جدول ۴-۳: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی مهارت های اجتماعی مناسب از طریق ویژگیهای شخصیتی در کل نمونه
متغیرهای پیشبین
F
P
R
R2
β
t
P
گشودگی در تجربه
۸۱/۴۶
۰۰۰۱/۰
۵۹/۰
۳۴/۰
۰۴/۰
۸۳/۰
N.S.
وظیفهمداری
۰۳/۰
۵۸/۰
N.S.
توافقپذیری
۵۵/۰
۳/۱۰
۰۰۰۱/۰
برونگرایی
۰۰۳/۰
۰۶/۰
N.S.
نتایج حاصل از پیش بینی معنادار مهارت های اجتماعی مناسب از طریق ویژگیهای شخصیتی در شکل ۴-۱ نیز نشان داده شده است.
۵۵/۰ = β
توافق پذیری
شکل ۴-۱: نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی مهارتهای اجتماعی مناسب از طریق ویژگیهای شخصیتی
نتایج جدول ۴-۴ نشان میدهد مقدار آزمون F برای بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر رابطه با همسالان برابر ۵۸/۳۰ بوده که در سطح ۰۰۰۱/۰P< معنادار است. مقدار R2بیانگر آن است که ۲۶ درصد از واریانس رابطه با همسالان توسط ویژگیهای شخصیتی تبیین می شود.
یافته ها نشان داد که ابعاد ثبات عاطفی (۳۴/۰=β)، وظیفهمداری (۱۲/۰=β) و برونگرایی (۲۱/۰=β) به صورت مثبت و معنادار قادر به پیش بینی رابطه با همسالان میباشند. اما بعد توافقپذیری قادر به پیش بینی رابطه با همسالان نبود.
جدول ۴-۴: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور پیش بینی رابطه با همسالان از طریق
ویژگیهای شخصیتی در کل نمونه
متغیرهای پیش بین
F
P
R
R2
β
t
P
ثبات عاطفی
۵۸/۳۰
۰۰۰۱/۰
۵۰/۰
۲۶/۰
۳۴/۰
۸۵/۶
۰۰۰۱/۰
وظیفهمداری
۱۲/۰
۱۵/۲
۰۳/۰
توافقپذیری
۰۳/۰
۶۲/۰
N.S.
برونگرایی
۲۱/۰
۶۲/۴
۰۰۰۱/۰
نتایج حاصل از پیش بینی معنادار رابطه با همسالان از طریق ویژگیهای شخصیتی در
شکل ۴-۲ نشان داده شده است.
ثبات عاطفی
۳۴/۰ = β
۱۲/۰ = β
وظیفهمداری
۲۱/۰ = β
برونگرایی
شکل ۴-۲ نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی رابطه با همسالان از
طریق ویژگیهای شخصیتی
۴-۲-۳- سوال سوم پژوهش
آیا ویژگیهای شخصیتی میتوانند پیشبینی کننده تعامل رفتاری– عاطفی دانش آموزان دوره راهنمایی باشند؟
برای پاسخ به این سوال به تفکیک تعامل رفتاری و عاطفی از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد که نتایج آن در جداول ۴-۵ و ۴-۶ آمده است. بر اساس جدول ۴-۵ و با توجه به معناداری آزمون F (0001/0>P و ۳۲/۲۱=F) و مقدار R2 میتوان گفت که ویژگیهای شخصیتی در مجموع ۱۹ درصد از واریانس تعامل رفتاری را تبیین کردند. در این راستا، فقط متغیر وظیفهمداری (۳۱/۰β=) به طور مثبت و معنادار قادر به پیش بینی تعامل رفتاری بود. به بیان دیگر، ابعاد ثبات عاطفی، گشودگی در تجربه و توافقپذیری قادر به پیشبینی تعامل رفتاری نبودند.
جدول ۴-۵: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی تعامل رفتاری از طریق
ویژگیهای شخصیتی در کل نمونه
متغیرهای پیش بین
F
P
R
R2
β
t
P
ثبات عاطفی
۳۲/۲۱
۰۰۰۱/۰
۴۴/۰
۱۹/۰
۰۷/۰
۳۴/۱
N.S.
