« راهکارهای غنی سازی برنامه ریزی درسی درمدارس ... | منابع کارشناسی ارشد در مورد تاثیر کیفیت خدمات بر رضایت ... » |
همچنین در این زمینه می توان به مقبول نبودن اسناد و امضای الکترونیکی در قوانین و مقررات جاری کشور اشاره کرد.
به طور کلی مسائلی چون قابل استناد بودن ادله الکترونیکی، قواعد حمایت از مصرف کننده، قواعد تبلیغ، حمایت از داده پیام های شخصی، حمایت از حقوق مؤلف در بستر مبادلات الکترونیکی و حمایت از اسرار و علائم تجاری به منظور حمایت از رقابتهای مشروع، به طور کامل مسائل حقوقی تجارت الکترونیک را در بر می گیرد.
نادیده گرفتن نقش بانک مرکزی در تجارت الکترونیک و فقدان نظام بانکداری الکترونیکی نوین در سیستم بانکی کشور
امنیت تبادل داده های شخصی در بستر الکترونیک
یکی از مواردی که تاثیر منفی زیادی در عدم رغبت مدیران و کاربران برای توسعه تجارت الکترونیک می گذارد، عدم بستر سازی مناسب در زمینه امنیت تبادلات داده های شخصی محرمانه مانند اطلاعات پرداخت الکترونیک شامل شماره حساب و رمز کارت و … می باشد. معضل دیگر عدم شناخت و صدور امضای دیجیتال و بسترهای توسعه زمینه های استفاده از گواهینامه های دیجیتالی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عدم وجود کارتهای اعتباری بین المللی و سایر کارتهای خرید الکترونیکی
عدم پشتیبانی از شرکتهای تجاری فعال در زمینه تجارت الکترونیک و فقدان این مراکز در کشور
در تحقیق انجام شده پیش نیازهای استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک در ایران به پیش نیازهای برون زا و پیش نیازهای درون زا تقسیم بندی شده است . پیش نیازهای برون زا شامل:
وجود سیستم بانکی دقیق و سریع و روان که بدون حضور فیزیکی از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.
صدور کارتهای اعتباری و بکارگیری نظام انتقال الکترونیکی وجوه توسط شبکه بانکی
تدوین قوانین داخلی به نحو سازگار با قوانین متحد الشکل بین المللی در ارتباط با تشریفات گمرکی، نظام اخذ مالیات و بانکداری الکترونیک
ایجاد سیستم استاندارد تخصیص کد تجاری محصول
ایجاد نظام حقوقی اطلاع رسانی و تعریف حقوق مالکیت معنوی
تامین امنیت اطلاعات
تعریف حقوق فردی در ارتباط با محرمانه بودن اطلاعات شخصی
توسعه فناوری عام همچون مهندسی ارتباطات و مهندسی نرم افزار از لحاظ دانش فنی مورد نیاز برای پشتیبانی تجارت الکترونیک
راه اندازی خطوط ارتباطی سریع و مطمئن با نظام تعرفه ای رقابتی در جهت کاهش قیمت خدمات مخابراتی و کاهش هزینه ارتباطات الکترونیک
وجود یک بستر قانونی جهت اجرای تجارت الکترونیک
پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
معرفی مراجع صدور گواهی امضاء دیجیتالی در کشور و تایید احراز هویت خریدار و فروشنده توسط این مراجع
پیش نیازهای درون زا شامل :
برخورداری از بازده بالای تجاری
برخورداری از بازده بالای اطلاعاتی
انسجام فعالیتها در راستای اهداف برنامه ریزی شده
برخورداری از آموزش و تخصص لازم در ارتباط با بکارگیری فنون تجارت الکترونیک
استمرار در بهینه سازی
طراحی کارامد برای رسیدگی به خواست مشتریان و تأمین رضایت آنها
توانایی در همراهی با فناوریهای جدید
سازگاری در مسیرهای بازرایابی
در تحقیق دیگری ضمن معرفی پدیده تجارت الکترونیک و جایگاه آن در کشورهای مختلف، موانع توسعه آن در ایران و به ویژه استان مرکزی بررسی شده است (رستمی، اکبری و اصغری،۱۳۸۸). جهت برسی مشکلات موجود سه محور عمده در اولویت قرار گرفته اند. این عوامل به صورت مشروح در ذیل آمده است:
عوامل فرهنگی، سازمانی ، آموزشی:
عدم تبلیغات و آموزش همگانی در رسانه های جمعی
عدم پشتیبانی و حمایت و تبلیغ توسط دولت
عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک
عدم وجود فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک
عدم آموزش های مناسب دانشگاهی و مراکز آموزشی
عدم آشنایی مردم با زبان انگلیسی
عدم همکاری نهادهای ذیربط
عدم وجود فضای رقابتی در استفاده از تجارت الکترونیک
کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص
زیرساختهای تکنیکی، فنی و عومل اقتصادی
عدم وجود قوانین بانکی، پستی، گمرکی منطبق با تجارت الکترونیک
عدم آشنایی مردم با قوانین حقوقی بین الملل در مورد تجارت الکترونیک
عدم آشنایی مردم با تضمین های حقوقی
عدم پشتیبانی حقوقی از پرداخت پول توسط خریداران به فروشندگان برون مرزی
فرم در حال بارگذاری ...