-
- دانش آموزان را عادت دهید که ســؤالات را از طریق پســت الکترونیکی به شما ارائه دهند.
-
- در مورد چگونگی اســتفاده از بسته های نرم افزاری، پشتیبان الکترونیکی یا نوشته شده تهیه کنید.
-
- ســؤالات را از طرق پســت الکترونیکی بــرای دانش آموزان بفرستید.
-
- سؤالات را قبل از استفاده از فناوری یادگیری به دانش آموزان بدهید.
- از دانش آموزانی از دیگر ســال های تحصیلی بخواهید که در نشان دادن چگونگی استفاده از فناوری به شما کمک کنند.
خودتان مشتاق و علاقمند استفاده از فناوری باشید
-
- شما باید بدانید که دارید چه کار می کنید و این را به دانش آموزان منتقل کنید.
-
- اطمینــان حاصل کنید که دقیقا می دانید چه چیزی در بســته نرم افزاری هست؛ قبل از این که به دانش آموزانتان بگویید از طریق آن کار کنند.
-
- آن دســته از مواد آموزشــی و فنــاوری را انتخاب کنید که از کارکردن با آن لذت میبرید و با آن ها احساس راحتی میکنید.
- تعامــل در کلاس را بالا ببریــد. گفت وگو و پی گیری کار به صورت گروهی را برانگیزید.
خوداتکایی دانش آموزان را تقویت کنید
-
- فناوری را برای استفاده آسان کنید.
-
- بازخوردهای مثبت ایجاد کنید.
-
- بازخوردهای اصلاحی را در یک مسیر مثبت به وجود آورید.
-
- خود ارزیابی، کمک کننده و تکوین دهنده تهیه کنید.
-
- خود اعتمادی دانش آموزان در موضوع درســی یا اســتفاده از فناوری یادگیری را دست کم نگیرید.
- از ایجاد موانع غیرضروری بین دانش آموزان و فناوری یادگیری اجتناب کنید.
از فناوری به عنوان عاملی شــادی بخش اســتفاده کنید؛ شادی بخش برای شما و مفرح برای دانشآموزان.
۲-۱۲- تأثیر کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری ریاضی
دوران نوینی در عرصه حیات اجتماعی که به جامعه اطلاعاتی مشهور است آغاز شده کـه زنـدگی بشـر، مناسبات آن، آموزش و پرورش و رسالت آن را تحت تـأثیر قـرار داده اسـت. پیشـرفت هـای فـن آوری منجـربـه تحـولاتی در صـلاحیت هـا و شایسـتگی هـای مـورد نیـاز و متناسـب بـا دنیـای متغیـر فعلـی در دانـش آمــوزان گشــته اســت. صــلاحیتهــایی کــه امــروزه مطــرح هســتند عبارتنــد از تفکــرانتقــادی، صلاحیت های عمومی، حل مسأله و تصمیم گیری (قورچیان، ۱۳۸۲).
امروزه از آموزش و پرورش انتظار می رود تا موجبات یادگیری فعال و مشارکتی بین دانش آمـوزان را فراهم آورد. برای محقق شدن چنین رویکردی به ناچار نیاز به تغییررویه های سابق اسـت. شـیوههـای آموزش قدیمی مسلماًً پاسخگوی نیازهای آموزشی متغیر سبز فایل نیست؛ بنابرین یکی از تلاشهـای سازمان های آموزشی باید در ارتباط با فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات و کـاربرد آن در برنامـه درسـی باشد (نیازآذری، ۱۳۸۳). فن آوری اطلاعات و ارتباطات تـأثیرقابـل تـوجهی در امـر یـادگیری دارد کـه شامل تغییر نقش فراگیران و معلمان، مشارکت بیشتر دانش آموزان با همسالان، افـزایش اسـتفاده از منـابع خارج از متون درسی و رشد و بهبود مهارت های طراحی و ارائه مطالب میباشد (افضل نیـا، ۱۳۸۷). بـه طور کلی نقش دانش آموز در محیط یادگیری مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییـر میگردد و در این فرایند دانش آموزان فعالند و به تولید دانش میپردازند ( آرمیتاژ [۴۹]،۲۰۰۳ ). فـن آوری اطلاعات و ارتباطـات در ایجـاد انگیـزه، عمـق و وسـعت دادن بـه یـادگیری و پایـدار سـاختن آن و رفـع خستگی و کسالت