« فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | جدول(۳-۱) اطلاعات جامعه آماری بر حسب نوع عضویت – پایان نامه های کارشناسی ارشدطرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | قسمت 27 – پایان نامه های کارشناسی ارشد »

۱-۱۴-۲-سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

معمولا پیشرفت تحصیلی بر اساس نتایج آزمون­های نهایی و استاندارد مورد سنجش قرار ‌می‌گیرد و نمراتی که دانشجویان در دوره ­های مختلف تحصیلی و در دروس مختلف کسب ‌می‌کنند، نشانی از میزان پیشرفت تحصیلی آن ها تلقی ‌می‌کنند. آزمون­های پیشرفت تحصیلی، آزمون­هایی هستند که دانش و مهارت فرد را در لحظه اجرای آزمون مورد بررسی قرار می­دهد. آزمون­های استعداد نگاه به آینده دارد و

هدف­شان پیش ­بینی است.آزمون­های پیشرفت تحصیلی نگاه به گذشته دارند و هدف­شان ارزیابی
آموخته­های قبلی فرد است. آزمون هوش و آزمون­های مختلف استعداد، از انواع آزمون­های استعداد هستند .آزمون­های امتحانی میان­ترم و پایان­ترم از نوع آزمون­های پیشرفت تحصیلی هستند (کاوسی، مقدسی و علیزاده، ۱۳۸۸) .

۱۵-۲-پیشینه پژوهش

پژوهش­های داخلی و خارجی مختلفی در زمینه جهت­گیری هدف، خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است که در ادامه به برخی از آن­ها اشاره می­گردد. پژوهش­های انجام شده، نقش جهت­گیری هدفی را در بافت آموزشی مورد بررسی قرار داده ­اند. برخی از پژوهش­ها به بررسی رابطه جهت­گیری هدفی با یادگیری، راهبردهای یادگیری، خودکارآمدی، گزینش تکالیف تحصیلی، ارزشیابی استاد و ساختار کلاس، عوامل عاطفی، انگیزشی پرداخته­اند.

نتایج تحقیق پنتریچ و دی­گروت (۱۹۹۰)، نشان داد که بین پذیرش اهداف درونی- تبحری و کاربرد راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی رابطه مثبتی وجود دارد .چند مطالعه دیگر نشان دادند که بین اهداف تبحری پذیرفته شده دانشجویان و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی یا خودتنظیمی آنان رابطه مثبت وجود دارد (الیوت و مک­گریگور، ۲۰۰۱؛ بهرنز[۷۵]، پنتریچ، ۱۹۹۹ و۲۰۰۰؛ کجباف و همکاران، ۱۳۸۲).

شان[۷۶] و یویان[۷۷]، (۲۰۰۸) نیز در پژوهش خود ‌به این نتیجه رسیدند که بین اهداف اجتنابی- عملکردی و درگیری شناختی- انگیزشی، که از مؤلفه­ های خودتنظیمی است، رابطه منفی وجود دارد. اما ساختارهای هدفی و اهداف تبحری با مؤلفه­ های خودتنظیمی رابطه مثبت دارند .در پژوهش پنتریچ (۱۹۹۹) بین مؤلفه­ های خودتنظیمی و اهداف رویکردی رابطه منفی یا رابطه غیرمعنادارگزارش شده است. پیشرفت تحصیلی نیز به عنوان پیامد رفتاری اهداف پیشرفت، از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش­هایی که به بررسی رابطه هدف تسلط با پیشرفت تحصیلی پرداخته­اند، داده ­های متناقضی را گزارش کرده ­اند. یافته ­های پژوهشی در بیشتر موارد نشان داده ­اند که هدف تسلط، رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی ندارد (برای مثال الیوت و چرچ، ۲۰۰۱؛ پنتریچ، ۲۰۰۰؛ اوکان[۷۸]، فایرهولم[۷۹]، کارولی[۸۰]، روایهلمن[۸۱] ­ونیوتن[۸۲]، ۲۰۰۶؛ حجازی، عبدلوند وامامیورد، ۱۳۸۲؛ حقیقی، دامغانی، میرمحله و شکرکن، ۱۳۸۴) ­.با این وجود پژوهش­هایی نیز وجود دارد که رابطه مثبت و معناداری بین این دو متغیر به­دست داده ­اند (برای مثال والترز و همکاران، ۱۹۹۶؛ گاتمن[۸۳]، ۲۰۰۶). در زمینه هدف عملکرد گرایشی نیز شواهد متعدد پژوهشی مؤید وجود رابطه مثبت و معنادار بین این هدف و پیشرفت تحصیلی ‌می‌باشد (چرچ و همکاران، ۲۰۰۱؛ الیوت و چرچ، ۱۹۹۷؛ الیوت ومک­گرگور، ۲۰۰۱؛ هاراکوئیکز و همکاران، ۱۹۹۷ ،۲۰۰۰).

