« دانلود پروژه و پایان نامه – اعتماد سطح میانه – پایان نامه های کارشناسی ارشدتحقیق-پروژه و پایان نامه – در محیطی که دارای ویژگیهای زیر باشد کارکنان با اثر بخشی بیشتری کار می‌کنند: – 4 »

سال­هاست که به علت پیچیدگی و زمان­بر بودن این برنامه­ ها، و همچنین عدم رضایت بخشی برنامه­ ریزی دستی در برخی زمینه­ ها، به مسئله برنامه­ ریزی خودکار، توجه ویژه­ای می­ شود (باشی زاده، ۱۳۹۱).

با این وجود به علت تفاوت معیارها و ضوابط دانشگاه­ها، نمی­ توان یک برنامه واحد را برای همه دانشگاه­ها اعمال کرد، اما نکته قابل توجه وجود خصوصیات مشترک در تمامی آن­ها است، از این جمله ‌می‌توان به سه عامل مؤثر در زمان­بندی شامل درس، استاد و امکانات اشاره کرد، معیار بهینگی برنامه بر اساس یک سری محدودیت­ها مشخص می­ شود ( دهقانی و ذاکر­تولائی، ۱۳۸۵)، ‌بنابرین‏ هر برنامه آموزشی اگر بخواهد مورد استفاده قرار گیرد بایستی محدودیت­های حاکم بر مدل را رعایت کند (امیدوار، ۱۳۸۴) و به عبارتی ‌می‌توان گفت مسائل جداول زمانی برای دروس دانشگاهی روشی برای ارضای محدودیت­ها ‌می‌باشد.

محدودیت­های این گونه برنامه­ ها به دو دسته محدودیت­های سخت و نرم تقسیم می­شوند که در واقع شرایط و قوانین و ترجیحات آموزشی را بیان ‌می‌کنند، برنامه نهایی ایجاد شده بایستی محدودیت­های سخت را تامین کند و محدودیت­های نرم را تا حد امکان کاهش دهد ( دهقانی و ذاکر تولائی، ۱۳۸۵). به دلیل ازدیاد متغیرهای تصمیم در این گونه مسائل نیاز به استفاده از الگوریتم­های هوشمند جهت حل آن، قطعی است. یکی از این روش­های هوشمند، استفاده از الگوریتم­های ژنتیک است (نعیمی و منجمی، ۱۳۸۸)، امروزه الگوریتم­های ژنتیکی شناخته­شده­ترین نوع الگوریتم تکاملی می­باشند (باوی و صالحی، ۱۳۸۹).

۲-۲- تعاریف و ادبیات­تحقیق

در این قسمت، با توجه به مطالعاتی پیرامون مسئله برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی به بیان مبانی نظری و تعاریف مطرح شده در این زمینه پرداخته می­ شود.

۲-۲-۱- برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی

زمان­بندی دروس یکی از مسائل مهم و زمان­بر در هر محیط آموزشی است. برنامه­ ریزی چیدمان دروس در جدول هفتگی، بر اساس معیارها و امکانات محیط، مشخصات دروس و ساعات حضور استادان صورت ‌می‌گیرد (دهقانی و ذاکر­تولائی، ۱۳۸۵). در ادامه به تعاریف مختلفی از برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی اشاره خواهد شد.

یعقوبی،۱۳۸۴، در پایان نامه خود مسئله جداول­زمانی را فرایند تخصیص منابع محدود مکانی- زمانی، به تعدادی رویداد، با شرط ارضا تعداد زیادی محدودیت، تعریف نموده است.

امیدوار،۱۳۸۴، یک مسئله برنامه­ ریزی هفتگی مدارس را برنامه­ای می­داند که اولاً خالی از تداخل بوده و ثانیاًً با استاندارد­های آموزشی مطابقت داشته باشد.

خلیلی و منصور­زاده، ۱۳۸۵، در مقاله خود، معتقدند که در مسائل زمان­بندی دروس سعی بر این است که مجموعه ­ای از منابع معین، متشکل از کلاس­ها، اساتید و دروس، تحت شرایط خاص به مجموعه ­ای از ساعت­های درسی اختصاص یابد.

دهقانی و ذاکرتولائی، ۱۳۸۵، در مقاله خود زمان­بندی دروس را ایجاد یک برنامه­زمانی معتبر و قابل اجرا با حداقل تداخل تعریف ‌می‌کنند.

جولا و خاتون­ناصری،۱۳۸۶، در مقاله خود، برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی را تخصیص یک درس به دو منبع بازه­زمانی و اتاق به گونه ­ای که محدودیت­های مورد نظر در آن نقض نشوند، تعریف ‌می‌کنند.

نعیمی و منجمی، ۱۳۸۸، در مقاله خود مسئله طراحی جداول زمانی درسی مراکز آموزشی را تخصیص دروس به تعدادی کلاس در بازه ­های زمانی مشخص با هدف ارضا نمودن حداکثر قیود موجود تعریف نموده ­اند.

