استراتژی های بازاریابی نام و نشان تجاری نیز باید بر پایه ادراک مصرف کنندگان قرار گیرد.
حسینی و احمدی نژاد (۱۳۸۷) تاثیر رضایت مندی مشتری، اعتماد مشتری به نام تجاری و ارزش ویژه ی نام تجاری
در وفاداری رفتاری و نگرش مشتری را در بخش خدمات مالی مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش جامعه آماری ۱۶۲ نفر از مشتریان بانک رفاه در مناطق مختلف شیراز میباشد که اطلاعات لازم با بهره گرفتن از پرسشنامه گردآوری شده است و با آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه، همبستگی متغیرها مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان میدهد که همبستگی مثبت و قوی بین متغیرهای مستقل با وفاداری رفتاری و نگرشی وجود دارد.
در مطالعه ی عوامل تعیین کننده ی ارزش ویژه ی برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان، سید جوادین و شمس(۱۳۸۶) با بهره گرفتن از مدل ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری که توسط آکر ارائه شده است، به بررسی چهار عامل کیفیت درک شده، تداعی و هم خوانی برند، آگاهی از برند و وفاداری برند پرداختند. در این پژوهش پیمایشی از مطالعات کتابخانه ای و هم چنین از مطالعه میدانی در دانشگاه تهران استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش، دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است که شامل دوهزار دانشجو در مراحل مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا میباشد که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ۲۸۸ نفری برای پژوهش در نظر گرفته شده است و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه میباشد. آن ها در این پژوهش پیشنهاد میکنند که مدیران در جهت دستیابی به ارزش ویژه ی برند، توجه خود را بر وفاداری برند متمرکز نمایند تا از منافع استراتژیک آن از جمله کسب سهم بازار بیشتر، مشتریان جدید، حمایت از گسترش برند، تقویت برند در برابر تهدیدات رقابتی بهره گیرند.
امیر شاهی و عباسیان (۱۳۸۶) در پژوهشی با عنوان بررسی تاثیر برداشت های مصرف کنندگان از نام تجاری بر واکنش آن ها، تاثیر برداشت ها از نام تجاری بر عکس العمل مصرف کنندگان در مورد نام های تجاری مختلف تلفن همراه موجود در تهران را مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش دو نوع متغیر در نظر گرفته شده است. متغیر های مربوط به جنبههای کارکردی نام تجاری(شامل: گارانتی، مشخصه های فردی، مشخصه های اجتماعی و منزلت) به عنوان متغیرهای مستقل؛ و متغیر های مربوط به واکنش مصرف کنندگان (شامل: پذیرش تعمیم یک نام تجاری، پیشنهاد یک نام تجاری به دیگران و پرداخت قیمت بیشتر برای خرید یک نام تجاری) به عنوان متغیرهای وابسته. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و با بهره گرفتن از پرسشنامه، نظر ۳۶۰ نفر استفاده کننده از تلفن همراه که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند، جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین «ضمانت نامه» و «توصیه به دیگران» و همچنین بین «هویت فردی» مصرف کنندگان از یک طرف و «پرداخت بهای بیشتر» و «پذیرش تعمیم نام تجاری» از طرف دیگر، رابطه مثبت وجود دارد.
امین بیدختی و صالح پور(۱۳۸۶) رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش مشهد را مورد بررسی قرار دادند. تعداد۳۳۱نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی با تخصیص مناسب به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم، و تعهد سازمانی مودی، استیرز و پورتر استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشانگر این است که بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. در این تحقیق تعهد سازمانی با تمامی مؤلفه های رضایت شغلی شامل«رضایت از کار، رضایت از مافوق، رضایت از همکاران،رضایت از ترفیع و رضایت از حقوق » رابطه مثبت و معنی داری دارد.
رحمان سرشت و بحرینی زاده (۱۳۸۵) در پژوهشی به ارائه ی مدلی برای ارزش گذاری علایم تجاری از دیدگاه مصرف کنندگان پرداختند. در این پژوهش عوامل بر اساس دو بعد ادراکی و رفتاری طبقه بندی شده و اثر آن عوامل بر یکدیگر و بر ارزش علایم تجاری مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش پیمایشی، جمع آوری اطلاعات با بهره گرفتن از پرسشنامه حضوری انجام شده است و جامعه آماری هدف یا آزمودنی ها، گروه مصرف کنندگان نهایی بالاتر از هجده سال محصولات صوتی و تصویری با علایم منتخب سامسونگ، ال جی، سونی و پاناسونیک در شهرهای شیراز و بوشهر بوده است. پژوهش قصد خرید را مورد ارزیابی قرار داده و با توجه به بزرگ بودن اندازه جمعیت مصرف کنندگان نهایی و محدودیت به دست آوردن فهرست کامل عوامل مورد پژوهش، از نمونه گیری به صورت غیر احتمالی ساده استفاده شده است که برای این منظور یک نمونه ی چهارصدتایی در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که نگرش به علایم تجاری، انگاره علایم تجاری و تداعی علایم تجاری از ابعاد ادراکی، و وفاداری به علایم تجاری و پرداخت اضافه قیمت از ابعاد رفتاری مؤثر بر ارزش علایم تجاری میباشند.
مهدوی و میدری(۱۳۸۴)، ساختار مالکیت و عملکرد شرکت های فعال در بازار بورس را بررسی کردند وبه این نتیجه رسیدند که تمرکز مالکیت، تاثیر مثبت ومعنی داری بر عملکرد شرکتها دارد. با توجه به خصوصی سازی شرکتهای بیمه ای و انتقال مالکیت و مدیریت آن ها به بخش خصوصی، جهت اطمینان از عملکرد شرکتهای بیمه ای و رفع نگرانی، ساختار مالکیت و ارتباط آن با عملکرد شرکتها بیمه ای مورد رسیدگی و تحقیق قرار میگیرد و بهترین ساختار مالکیتی تعیین میگردد که میتواند هم راهنمای سرمایه گذاران گردیده و هم درادغام و خرید مالکیت ها مورد استفاده سیاست گذاران اقتصادکلان و نهادهای دولتی باشد.
۲-۴٫ خلاصه و جمع بندی
در این بخش خاستگاه تئوریکی پژوهش و ادبیات تحقیق در سال های اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در قسمت اول، با بررسی دو رویکرد مهم در مدیریت استراتژیک – بازار محوری و منبع محوری- مشخص گردید که بــــرندها به
عنوان یک منبع نامشهود سازمانی کارکردی مهم در درون سازمان دارند و منجر به مزیت رقابتی برای شرکت ها در مقایسه با رقبا میشوند. علاوه بر این برندها به عنوان هسته مرکزی فعالیتهای سازمان، نقش مهمی در ایجاد سیستم انگیزشی مناسب در سازمان ها محسوب میشوند که سازمانها با بهره گرفتن از رویکرد بازاریابی داخلی سعی بر ایجاد چنین سیستم انگیزشی دارند. در قسمت دوم، پژوهش های انجام شده در کشورهای خارجی و مطالعات داخلی در مورد روابط بین متغیرهای مختلف برند و برندسازی مورد کنکاش قرار گرفت تا حمایت تجربی لازم از طریق مرور پژوهش های مختلف به دست آید.
در زیر پیشینه تجربی پژوهش به طور خلاصه و به تفکیک مطالعات خارجی و داخلی ارائه شده است.