۸- بین میزان امید به آیندهی دانشجویان دختر وپسر تفاوت معنی داری وجود دارد .
۹- بین میزان انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد .
۱۰-بین عزت نفس دانشجویان دانشکده های ادبیات وعلوم انسانی ،ریاضی و کامپیوتر ،علوم اداری واقتصاد ،فنی ومهندسی،کشاورزی و علوم پایه ، تفاوت معنی داری وجود دارد .
۱۱-بین امید به آیندهی دانشجویان دانشکده های ادبیات وعلوم انسانی ،ریاضی و کامپیوتر ،علوم اداری واقتصاد ،فنی ومهندسی،کشاورزی و علوم پایه ، تفاوت معنی داری وجود دارد .
۱۲-بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده های ادبیات وعلوم انسانی ،ریاضی و کامپیوتر ،علوم اداری واقتصاد ،فنی ومهندسی،کشاورزی و علوم پایه ، تفاوت معنیداری وجود دارد .
۱-۵-سؤال های تحقیق
۱- عزت نفس دانشجویان به چه میزان است ؟
۲- امید به آیندهی دانشجویان به چه میزان است ؟
۳- انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان به چه میزان است ؟
۱-۶-تعاریف مفاهیم مطرح شده در فرضیه های تحقیق
۱-۶-۱-تعاریف مفهومی
–امید به آینده : رابینسون معتقد است، امید از پایه های اصولی توازن و قدرت روانی است که مشخص کننده دستاوردهای زندگی و باور یک احساس بهتر از آینده است (اسلامی نسب، ۱۳۷۷) .
–تفکر عاملی : اسنایدر (۱۹۹۱) ، تفکر عاملی را تصمیم گیری هدفمند در زندگی خواند (شیرمحمدی و همکاران ،۱۳۸۹ ) .
–راهبرد ها : اسنایدر (۱۹۹۱ ) ، معتقد است راهبردها ، باور فرد در مورد وجود مسیر های مختلف برای نیل به هدف است ( همان منبع ) .
–عزت نفس : کوپراسمیت میگوید« عزت نفس، ارزیابی فرد از خویش است که از طریق توجه به خویش به دست می آورد و نشانهی نگرشی است از تأیید یا عدم تأیید و میزانی که فرد به توانایی، موفقیت و ارزش خویش، اعتماد دارد» ( بیابانگرد، ۱۳۷۸) .
–عزت نفس اجتماعی : مشتمل بر عقاید فرد در مورد خودش به عنوان یک دوست برای دیگران است ( بیابانگرد ،۱۳۸۰ ) .
–عزت نفس تحصیلی : با ارزشیابی فرد از خودش در جایگاه دانش آموز یا دانشجو سروکار دارد ( اسلامی نسب ،۱۳۷۷ ) .
–عزت نفس خانوادگی : ارزیابی و قضاوت فرد به عنوان عضوی از خانواده ( بیابانی ،۱۳۹۰) .
–عزت نفس کلی : ارزیابی فرد از خودش در همه زمینه ها ( اسلامی نسب ،۱۳۷۷ ) .
–انگیزش پیشرفت تحصیلی : عبارت است از نیروی انجام دادن کار، نسبت به استانداردهای عالی، این استانداردهای عالی ممکن است مربوط به تکلیف باشد یا ممکن است مربوط به خود باشد مانند، انجام کارها بهتر از دیگران، برنده شدن در یک مسابقه و غیره (هومن و عسکری، ۲۰۰۳) .
۱-۶-۲-تعاریف عملیاتی
-امید به آینده: منظور نمره ای است که دانشجویان دانشگاه ولی عصر رفسنجان از پرسشنامه ی امید اسنایدر که دارای ۱۲ سئوال میباشد، دریافت میکنند .
-تفکر عاملی : چهار سؤال با شماره های ۱۲،۱۰،۹و۲ از ۱۲ سؤال پرسشنامه امید اسنایدر، مؤلفه ی تفکر عاملی را می سنجند .
–راهبردها : سؤالهای ۸ ،۶ ،۴ و۱ از ۱۲ سؤال پرسشنامه ی امید اسنایدر ، مؤلفهی راهبردها را میسنجند .
–عزت نفس : در این پژوهش منظور از عزت نفس نمره ای است که دانشجویان دانشگاه ولی عصر رفسنجان از پرسشنامه ۵۸ سئوالی عزت نفس کوپر اسمیت دریافت میکنند .
