نگرش نسبت به نقشهای جنسیتی
۶
۶۳/۰
میزان گرایش مذهبی
۵
۷۰/۰
نگرش نسبت به فرزند
۷
۷۳/۰
هنجار ذهنی تعداد مطلوب فرزند
۶
۸۳/۰
کنترل درک شده بر روی داشتن فرزند
۴
۶۸/۰
۴-۶- تکنیکهای آماری تحلیل داده ها
پس از جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، پرسشنامه ها کدگذاری شد و داده های مربوط به هر پاسخگو به منظور تجزیه و تحلیل، وارد محیط SPSS شد. در این پژوهش، داده های به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش توصیفی، به کمک جداولی که دربرگیرندهی توزیع فراوانی، درصد، میانگین، حداقل و حداکثر برخی صفات است، سعی بر آن شده است که تا حد امکان بتوانیم توصیفی عمیقتر، روشنتر و قابل فهمتر از متغیرهای تحقیق به عمل آوریم. برای این کار با توجه به نوع متغیرها (اسمی، ترتیبی، فاصلهای و نسبی) از آماره های متفاوتی استفاده شده است. در آمار استنباطی علاوه بر توصیف خصوصیات آزمودنیها، براساس آزمونهای آماری متناسب به تبیین روابط بین متغیرها میپردازیم.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۴-۷- تعاریف متغیرها
در مطالعات پیمایشی، تعریف مفاهیم و متغیرهایی که در تحقیق به کار رفته و مشخص کردن تعریف عملیاتی و تعیین سطوح سنجش آنها، برای آزمون فرضیه ها بسیار ضروری است. بنابراین ما در این قسمت متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش را تعریف و سطوح سنجش آنها را بیان میکنیم.
۴-۷-۱- متغیرهای مستقل: منظور متغیرهایی است که محقق تأثیر آن را بر سایر متغیرها مورد سنجش قرار می دهد. در این بررسی، متغیرهای مستقل به سه دسته متغیرهای جمعیتی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم میشوند.
- سن: منظور تعداد سالهای کاملی است که از لحظه تولد تا زمان تحقیق، از عمر پاسخگو میگذرد. این متغیر در سطح فاصلهای سنجیده می شود.
- سن زن در اولین ازدواج: منظور تعداد سالهایی است که پاسخگو تا زمان اولین ازدواج خود در تجرد سپری کرده است. این متغیر در سطح فاصلهای سنجیده می شود.
- مدت زمان ازدواج: به تعداد سالهایی که از اولین سال ازدواج پاسخگو تا زمان تحقیق میگذرد، گفته می شود. این متغیر در سطح فاصلهای سنجیده می شود.
- بعد خانوار: منظور از بعد یا حجم خانوار، تعدادى از افراد است که بهطور رسمى و یا عرفى یا شرعى جزو یک خانوار محسوب مىشوند. این متغیر در سطح مقیاس فاصلهای سنجیده می شود.
- تعداد خواهر و برادر: پاسخگو دارای چند خواهر و برادر میباشد. سطح سنجش این متغیر، فاصلهای میباشد.
- وضعیت اشتغال: منظور ما از شغل، فعالیتی است که به واسطه آن، فرد حقوقی دریافت کند یا درآمدی داشته باشد. بر این اساس هر فرد یا دارای وضعیت شاغل است یا غیر شاغل؛ که هر کدام به عنوان یک گروه مجزا مورد بررسی قرار میگیرند. در این پژوهش وضعیت اشتغال پاسخگو در سطح اسمی به هفت قسمت تقسیم بندی شده است: آزاد، دولتی، خصوصی، دانشجو، خانهدار، بیکار و سایر.
- درآمد خانواده: مجموعه عایداتی که یک فرد در نتیجه سهیم شدن در فعالیتهای تولیدی به دست می آورد را درآمد میگویند. در این تحقیق، منظور ما کلیه درآمدهای ناشی از کار اعضای خانواده است که ماهیانه دریافت می کنند. این متغیر در سطح ترتیبی و به صورت ۸ طبقه سنجیده شده است.
- میزان بهرهمندی از تسهیلات: در این پژوهش، منظور تعداد وسایلی است که جهت رفاه بیشتر زندگی روزمره در اختیار زن و خانوادهی وی قرار دارد. وسایل نامبرده در این تحقیق عبارتند از: ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، تلویزیون رنگی معمولی، تلویزیون رنگی LCD، آنتن ماهواره، ویدیو سی دی و اتومبیل. در نهایت از مجموع وسایل، یک متغیر ساخته و در سطح فاصلهای اندازه گیری شده است.
- تحصیلات: منظور تعداد سالهای تحصیلی رسمی پاسخگو در مؤسسات آموزش رسمی است. این متغیر در سطح مقیاس فاصلهای سنجیده شده است.
- میزان مطالعه: منظور مدت زمانی است که پاسخگو در طول یک هفته صرف خواندن کتاب، مجله و روزنامه می کند. این متغیر در سطح ترتیبی و در ۵ طبقه ( اصلاً، کمتر از یک ساعت، یک تا دو ساعت، سه تا چهار ساعت و بیش از چهار ساعت) سنجیده شده است.
- طبقهی اجتماعی: در این بررسی از پاسخگو خواسته شده تا با توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی خود، بیان کند به کدام طبقهی اجتماعی تعلق دارد. این متغیر در سطح ترتیبی و در ۵ طبقهی بالا، متوسط رو به بالا، متوسط، متوسط رو به پایین و پایین سنجیده شده است.
- میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی: ساعات استفادهی پاسخگو از انواع وسایل ارتباط جمعی در طی یک شبانه روز موردنظر است. این متغیر با طرح سؤال در ارتباط با ۵ وسیله ارتباطی (ماهواره، رادیو، اینترنت، تلویزیون داخلی و موبایل) سنجیده شد که در نهایت از مجموع وسایل، یک متغیر ساخته و در سطح فاصلهای اندازه گیری شد.