آلفا ۵%) حجم نمونه را میتوان تعیین نمود و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری میشود.
۱۰-۱ روایی و اعتبار ابزار:
روایی[۳]: در تحقیقات کمی ابزاری دارای روایی است که به طور واقعی آنچه را که ادعای سنجش آن را دارد بسنجد. در سنجش روایی پرسشنامه از دو روش روایی سازه و روایی محتوایی استفاده خواهد شد، روایی محتوایی توسط خبرگان موردبررسی قرار خواهد گرفت و روایی سازه با کمک تحلیل عاملی و با بهره گرفتن از نرمافزار spss انجام میشود. در این پژوهش روایی بر اساس مبانی نظری تحقیق و نظرات اساتید راهنما و مشاور تأمین خواهد شد.
اعتبار[۴]: پژوهشگران کمی مدعیاند که سنجههای مورداستفاده آن ها زمانی که به وسیله پژوهشگران مختلف بر روی آزمودنیهای مشابه انجام شود نتایج یکسانی دهد (آذر، عادل، مؤمنی، منصور،۱۳۸۷). در این پژوهش، پایایی پرسشنامه آزمون آلفای کرونباخ استفاده میشود.
۱۱-۱ ابزار یا تکنیک تجزیهو تحلیل
تحلیل عاملی: تحلیل عاملی اصطلاحی است کلی برای تعدادی از تکنیکهای ریاضی و آماری مختلف اما مرتبط باهم به منظور تحقیق درباره ماهیت روابط بین متغیرهای یک مجموعه معین. تحلیل عاملی تکنیکی است که کاهش تعداد زیادی از متغیرهای وابسته به هم را به صورت تعداد کوچکتری از ابعاد پنهان یا مکنون امکانپذیر میسازد (هومن، ۱۳۸۰، ص ۳۶۷-۳۷۲). در این پژوهش برای شناسایی عوامل از تحلیل عاملی استفاده شده است.
۱۲-۱ جنبه جدید بودن و نوآوری طرح:
این نوع پژوهش در سازمانهای دولتی موردمطالعه قرار نگرفته است و فاکتورهای موردبررسی در آن نیز جدید بوده و ازاینجهت جنبه نوآورانه دارد.
۱۳-۱ ساختار پژوهش:
این گزارش پژوهش در قالب پنج فصل به شرح زیر تنظیمشده است:
فصل اول: در این فصل کلیات پژوهش مطرحشده است که شامل چکیده، مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، پرسشهای پژوهش، تعیین قلمرو پژوهش، متغیرهای پژوهش، تعریف اصطلاحات و واژگان میباشد.
فصل دوم: در این فصل ادبیات پژوهش تشریح شده است که شامل: تعریف بودجهریزی، انواع بودجهریزی، مزایا، مشکلات و چالشهای بودجهریزی بر مبنای عملکرد، پیشینه پژوهش، تحقیقات مرتبط، مدل مفهومی تحقیق و جمعبندی فصل میباشد.
فصل سوم: در این فصل روش تحقیق تشریح شده است که شامل: مقدمه، روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری، مدل مفهومی پژوهش، متغیرهای پژوهش، ابزار گردآوری داده ها (پرسشنامه)، بررسی روایی و پایایی (اعتبار) با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ، توصیف داده ها، روش تجزیهو تحلیل داده ها، آمار استنباطی، آمار توصیفی، تحلیل عاملی، دوران عاملها و نتیجهگیری میباشد.
فصل چهارم: در این فصل تجزیهو تحلیل داده ها تشریح شده است که شامل: اطلاعات جمعیت شناختی، توصیف داده ها، تحلیل داده ها، استخراج مجموعه عوامل نهایی از طریق دوران و تحلیل فریدمن است.
فصل پنجم: در این فصل به بحث و تفسیر داده ها پرداخته شده است که شامل: مقدمه، نتایج توصیف داده ها، توصیف عاملها، نتایج تحلیل داده ها، برای عوامل مؤثر از آزمون t تک نمونه استفاده، محدودیتهای پژوهش، پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش، پیشنهاد بر مبنای توصیف عوامل، پیشنهاد بر مبنای تحلیل عاملی و توصیه به سایر پژوهشگران است.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
فصل دوم
۲-۱ مقدمه:
اقتصاددانان سیاسی در پاسخ به این سؤال که چرا شکوفایی اقتصادی و رفاه ساکنان دو طرف یک مرز جغرافیایی میتواند کاملاً متفاوت باشد چند دلیل عمده را بیان میکنند: نخست سطوح منابع مختلف در دو طرف مرز جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد، دوم اینکه ممکن است مدیریت منابع در آن ها با یکدیگر فرق کند، سوم ممکن است از ذخیره اجتماعی متفاوت برخوردار باشند، چهارم اینکه ممکن است نهادهای سیاسی- اقتصادی متفاوتی داشته باشند. به این معنا که به نظر میرسد نحوه مدیریت منابع در اختیار یک ملت، کم و کیف نهادها و ذخیره سرمایه اجتماعی است که میتواند برای اعضای آن رفاه و بهزیستی را به ارمغان آورد و آن را استمرار بخشد. در اقتصاد ایران سازوکار مسلط تخصیص منابع، مدیریت دولت است. برآوردن نیازها و اهداف اجتماعی مردم به میزان زیادی از طریق دولت و سیاستگذاریهای عمومی آن انجام میشود. یکی از مهمترین و فراگیرترین ابزارهای سیاستگذاری عمومی بودجهریزی دولتی است که وظایف و مأموریتهای دولت به میزان زیادی از طریق آن انجام میشود (خضری، محمد،۱۳۸۷).
طی سالهای اخیر فشارهای فزایندهای در زمینه ی نظارت مالی بر سازمانهای دولتی تقریباً در تمامی کشورهای جهان به چشم میخورد. این فشارها ناشی از محدودیت منابع، افزایش حساسیتهای جامعه و گرایش سیاستمداران در جلب رضایت مردم به منظور ارائه عملکرد مثبت در جهت کسب مقبولیت، مشروعیت و پاسخگویی در راستای بهبود مدیریت بر منابع مالی بوده است (طلایی زواره، سید حسین،۱۳۸۹).