۳ـ مبنای تفاوت حقوقی زن ومرد در نظام حقوق اسلام چیست؟
۴ـ چه آثاری بر تفاوتهای حقوقی زن ومرد در حقوق جزایی مترتب میگردد؟
-
-
- فرضیات تحقیق
-
۱ـ در قانون مجازات اسلامی که به تبعیت از فقه شیعه امامیه میباشد تفاوتهایی در اعمال مقررات کیفری بین
زن و مرد وجود دارد که موارد معدودی میباشند همچنان که در اعمال مقررات مدنی نیز برخی تفاوتها بین زن و مرد به چشم میخورد.
۲ـ اصل و اساس اسلام بر پایه مساوات میباشد اما زن و مرد از لحاظ آفرینش تفاوتهای کلی با هم دارند. تفاوت جنسی و روحی زن ومرد در موارد خاص پایه و مبنای حقوق اختصاصی وظایف خاص زن و مرد راتشکیل میدهد مسلم است که با اختلاف در طبیعت نباید انتظار داشت در تمامیحقوق و احکام و نیز مجازات (در پارهای موارد) برابر باشند.
۳ـ در بعضی از احکام کیفری اسلام تفاوتهایی در مجازات بین زن ومرد مشاهده میشود در حدود کیفر زن ملایمتر از مرد لحاظ شده غالباً جانب نظر به اینکه زن نقش مادر و همسری دارد تکلیف اجتماعی او سبکتر قرار داده شده، میتوان گفت مبنی تفاوت بیشتر به جنبه حمایتی اسلام از زنان بر میگردد.
۴ـ آثار واضحی بر تفاوت حقوق جزایی بین زن ومرد مترتب میگردد که همان بحث مورد نظر و تخفیف در کیفر بعضی مجازاتها میباشد در کیفر مجازات در بعضی موارد در نحوه اجرایی مجازات و گاهی در نوع مجازات برای زن بنابر زن بودن ارفاقیا تخفیف در احکام جزایی مشاهده میشود.
ضرورت و اهداف
هدف از این تحقیق بیان مصادیق و مبانی تفاوت حقوق زن ومرددر باب حدود است (مجازات) و تلاش میشود ضمن بررسی در حقوق کیفری با فقه نیز مورد مطابقت قرار گیرد.
-
-
- پیشینه تحقیق
-
در کتب قانون مجازات اسلامیمسئله جرائم و کیفر آن ها بیان شده کتبی که صرفاً به بحث درباره تخفیف مجازات در مسئله جنیت بپردازد مشاهده نکردم در بعضی از پایاننامهها و کتابها در بخشهایی به این موضوع اشاره شده که مورد استفاده قرار گرفت از جمله کتابهای حقوق جزای اختصاصی اسلام (عابدین مومنی)، شخصیت وحقوق زن (مهدی مهریزی).
پایاننامهها: پایاننامههای مرتبط بررسی فقهی حقوقی وجوه اختلاف احکام مردوزن در حقوق کیفری، بررسی موارد برخورداری زناز تخفیف در جزای اسلامی.
-
-
- چارچوب نظری تحقیق
-
پایاننامه پیش رو از چهار فصل تشکیل شده که در فصل اول به بیان کلیات و تبیین مفاهیم و واژه های کلیدی و محوری پایان نامه پرداختهایم در فصل دوم به طور مبسوط به بیان حقوق خاص هریک از زن و مرد و اشتراکات و تفاوتهای خقوقی آن ها پرداختهایم. فصل سوم انواع حمایتهای اسلام از زنان بیان شده و در فصل آخر به موارد برخورداری زنان از تخفیف در مجازات پرداخته شده، روش تحقیق در این پژوهش کتابخانهای و تحلیلی است.
