۲٫شناسایی چهار گام اصلی در اجرای موفقیت آمیز کارت امتیازی متوازن.
۳٫طبقه بندی جدید از فرایند های داخلی تجارت و یادگیری ورشد(انتقال نوآوری به فرایند های داخلی کسب وکار و اضافه کردن عنصر رشد به آموزش کارکنان).
۴٫ابعاد چهار گانه با هم نیز ارتباط علت ومعلولی دارند برخلاف قبل که فقط با استراتژی و چشم انداز مرتبط بودند.
۲۰۰۱/کتابسازمان متمرکز بر استراتژی- چگونه کارت امتیازی باعث پایداری شرکت ها در محیط رقابتی می شود.
۱٫تبدیل استراتژی به معیار های عملیاتی(طراحی نقشه راه) ۲٫ایجاد هماهنگی برای افزایش هم افزایی در واحد های کسب وکار.
۳٫ایجاد آگاهی استراتژیک، تعریف اهداف فردی و تیمی وارزایابی متوازن از فعالیت ها.
۴٫ایجاد استراتژی به عنوان یک فراین مستمر: برنامه ریزی، بودجه بندی، بازخورد و یادگیری.
۵٫تغییرات منسجم یافته از طریق رهبری.
۲۰۰۴/کتابنقشه استراتژی/ چگونگی تبدیل دارایی نامشهود به دارایی مشهود
۱٫نقشه استراتژی به صورت بصری.
۲٫تشریح آنچه انجام باید انجام گیرد و آنچه نباید انجام بگیرد.
۳٫کمک میکند سازمان درگیر در استراتژی گردد.
۲۰۰۶/کتاباستفاده از کارت امتیازی متوازن برای ایجاد هم افزایی در شرکت های بزرگ
۱٫هماهنگی: منبع ارزش اقتصادی.
۲٫ساختار واستراتژی شرکت.
۳٫هماهنگی استراتژی مالی و مشتری.
۴٫هماهنگی بین استراتژی های فرایند های داخلی و یادگیری و رشد (استراتژی های یکپارچه)
۵٫هماهنگی با شرکای خارجی.
۶٫مدیریت هماهنگی فعالیت ها.
۷٫هماهنگی جتمع استراتژیک
۲-۲-۱۰) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی
شیخ زاده به نقل از مطالعه ی که فارمر(۲۰۰۴) از ۱۴۷ سازمان خصوصی و دولتی در انگلستان به عمل آورده موارد مندرج در جدول(۲-۶)را به عنوان اهداف به کارگیری ارزیابی عملکرد معرفی نموده است (بخش سمت راست جدول).
به طور کلی، می توان اهداف ارزیابی عملکرد را در سه مورد ذیل خلاصه نمود:
● تقویت حس برنامه ریزی، پاسخ گویی، مشارکت و شفافیت عملکردها
● شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکردها
● تکامل، تعالی وبهبود مستمر عملکرد
و در مجموع می توان هدف نهایی ارزیابی عملکرد را بهبود اثربخشی سازمانی دانست (شیخ زاده;۱۳۸۸).
جدول ۲- ۵): اهداف ارزیابی عملکرد سازمان(شیخ زاده;۱۳۸۸)
دیدگاه فارمر
دیدگاه سایر محقق
-
- امکان مدیریت عملیات وکنترل اثربخشی و کارایی
-
- توسعه ی مدیریت علمی در سازمان
-
- نشان دادن ارزش کسب شده
-
- تسهیل ارتباط ومدیریت اثربخش ذینفعان
-
- هم راستاسازی عملیات با راهبرد
-
- بهبود مستمر کیفیت
-
- پشتیبانی از پاسخگویی عمومی
-
- تضمین انطباق با معیارهای شغلی
- ایجاد انگیزش وجبران خدمات کارکنان
-
- توسعه ی فرایند هدف گذاری صحیح در سازمان
-
- تقویت فرایند بهبود دائمی در سازمان
-
- استفاده بهینه از منابع
-
- ارتقای توان سازمان در نیل به اهداف
-
- تصمیم گیری دقیق تر مسئولین
-
- مشخص شدن نقاط قوت وضعف عملکردها
-
- افزایش مشارکت جامعه با سازمان به واسطه ی آگاهی از عملکرد
-
- نهادینه شدن پذیرش تغییر
- تحول وتعالی سازمان
۲-۲-۱۱) عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف
می توان عملکرد سازمانی را بر اساس دیدگاه های مختلف زیر مورد بررسی قرار داد:
۱٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری، ۲٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل و ۳٫عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی.
۲-۲-۱۱-۱) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری
مشتریان در تمامی بازارهای محصولات رقابتی، ناگزیر از انتخاب در برخی امورند.آنان میتوانند برای برآوردن نیازهای خود، از میان پیشنهادهای مختلف کالاها و خدمات به بهترین آن ها بپردازند.بنابرین مدیران شرکتی که در بازار محصول خاصی به رقابت می پردازند، برای جذب مشتری با توسعه ارزش ویژه ای در بخشی از بازار، فروش سودآور خواهند داشت.ارزش پیشنهادی مربوط به ترکیب محصول وخدماتی است که شرکت به صورت قیمت، شکل ظاهری محصول، کیفیت، قابلیت دسترسی، تجربه خرید و خدمات و ضمانت پس از فروش به مشتریان خود عرضه می کند.مشتریان و مشتریان بالقوه باید فکر کنند که ارزش پیشنهادی کسب وکار، عملکرد بهتری دارد وگرنه خرید از رقبا را انتخاب خواهند کرد.مدیران برای اطمینان از جریان کافی عواید از اینکه (۱) محصولات و خدمات شرکت نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده میسازد، (۲) ارزش پیشنهادی از سایر رقبا متمایز است و (۳) میزان عواید، از هزینه خلق ارائه ارزش پیشنهادی فراتر میباشد، اطمینان حاصل نمایند.مدیران ارزش پیشنهادی خود را با تمرکز برمعیارهای اصلی ارزش مشتری بررسی میکنند.معیارهای ارزش مشتری ممکن است مالی یا غیرمالی باشد.برخی از معیارهای متداول موجود در این زمینه عبارتند از:
معیارهای مالی
درآمد یا رشد درآمد : این معیار نشان دهنده تمایل بیشتر به خرید کالاها یا خدمات شرکت است.
حاشیه سود ناخالص : درآمد حاصل از فروش منهای هزینه های مستقیم و غیرمستقیم تولید کالاها یا خدمات مذکور، نشان دهنده تمایل مشتریان به پرداخت قیمت های مناسب به ازای ارزش محصولات و خدمات شرکت میباشد.
هزینه ضمانت و یا بازگشت محصول : معیارهای مذکور دیدی از کیفیت محصول و میزان تأمین انتظارات مشتری از شکل ظاهری و ویژگیهای محصول ارائه میدهند.
معیارهای غیرمالی
سهم بازار یا رشد بازار : سهم بازار، معیار پذیرش پیشنهادهای رقابتی در بازار توسط مشتری است.سه بازار با تقسیم فروش شرکت (درآمد) به فروش کل رقبا محاسبه میگردد.
رضایت مشتری : این معیار، برداشت مشتری از ارزش و میزان تأمین انتظارات از محصولات یا خدمات را منعکس میسازد.این اطلاعات معمولاٌ با پیمایش تلفنی یا پستی، پس از فروش محصول یا ارائه خدمات جمع آوری میگردد.
معرفی محصول به دیگران : این معیار بیانگر وفاداری مشتری است (سایمونز;۱۳۸۵).