« اندازه گیری سرمایه فکری و رابطه آن با عملکرد سازمانی ... | فایل ها درباره : بررسی میزان اثربخشی سازمانی بر اساس ... » |
ویژگیهای مطلوب گروهافزارها در مدیریت دانش عبارتاند از:[۹۶]
وارد و پیارد (۲۰۰۲) معتقدند که گروههای تسهیم تجربه بر خط بهمنظور خلق و تبادل دانش و توسعه قابلیتهای اعضای خود به وجود میآیند. همچنین دانپورت و پروساک (۲۰۰۳) بحث میکنند که گروه تسهیم تجربه گروهی معمولاً غیررسمی و خودسازمان یافته از افراد است که دانش را با یکدیگر تسهیم میکنند و بر مبنای منافع، مسائل و علایق مشترک در مورد فعالیتهای خاص برانگیخته میشوند. کلینز (۲۰۰۳) تصریح میکند که اعضای این گروهها بهندرت ازلحاظ میزان دانش یکساناند. همه گروههای تجربه درگیر فعالیتهای مرتبط با دانشاند. با وجود این ماهیت این فعالیتها متفاوت است. بر این اساس این محققان گروههای تسهیم تجربه را به دو نوع تقسیم مینمایند:
گروه تسهیم دانش که در آن حداقل برخی افراد آمادگی دارند دانش خود را با سایر اعضا تسهیم کنند. دانشی که تسهیم میشود ممکن است از نظر نوع (دانش پنهان یا دانش آشکار یا ترکیبی از هر دو) متفاوت باشد. ویژگی گروههای تسهیم دانش این است که حداقل برخی از اعضا (یا همه) در طی فعالیتهای گروه از دیگران دانش به دست میآورند. نوع دیگر گروه توسعه دانش است که فعالیتهایش آشکارا تسهیم دانش را افزایش نمیدهد بلکه محیطی را فراهم میکند که در آن افراد دانش خود را توسعه دهند.[۹۷]
پرتالها نشان دهند چهره مدیریت دانش بوده، به خلق محیط کاری بر اساس نیاز تکتک افراد سازمان کمک میکنند. یک پرتال خوب طراحی شده میتواند یک کانال تحویل درخواستهای مدیریت دانش در هر زمان و مکانی باشد. پرتالهای دانش نقطه تعامل و هماهنگی برای همکاری (تقویم، فرد یابی)، اجرا (هوشمندی کسبوکار) و مدیریت اطلاعات (داراییهای دیجیتالی، تجسمبخشی به دادهها) هستند.[۹۸]
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در محیطهای سازمانی استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی به عنوان ابزار مؤثری برای نقشی کشی جریانهای دانشی و شناسایی شکافهای آن در حال افزایش است. تحلیل شبکه اجتماعی میتواند به منظور تقویت جریانهای موجود و بهبود یکپارچگی دانش پس از فعالیتهایی مثل ادغام و خرید مورد استفاده واقع گردد و روشهای مورد استفاده میتواند کیفی (مثل نظرسنجی از کارکنان) یا کمی (مثل تحلیل مراودات ازجمله پست الکترونیک یا تماسهای تلفنی و یا مصنوعات اطلاعاتی مثل اسناد و مدارک) باشد.[۹۹] کاربردهای مستقیم تحلیل شبکههای اجتماعی عبارتاند از:
یکی از تحولات اخیر در مدیریت دانش، همگرائی روزافزون جامعه مدیریت دانش با جامعه یادگیری الکترونیکی است. در حقیقت مفهوم مدیریت دانش میتواند با اهداف یادگیری الکترونیکی برای تحقق یک هدف بزرگتر مانند ایجاد سازمان یادگیرنده یکپارچه شود. مدیریت دانش و مدیریت یادگیری دو رشته مکملاند که میتوانند از ایجاد یک سازمان نوآور و چابک حمایت کنند. یادگیری الکترونیکی باید با گروههای تسهیم تجربه ادغام شود. مدیران باید قادر باشند نیازهای آموزشی را مبتنی بر اهداف کسبوکار تعیین کنند و برنامههای یادگیری مناسب را برای کارکنان تدارک ببینند.[۱۰۰]
مدیریت کانال نوآوری، ارتقای بازار ایدهها یا مرکز ایده از جمله رویکردهای خلاقانهای هستند که پیشتازان مدیریت دانش از آنها استفاده میکنند. مدیریت دانش همچنین به سازمانها برای افزایش قابلیت نوآوری از طریق بهبود دسترسی به کارشناسان، استفاده از نوآوریهای گذشته و خلق شرایط “فرصت برنامهریزی شده[۱۰۲]” کمک میکند. مکالروی نویسنده کتاب مدیریت دانش جدید معتقد است که روح نوآوری نه فقط در تحقیق و توسعه بلکه هم چنین باید در استراتژیهای کسبوکار، مدلهای سازمانی و ساختارهای عملیاتی دمیده شود.
مدیریت دانش به عنوان ابزاری که میتواند دانش موجود در زنجیره تأمین محصول (کالا یا خدمات) را گردآوری کرده و نظم و پویایی بخشد و سپس در کل زنجیره تأمین اشاعه دهد، اهمیت یافته است. این امر ما را بر آن داشت تا نقش چرخه مدیریت دانش را در راستای بهبود بهرهوری زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C مورد پژوهش قرار دهیم، اما با توجه به اینکه اکثر پژوهشها در چند سال اخیر متمرکز بر بررسی نقوش مختلف مدیریت دانش بر زنجیرههای تأمین غیر از تجارت الکترونیکی G2C بوده است و هم چنین بهطور اخص پژوهشهای سالهای اخیر در حوزه تجارت الکترونیکی، بیشتر متمایل به تجارت الکترونیکی B2B و B2C میباشد لذا توجه شایسته به این حوزه از دانش نگردیده است. بنا به دلایل ذکرشده، سابقه و پیشینه پژوهش بهطور اختصاصی در حوزه مدیریت دانش زنجیره تأمین تجارت الکترونیکی G2C در دسترس نمیباشد و این پژوهش، پیشینه حوزههای نامبرده را بهطور مجزا مورد نقد و بررسی قرار داده و از نتایج آنها در پژوهش جاری استفاده و در جهت برطرف نمودن کاستیهای موجود، راهکارهایی نیز ارائه نموده است.
شکل (۲-۱) نمودار جزئیات راهکارهای مدیریت دانش (تاجفر، آ; هوشمند، ه; میرزائیونی، س. ۱۳۹۳)[۱۰۳]
فرم در حال بارگذاری ...