احمدی ده قطب الدینی (۱۳۸۷) در پژوهشی بررسی رابطه تجربه کار با رایانه ، تناسب تکلیف – فناوری ، خودکارآمدی رایانه ، اضطراب رایانه ، لذت ادراک شده رایانه ، سازههای مدل پذیرش فناوری دیویس ، را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار اجرا کردند. نتایج بررسی این مطالعه نشان داد که سهولت کاربرد ادراک شده رایانه پیشبینی کننده مثبت سودمندی ادراک شده رایانه و نگرش نسبت به کاربرد رایانه ؛ سودمندی ادراک شده کاربرد رایانه پیشبینی کننده مثبت نگرش نسبت به کاربرد رایانه و نیت رفتاری کاربرد رایانه ؛ نگرش نسبت به کاربرد رایانه پیشبینی کننده مثبت نیت رفتاری کاربرد رایانه و نیت رفتاری کاربرد رایانه پیشبینی کننده مثبت کاربرد واقعی رایانه بود .
محقر و شیر محمدی (۱۳۸۳) درباره توسعه مدل پذیرش فناوری (tam) در وزارت کشور ، بر روی کاربران سیستم اتوماسیون اداری در ساختمان مرکزی وزارت کشور که شامل کارکنان چند معاونت بودند به اجرا در آوردند که نتایج زیر حاصلشان شد ادراک سهولت استفاده بر ادراک سودمندی تأثیر میگذارد و رابطه مثبت و معنی دار، با ضریب همبستگی بالا میان سازههای ادراکات ، تمایل به استفاده و استفاده واقعی وجود دارد . سازههای گروه تأثیر ات اجتماعی رابطه مثبت شدیدی با سودمندی ادراک شده دارند . کارایی فردی افراد نسبت به سیستم های رایانه ای همواره در این پژوهش رابطه مستقیم با سهولت استفاده را نشان میدهد ، افراد در هنگام مواجهه با مشکل استفاده از فناوری اطلاعات تمایل دارند یک مرجع در دسترس و آماده برای راهنمائی و حل مشکل آن ها وجود داشته باشد، و جهت گنجاندن فعالیتهای تسهیل در پذیرش فناوری اطلاعات در برنامه ریزی های راهبردی و عملیاتی، کدام نواحی باید مورد توجه قرار گیرند و میزان تأثیر گذاری هر یک از عوامل به چه میزان میباشد، تا بتوان بر مبنای آن دست به اقدامات لازم زد .
اکبریان و اسکندری (۱۳۹۰) درپژوهش طراحی و ارائه مدلی جهت پذیرش اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی (مطالعه موردی اداره کل امورمالیاتی استان قزوین) به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال و سیستم اظهارنامه الکترونیکی در ایران با بررسی مدل ها و نظریه های علمی رایج از جمله نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده ازفناوری (UTAUT) و تمایل به استفاده از اظهارنامه الکترونیکی (عوامل مدل (UTAUT که از جمله مهمترین عوامل تشکیل دهنده آن هستند پرداختهاند. در نهایت با ارزیابی مدل پیشنهادی توسط پرسشنامه و تحلیل رگرسیون مشخص شد که درحال حاضر مهمترین عامل مؤثر بر پذیرش اظهارنامه الکترونیکی، شرایط پشتیبانی کننده میباشد. همچنین سایر عواملی که در تمایل به استفاده از این خدمت تاثیر دارند به ترتیب عبارتند از انتظارتلاش، تاثیرات اجتماعی و انتظارعملکرد. همچنین مشخص شد عامل امضاء دیجیتال بر روی عامل انتظارعملکرد، تاثیرمثبت و معنی دارد ولی برروی عامل انتظارتلاش تاثیر معنی داری ندارد. عامل مباحث فنی – زیرساختی نیز برروی عوامل انتظارتلاش و انتظارعملکرد تاثیر مثبت معنی دار دارد.