در رابطه با هدف عملکرد اجتنابی، تحقیقات (الیوت و چرچ، ۱۹۹۷؛ الیوت و مک­گرگور، ۲۰۰۱؛ نوشادی، ۱۳۸۰)، نشان داده ­اند که آزمودنی­هایی که با چنین جهت­گیری هماهنگ هستند، بیشتر ‌به این جهت گرایش دارند که نمرات پایینی کسب کنند و در نتیجه پیشرفت تحصیلی پایینی داشته باشند، چنین یافته­ هایی مؤید وجود رابطه منفی بین هدف عملکرد اجتنابی و پیشرفت تحصیلی ‌می‌باشد. جوکاردر سال ۱۳۸۴ تحقیقی انجام داده و ‌به این نتیجه رسیده است که بین رشته تحصیلی و نوع هدفی که فرد
بر­می­گزیند، رابطه وجود دارد و کارشکی (۱۳۸۷) نیز در تحقیق خود ‌به این نتیجه رسید که بین اهداف پیشرفت در رشته­ های تحصیلی مختلف دانش ­آموزان دبیرستانی تفاوت معناداری وجود ندارد اما تعامل رشته تحصیلی با محل سکونت و تعامل رشته تحصیلی با نوع مدرسه در اهداف پیشرفت تفاوت معناداری به وجود ‌می‌آورد. از دیگر مؤلفه ­هایی که با خودتنظیمی و اهداف پیشرفت در ارتباط است، جنسیت است. تفاوت­های جنسیتی در خودتنظیمی در حوزه ­های ذهنی تحصیلی و تکالیف تحصیلی دیده شده است (میس و پینتر[۸۴]، ۲۰۰۸). در حالی که نتایج برخی پژوهش­ها حاکی از تاثیر نداشتن عامل جنسیت بر میزان استفاده از راهبردهای خودتنظیم هستند (زیمرمن و کیتسانتاس[۸۵]، ۲۰۱۴).

در زمینه ارتباط منفی جهت­گیری پرهیز از شکست با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی، نتایج نشان داد که هر چه جهت­گیری دانش ­آموزان بیشتر معطوف به پرهیز از شکست باشد، کمتر از استراتژی­­های خودتنظیمی و نیز پیشرفت تحصیلی برخوردارند. (بوفارد، ۱۹۹۷؛ الیوت و هاراکیویچ، ۱۹۹۶).

گرگوری[۸۶] (۲۰۰۹) در پژوهشی نقش خودکنترلی و یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی را مورد توجه قرارداد. به اعتقاد وی افرادی که خودکنترلی مناسبی دارند در اغلب کارها خوب عمل کرده، تلاش مناسبی از خود نشان می­ دهند و بر حواس­پرتی­های خود غلبه ‌می‌کنند. در مطالعه دیگری زیمرمن و کیتسانتاس (۲۰۱۴)، نشان دادند که بین انجام تکالیف، استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم، درک مسئولیت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. برخی از پژوهش­ها دلالت ‌بر رابطه مثبت و معنادار بین یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی داشته اند ‌به این نحو که هر چه فراگیران خودتنظیم­تر باشند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند (سیمونز[۸۷] و بوکهف[۸۸]، ۱۹۸۷؛ وینستین[۸۹] ومایر[۹۰]، ۱۹۸۶؛ به نقل از زیمرمان، ۲۰۱۴؛ بندورا، ۱۹۸۶؛ توسن و ماهونی ۱۹۷۴؛ کانفر، و
میشن­بام، ۱۹۷۷؛ به نقل از زیمرمان ، ۱۹۹۶).

۱-۱۵-۲-پژوهش­های خارجی

زیمرمن و کیتسانتاس (۲۰۱۴)، پژوهشی تحت عنوان «مقایسه میزان خودانضباطی و خودتنظیمی
دانش ­آموزان و پیش ­بینی پیشرفت تحصیلی آن ها»، در نیویورک آمریکا، انجام دادند. این پژوهش شامل ۵۰۷ دانش ­آموز دبیرستانی و معلمان آن ها بود، که پیشرفت تحصیلی گروهی از آن ها با عنوان گروه خودتنظیم(SR) ، با گروه دیگری تحت عنوان دانش ­آموزان خودانضباط(SD) ، مقایسه شد. نتایج نشان داد که گروه خودتنظیم میانگین نمرات بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به گروه خودانضباط داشتند و هیچ تفاوت معناداری در جنسیت دانش آموزان گروه خودتنظیم و خودانضباط به دست نیامد.


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آذر 1401


فرم در حال بارگذاری ...

آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
جستجو
آخرین مطالب
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 
مداحی های محرم