مسعودیان و استکی، ۱۳۸۸، مسئله جدول­زمانی را تخصیص دروس هفتگی به بازه ­های زمانی و اتاق­های برگزاری کلاس­ها تعریف می­ کند که اگر شروطی مانند عدم تخصیص یک کلاس در یک ساعت به چند درس، یا عدم تلاقی زمانی در دروس یک استاد به مسئله اضافه گردد مشخص می­ شود که مسئله طراحی جدول­زمانی دروس دانشگاهی، می ­تواند یک مسئله ارضای محدودیت[۱] قلمداد شود.

در مقاله دیگری امین­طوسی و صدوقی­یزدی، ۱۳۸۹، برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی یک گروه یا دانشگاه را انتساب جلسات دروس، به یک سری بازه ­های زمانی و اتاق­ها به نحوی که مجموعه ­ای از شرایط مختلف برآورده گردد، تعریف کرده ­اند.

بابایی­زاده، ۱۳۹۰، در مقاله خود مسئله جدول­زمانی کلاس­های دانشگاه را مجموعه ­ای از نشست­های هم­زمان استادان و دانشجویان در شماری از بازه ­های زمانی می­داند که نیازمند برخی منابع است و باید شماری از محدودیت­ها را برآورده نماید.

راستگار امینی، ۱۳۹۱، زمان­بندی دروس دانشگاهی را تخصیص دروس به اساتید در زمان­های مناسب به طوری که اهداف سازمان را از یک سو و ترجیحات اساتید از سوی دیگر تامین شود، تعریف نموده است. این زمان­بندی کلاس­ها نوعاً اختصاص کلاس­ها به استادها و اتاق­ها و همچنین زمان­های ملاقات استاد و دانشجو در روز را در بر ‌می‌گیرد.

در مقاله باشی­زاده، ۱۳۹۱، برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی یک مقدار چند بعدی تعریف شده است که در آن، دانشجویان و استادان به دروس، گروه دروس و یا کلاس­ها نسبت داده می­شوند، در این میان محدودیت­هایی به صورت طبیعی و یا با توجه به خواست کاربر وجود دارد که باید در هنگام حل مسئله در نظر گرفته شود.

مونتانا و همکاران[۲]، ۲۰۰۰، در مقاله خود، مسئله زمان­بندی دروس را شامل تخصیص تعدادی استاد به تعدادی از منابع زمانی و مکانی می­دانند.

برانیمیر و همکاران۱، ۲۰۰۲، مسئله جدول­زمانی دروس دانشگاهی را یک مسئله رایج در تمامی مراکز آموزشی می­دانند که برای یافتن پاسخ بایستی تعداد زیادی محدودیت در نظر گرفته شود و تعداد تناقضات محدودیت­ها را تا حد امکان کم کرد.

ین­زن­وانگ[۳]۲، ۲۰۰۳، در مقاله خود، خلق یک برنامه­ ریزی دروس دانشگاهی را یکی از مهم­ترین وظایف مسئولان برنامه­ ریزی در دانشگاه­ها می­داند و این مسئله را یک مسئله پیچیده معرفی می­ کند که تحت محدودیت­های چندگانه قرار دارد.

نات و مانوئل[۴]۳ ،۲۰۰۳، مسئله زمان­بندی دروس دانشگاهی را جزء مسائل بهینه­ سازی می­دانند که برای یافتن جواب بهینه در کنار دیگر جواب­های موجه، زمان طولانی باید صرف شود.

عباس و تی سانگ[۵]۴، ۲۰۰۴، مسئله زمان بندی کلاس­های درس به صورت فرایند تخصیص دروس دانشگاهی به زمان­های مشخص از برنامه هفتگی با در نظر گرفتن کلاس مناسب و امکانات مورد نیاز ارائه دروس تعریف می­گردد.

کوین­سول[۶]۵، ۲۰۰۶، در طرح تحقیقی خود، طراحی یک جدول­زمانی برای بخش یا دانشکده کوچک را متفاوت از جدول­زمانی برای یک دانشگاه بزرگ­تر می­داند که شامل تداخل­های زمانی، مکانی و نیز ترجیحات اساتید ‌می‌باشد، که بایستی در طراحی این جدول­ها در نظر گرفته و پاسخ داده شوند.

راجان و سانجای[۷]۶ ،۲۰۱۲، مسئله جدول زمانی را یک مسئله NP-hard معرفی ‌می‌کنند که حل آن بسیار پیچیده و بستگی زیادی به محدودیت­های مختلف دارد.

۲-۲-۲- مسائل NP-complete


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آذر 1401


فرم در حال بارگذاری ...

آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
جستجو
آخرین مطالب
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 
مداحی های محرم