یعقوبی و همکاران (۱۳۹۰) درپژوهشی تحت عنوان شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات بانکداری اینترنتی با بهره گرفتن از نظریه پذیرش و کاربرد فناوری (UTAUT) و تأکید بر نقش متغیرتعدیل کننده جنسیت و آزمون فرضیه های تحقیق که از داده های به دست آمده از ۳۳۹ نفر از مشتریان بانک ملی ایران در شهر تهران انجام شد. نتایج حاصل ازتحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل مسیر لیزرل نشان داد که هرسه سازه انتظارات مربوط به عملکرد، انتظارات مربوط به تلاش و تاثیر اجتماعی با قصد استفاده مشتریان ازخدمات بانکداری اینترنتی رابطه معناداری دارند. همچنین رابطه سازههای شرایط تسهیل کننده و قصدرفتاری با استفاده واقعی ازخدمات بانکداری اینترنتی معنادار میباشد. تاثیر متغیر تعدیل کننده جنسیت نیز بر ارتباطات موجود در الگوی تحقیق مورد تأیید واقع شده است.
حسن پور و نوروزی چاکلی (۱۳۹۰) در مطالعه ای تحت عنوان عوامل مؤثر بر پذیرش نظام آرشیو دیجیتالی صدا توسط برنامه سازان صدای جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال غرب کشور بر اساس مدل پذیرش دیویس (تم) بروی جامعه پژوهش شامل ۱۰۰نفر از برنامه سازان صدای جمهوری اسلامی انجام شد یافتند که عوامل سازنده مدل پذیرش دیویس (تم) شامل برداشت ذهنی از مفیدبودن، برداشت ذهنی از سهولت استفاده، نگرش نسبت به استفاده و تصمیم به استفاده ازفناوری اطلاعات در این پژوهش نیز درچارچوب مدل به عنوان عوامل تاثیرگذار بر پذیرش نظام آرشیو دیجیتالی صدا توسط برنامه سازان شناسایی شدند.
دریک تحقیق مدل پذیرش فناوری در وزارت کشورایران توسعه داده شدکه نتایج به دست آمده درک صحیح تری از عوامل مهم در حیطه فناوری (طراحی-برنامه ریزی-اجرا) ارائه میدهد. ادراکات و جوسازمانی از عوامل مهم در پذیرش فناوری است و کارایی رابطه مستقیمی با سهولت استفاده ادراکی دارد (محفروشیرمحمدی،۱۳۸۳) درپژوهشی دیگرتحت عنوان عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی نشان داده شده است که تمامی عوامل TAM2به جزعامل اختیاری بودن در استفاده ازسیستم، در پذیرش بانکداری الکترونیکی تاثیرگذار هستند(حیدریه و همکاران ۱۳۹۲).
قربانی زاده و همکاران درمطالعه ای تحت عنوان”فراتحلیل عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری در ایران” میزان تاثیر عوامل مختلف بر پذیرش فناوری اطلاعات درسازمان های ایرانی را مورد پژوهش قرارداد. یافته های حاصل از پژوهش نشان دادند که اغلب محققان و پژوهشگران داخلی از مدل پذیرش فناوری موسوم به TAMاستفاده میکنند و دلیل استقبال بیشتر از این مدل را منطقی بودن، قابل فهم بودن و داشتن قابلیت کاربرد آسان آن در سازمان های مورد بررسی دانسته است. بنابرین به سازمان هایی که به تازگی تمایل به ورود به حوزه های پژوهشی مرتبط با فناوری اطلاعات دارند پیشنهاد می کند که از این مدل استفاده نمایند. با توجه به شدت و اثر استخراج شده به متغیرهای توانمندسازی کارکنان، وسعت به کارگیری، مشارکت سازمانی در کاربرد فناوری اطلاعات، ساختارسازمان، تمرکز در تصمیم گیری، محدودیت قلمرو نظارت وکاهش رسمیت، برداشت ذهنی از آسانی و برداشت ذهنی از مفیدبودن می بایست مورد توجه بیشتری توسط سازمان ها واقع شوند. در بررسی پژوهش های انجام شده توسط محقق کمتر به شناسایی و تاثیرات متغیرهای میانجی و جمعیت شناختی که دربافت سازمان های ایرانی مشاهده میشوند پرداخته شده است.