مفاهیم
در آغاز کار، به مفهومشناسی واژگان کلیدی، که تا فصل آخر با آن ها سر و کار داریم خواهیم پرداخت. مفاهیم اصلی به کار رفته در این رساله عبارتند از:
تعریف لغوی: در لغت به معنای، ثابت و ضد باطل است. همچنین در لغت، به معنای صواب، حقیقت، سزاوار، اسلام، واجب، مرگ و غیره آمده است.[۳]
تعریف اصطلاحی: در فقه، اصطلاحاً نوعی سلطنت است بر چیزی متعلق به عین، مانند حق تحجیر،یا متعلق به غیرعین، چون حق خیار،یا سلطنت متعلق به شخص، مانند حق قصاص. پس حق، مرتبهی ضعیفی از ملکیت است، بلکه نوعی از ملکیت است. بنابرین حق، عبارت است از هر امر ثابت، اعم از واقعی و نسبی. پس خدا را حق گوئیم، زیرا ثابت و واقعی است. وقرآن را حق گوئیم، به اعتبار ثبوت آن از طرف خدا. و کاری که واقع و ثابت میشود، حق میگوئیم، زیرا عقل مایهی ثبات و بقاء چیزهاست. در میان فقهای شیعه، شاید نخستین تعریف اصطلاحی حق از محقق شیخ انصاری& باشد. وی میگوید: حق، عبارت است از نحوه ای از سلطه و توانایی، که در پرتو آن صاحب حق میتواند مصلحتی را برای خود به دست آورد. آیت الله محمد کاظمیزدی& در حاشیهی خود بر مکاسب شیخ انصاری& میگوید: حق، مرتبهی ضعیفی از ملکیت،یا نوعی از ملکیت است. و در جائی دیگر میفرمایند: حق، نوعی از سلطنت است،یعنی قدرت بر تصرفیا اعمالیا به دست آوردن چیزی است که قانون آن را به شخصیا اشخاص معینی، اعطاء کردهاست. مانند حق قصاص، آیتالله خمینی میفرمایند: حق،یک ماهیت اعتباری است، که در پاره ای از موارد عقلائی، و در برخی از موارد، شرعی است. مانند اعتباری بودن ملکیت، و حق، از احکام وضعی است. و بی گمان داراییک ماهیت است، در همه افراد و مصادیق گوناگون آن. و میتوان آن را مشترک معنوی دانست، میان مصادیقی که دارا است. بین حق و حکم فرق وجود دارد. جمع حق، حقوق است. حقوق در شرع مقدس اسلام، تقسیم میشود به: الف) حقوق الهییا حق الله. ب) حقوق مردمیا حق الناس. ج ) حقوق مشترک بین حق الله و حق الناس.[۴]
-
-
- مجازات
-
تعریف لغوی: پاداش نیکییا بدی را دادن، سزای بدی را دادن.[۵]
تعریف اصطلاحی: واکنش سرکوبگرانهای است که دولت در برابر ارتکاب جرم از خود نشان میدهد پیدا است که ما در مقام به دست دادن تعریفی کامل از مجازات، که خود مناقشهبرانگیز است، نیستیم. روشن ساختن معنای مجازات در این جا، از آن رو با اهمیت است که در ادبیات دینی افزودن بر مجازات به معنای پیش گفته مفاهیمی دیگر نیز وجود دارد. در متون اسلامی، آثار گوناگونی که بر گناه و نافرمانی خداوند مترتب میشود کیفر و عقاب و مجازات نامیده شده است که در پژوهش حاضر این مفهوم از عذاب و کیفر موضوع بحث نیست.[۶]اصطلاحی که در حقوق جزای اسلام برای مجازات وضع گردیده و استعمال میشود عبارت است از حد که جمع آن حدود است و آن کیفرهایی است که شارع مقدس و کتاب و سنت در مقابل برخی از گناهان کماً بلکه احیاناً کیفاً تعیین نموده است. گناهانی که کیفر آن از طرف شارع مقدس تعیین شده است و عبارتند از: زنا، سحق، قیادت، قذف، نوشیدن مسکر، دزدی، محاربه، ارتداد و چند گناه دیگر.[۷]
تعریف لغوی: در لغت به معنای قطع کردن است.یا به قول راغب اصفهانی، اصل جرم عبارت است از کندن و قطع درخت از میوه، و آنگاه برای هر کسب و کار زشت و مکروه، به طور استعاره به کار میرود. و به معنی وادار کردن به کاری ناپسند، نیز هست.[۸]
تعریف اصطلاحی: اصطلاحاً جرم در فقه عبارت است از انجام دادن فعل،یا بر زبان راندن سخنی که اسلام آن را حرام شمرده است،. و بر فعل آن کیفری مقرر داشته است.یاترک فعلیا قول، که قانون اسلام آن را واجب شمرده است، و برترک آن، کیفری مقرر داشته است. برخی از فقهاء جرم را مترادف جنایت میدانند. اما جرائم را میتوان به اعتبار مجازات معین شده در شرع اسلام، به چهار قسمت تقسیم کرد: الف) جرایمیکه مجازات آن ها حد است. ب) جرایمیکه مجازات آن ها قصاص است. ج) جرایمیکه مجازات آن ها دیه است. د) جرائمیکه مجازات آن ها تعزیر است.[۹]
-
-
- حمایت
-
تعریف لغوی: حمایت، نگهداری کردن و دفاع کردن از کسی، پشتیبانی کردن.[۱۰]
برابری
تعریف لغوی:یکسانی و تعادل، مساوات، همتایی و همسنگی.[۱۱]