دانش آموزان و ایجاد مهارت ذهنی جهت پاسـخگویی بـه پرسـش هـا نقـش مـؤثری دارد (امیرتیموری، ۱۳۸۶). فن آوری ارتباطـات و اطلاعـات مجموعـه ای از روش هـا، قواعـد و ابـزار و تجهیزات جهـت شناسـایی، جمـع آوری، ذخیـره، تولیـد و توزیـع، سـازماندهی، بـاز تولیـد و نگـهداری اطلاعات است (نواب زاده، ۱۳۸۰). فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی از یـک سـو بـرای بازاندیشی و بازسازی برنامه درسی و سواد رایانه ای و از سوی دیگر برای تجدیـد حیـات و غنـی سـازی محیط یادگیری و برقراری تعامل برای یادگیرنده و منابع یادگیری لازم میباشد (سراج، ۱۳۸۳). یکی از شایع ترین دلایل ذکر شده برای به کارگیری این فناوری در کلاس درس آماده کردن بهتر نسل فعلـی دانشآموزان برای ورود به محیط جدید یادگیری جهت پاسخگویی بـه نیازهـای آمـوزش و بـه تبـع آن نیازهای شغلی در بازار کار آینـده اسـت. بـا روش سـنتی و وقـت گیـر بـودن ایـن روش هـای آموزشـی، همچنین عدم برخورداری از اطلاعات به روز، معلمان به طور صحیح قادربه آماده سازی دانـش آمـوزان برای یک محیط کـاری ایـده آل نیسـتند. لـذا اسـتفاده از فـن آوری اطلاعـات و ارتباطـات در آمـوزش کلاس های درسی میتواند پایه و اساسی به عنوان یک بازوی رقابتی در یک بازار کار در حـال جهـانی شدن باشد تا فرد آموزش دیده با دید باز و نگاه کلی بتواند وارد بازار جهـانی، سیاسـی و آموزشـی شـود (عزیزی، ۱۳۸۵).
یکی از معضلات امروز در عرصه ی آموزش و پرورش، فقدان علاقه ی دانش آموزان بـه یـادگیری به ویژه در دروسی چون ریاضـی اسـت. علـی رغـم اهمیـت تمـامی دوره هـای تحصـیلی، از آن جـا کـه دوره ی ابتدایی زیر بنا و پایه ی ساخت شخصیت علمی دانش آموزان و زمینه ساز ایجاد نگرش مثبـت یـا منفی در آنان نسبت به دروس، به ویژه درس ریاضی است باید با روشی نوین علاقمندی به این درس و آموزش را به ویژه در این پایه تحصـیلی و در ایـن درس خـاص ایجـاد کـرد. یکـی از روش هـای نـوین آموزشی استفاده از فن آوری اطلاعـات و ارتباطـات اسـت. کـاربرد ایـن روش در درس ریاضـی باعـث علاقمندی دانش آموزان به درس میگردد. چرا که در این روش، تدریس همراه با تصاویر زیبا صـورت میگیرد و از طرفـی چـون دانـش آمـوز در یـادگیری نقـش دارد؛ باعـث علاقـه و تعمیـق یـادگیری وی میگردد. از آن جا که به اعتقاد محققان بخش اعظم یادگیری و به خاطر سپاری از طریق بینایی صـورت میگیرد و باز از آنجا که فن آوری اطلاعات و ارتباطات ابزاری جهت درگیـر سـاختن حـس بینـایی و شنوایی فراگیر است؛ موجب تعمیق یادگیری در دانش آموزان میگردد. هم چنـین فـن آوری اطلاعـات و ارتباطات ابزاری جهت تفکر و عمل بوده و بر قدرت استدلال و خلاقیت دانـش آمـوزان مـی افزایـد و موجب توسعه دسترسی به آموزش کیفی میگردد. بنابرین عدم توجه بـه آن تبعـاتی را بـرای آمـوزش و پرورش کشور و کیفیت خروجی های آن به عنوان یک شهروند جهانی که در آینـده ای نـه چنـدان دور باید در اقتصاد، تجارت و فرهنگ به هم پیوسـته جهـانی فعالیـت کنـد؛ در بـر خواهـد داشـت وبـه یقـین دورنمای آن، عقب ماندگی کشور در دنیای رقابت و در عرصه ی بینالمللی در بلند مدت خواهـد بـود.
به جهت آن که دوره ی ابتدایی و کیفیـت آن نقـش مهمـی در فرآینـد توسـعه ی پایـدار کشـور خواهـد داشت؛ فن آوری اطلاعات و ارتباطات باید در آموزش دروس بـه ویـژه در سـالهـای نخسـت آمـوزش رسمی مورد استفاده قرار بگیرد.