–عزت نفس اجتماعی : سؤال های ۳،۴،۱۱،۱۸،۲۲،۲۳،۲۵،۳۰،۳۲،۳۷،۳۸،۳۹،۴۴،۴۵،۴۶،۵۲،۵۳
و۵۸ از پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت این مؤلفه را میسنجند .
–عزت نفس خانوادگی : سؤالهای ۵،۱۲،۱۹،۲۶،۳۳،۴۰،۴۷ و۵۴ از پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت این مؤلفه را میسنجند .
–عزت نفس تحصیلی : سؤال های ۷،۱۴،۲۸،۳۵،۴۹ و۵۶ از پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت این مؤلفه را می سنجند .
–عزت نفس کلی : سؤال های ۱،۲،۸،۹،۱۰،۱۵،۱۶،۱۷،۲۱،۲۴،۲۹،۳۱،۳۶،۴۳،۵۰،۵۱ و ۵۷ از پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت این مؤلفه را میسنجند .
–انگیزش پیشرفت تحصیلی: در این پژوهش منظور ازانگیزش پیشرفت تحصیلی نمرهای است که دانشجویان دانشگاه ولی عصر رفسنجان از پرسشنامه سنجش انگیزه ی پیشرفت تحصیلی، ۴۰ سئوالی دریافت میکنند.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
مقدمه
در طول قرن گذشته ، روان شناسان و پژوهشگران تحقیقات خود را بر شرایط ناکامی یا غم و اندوه مانند اضطراب و افسردگی متمرکز کردهاند . بنابرین از جنبههای مثبت تواناییهای انسان غافل مانده اند . امید موجب نگرش مثبت به زندگی،نگرش مطلوب و رضایت آمیز به خود و دیگران،انتخاب آگاهانه اهداف زندگی،افزایش موفقیت های زندگی و عملکرد بهتر شغلی- تحصیلی میگردد .
عزت نفس نیز از اصلی ترین عوامل رشد مطلوب شخصیت است و از جمله مفاهیمی است که توجه پژوهشگران و صاحب نظران روان شناسی و علوم تربیتی را به خود جلب کردهاست . قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علما و فلاسفه ی تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند به چشم میخورد .
تفکر در وجود خویشتن ، شناسایی باطن و ضمیر انسانی خود ، اهمیت دادن به صلاح و مصلحت نفس است. و از مهمترین نتایج خودشناسی ، وسعت نگاه به جهان خقلت و توجه به عالم شگرف وجود انسان و در نتیجه رسیدن به احساس عزت و بزرگی نفس است . اگر انسان به این ارزش عالی دست یابد . هرگز خود را به امور بی ارزش مشغول نمی کند و همواره به قله های رفیع علم و اخلاق می نگرد و بر آن اهتمام میورزد (ولی زاده و امامی پور ، ۲۰۰۷) .
هم چنین دگرگونی های سریع و گسترده علوم ، انسان را با شرایط و مشکلات پیچیده ای رو به رو کردهاست . برای همگامی با این تحولات و تأمین بهداشت روانی جامعه ، نیاز به یک نیروی محرکه احساس می شود . در شرایطی که راهیابی به دانشگاه به عنوان مکانی برای آموختن دانش، برای پیشرفت جامعه ، جوانان و خا نواده ها امری ضروری به نظر میرسد ، توجه به انگیزه از اهمیت خاصی برخوردار می شود.
ورود به دانشگاه در زندگی هر فرد، واقعه ی مهمی محسوب می شود ، چرا که بر شغل ، درآمد ، روابط اجتماعی و انتخاب همسر آینده اش مؤثر است . هر چند که در گذشته ورود به دانشگاه در انحصار معدودی از افراد بود ، ولی امروزه در کشور های پیشرفته ، نرفتن به دانشگاه بیشتر یک گناه شخصی تلقی می شود . محیط آموزش عالی افق های ذهنی فرد را گسترده تر میکند و در نظام پیش داوری ها و ارزش های اجتماعی مورد قبول او ، دگرگونی هایی به وجود میآورد(اتکینسون[۱۲] و همکاران ،۱۹۸۶ ؛ ترجمه ی براهنی،۱۳۸۶) .
۲-۱-۱- مفهوم امید
در سال های اخیر نظریه ی امید را اسنایدر[۱۳] معرفی کردهاست که این نظریه چهارچوب نظری مهمی برای فهم امید در مشاوره و کارهای بالینی به دست آمده است (زاهدبابلان و همکاران ، ۱۳۹۰) .