گشودگی در تجربه
۰۴/۰
۷۷/۰
N.S.
وظیفهمداری
۳۱/۰
۰۹/۵
۰۰۰۱/۰
توافقپذیری
۱۱/۰
۸۸/۱
N.S.
نتایج حاصل از پیش بینی معنادار تعامل رفتاری از طریق ویژگیهای شخصیتی در شکل ۴-۳ نشان داده شده است. همان طور که قبلا هم گفته شد تنها بعد وظیفهمداری قادر به پیشبینی تعامل رفتاری بود.
وظیفهمداری
۳۱/۰ = β
شکل ۴-۳: نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی تعامل رفتاری
از طریق ویژگیهای شخصیتی
همین تحلیلها برای بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و تعامل عاطفی با بهره گرفتن از روش آماری رگرسیون چندگانه نیز صورت گرفت (جدول ۴-۶). نتیجه نشان داد مقدار آزمون F برای بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر تعامل عاطفی برابر با ۳۵/۳۲ بوده که در سطح ۰۰۰۱/۰P< معنادار است. R2 نشان میدهد که ۲۷ درصد از واریانس تعامل عاطفی توسط ویژگیهای شخصیتی تبیین می شود. نگاهی به ضرایب رگرسیون حکایت از آن دارد که هر یک از ابعاد ثبات عاطفی (۱۹/۰(β=، وظیفهمداری(۳۱/۰(β= و توافقپذیری (۱۵/۰ (β=میتواند تعامل عاطفی را به صورت مثبت و معنادار پیشبینی کند. بعد گشودگی در تجربه
(۰۱/۰- (β=قادر به پیشبینی معنادار تعامل عاطفی نبود.
جدول ۴-۶ : نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی تعامل عاطفی از طریق ویژگیهای شخصیتی در کل نمونه
متغیرهای پیش بین
F
P
R
R2
β
t
P
ثبات عاطفی
۳۵/۳۲
۰۰۰۱/۰
۵۲/۰
۲۷/۰
۱۹/۰
۹۸/۳
۰۰۰۱/۰
گشودگی در تجربه
۰۱/۰-
۱۸/۰
N.S.
وظیفهمداری
۳۱/۰
۲۴/۵
۰۰۰۱/۰
توافقپذیری
۱۵/۰
۷۸/۲
۰۰۶/۰
نتایج حاصل از پیش بینی معنادار تعامل عاطفی از طریق ویژگیهای شخصیتی در شکل ۴-۱ نشان داده شده است.
ثبات عاطفی
۱۹/۰ = β
۳۱/۰ = β
وظیفهمداری
۱۵/۰ = β
توافق پذیری
شکل ۴-۴: نتایج رگرسیون چندگانه به منظور پیشبینی تعامل عاطفی
از طریق ویژگیهای شخصیتی
۴-۲-۴- سوال چهارم پژوهش
برای بررسی سوال چهارم پژوهش مبنی بر اینکه آیا بین دانش آموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی از لحاظ مهارت اجتماعی تفاوت وجود دارد؟ از تحلیل واریانس دو طرفه و از طرح ۳×۲ استفاده گردید.
در جدول ۴-۷، میانگین و انحراف معیار نمرات دانش آموزان دختر و پسر در خرده مقیاس مهارت اجتماعی مناسب به تفکیک پایه تحصیلی و در جدول ۴-۸ نتایج تاثیرات بین گروهی برای خرده مقیاس مهارت اجتماعی مناسب ارائه شده است.
جدول ۴-۷: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشآموزان دختر و پسر در سه پایه تحصیلی در خرده مقیاس مهارت اجتماعی مناسب
جنسیت
پایه تحصیلی
میانگین
انحراف معیار
تعداد
پسر
اول راهنمایی
۸۴/۷۲
۳۸/۹
۶۵
دوم راهنمایی
۸۱/۷۰
۷۹/۸
۵۸
سوم راهنمایی
۷۷/۷۲
۷۲/۷
۴۸
کل
۱۳/۷۲
۷۴/۸
۱۷۱
دختر
اول راهنمایی
۱۰/۷۲
۷۷/۱۰
۵۶
دوم راهنمایی
۹۶/۷۰
۰۱/۸
۶۰