متغیر
F
sig
پرخاشگری جسمانی
۰،۰۱۱
۰،۹۱۷
در این تحلیل سطح معناداری F بیشتر از ۰،۰۵ است . بنابرین مفروضه برابری واریانس ها رعایت شده است و اجرای آزمون تی مستقل بلامانع است.
جدول ۴-۱۲- نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت دختران و پسران در پرخاشگری جسمانی
متغیر
T
درجه آزادی
sig
حد بالا و پایین فاصله اطمینان
حد پایین
حد بالا
پرخاشگری جسمانی
۲،۲۴۸
۳۰
۰،۰۳۲
۰،۱۵۹۸
۳،۳۴۰۱
مقدار T معنادار و دامنه حد پایین و حد بالای فاصله اطمینان در جدول ۴-۱۲ نشان میدهد که بین دختران و پسران در پرخاشگری جسمانی تفاوت معنا داری وجود دارد و پسران نسبت به دختران پرخاشگری جسمانی بیشتری دارند.
۴-۲-۲-۲- بین دختران و پسران در پرخاشگری ارتباطی تفاوت وجود دارد.
مقدار میانگین نمرات پرخاشگری ارتباطی دختران و پسران به تفکیک در جدول ۴-۱۳- مشاهده می شود.
جدول۴-۱۳- میانگین نمرات دختران و پسران در پرخاشگری ارتباطی
متغیر
جنسیت
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
پرخاشگری ارتباطی
پسر
۱۶
۲۴،۳۵۹
۲،۵۶۲
دختر
۱۶
۲۶،۱۴۱
۲،۴۸۶
پیش فرض اجرای آزمون تی مستقل برابری واریانس هاست . برای بررسی واریانس ها آزمون لون اجرا شد . که نتایج آن در جدول ۴-۱۴- ارائه شده است.
جدول ۴-۱۴- نتایج آزمون لون برای بررسی برابری واریانس ها
متغیر
F
sig
پرخاشگری ارتباطی
۰،۳۵۶
۰،۸۱۳
در این تحلیل سطح معنا داری F بیشتر از ۰،۰۵ است ، بنابرین مفروضه برابری واریانس ها رعایت شده است و اجرای آزمون تی مستقل بلامانع است.
نتایج اجرای تی مستقل برای بررسی تفاوت دختران وپسران در پرخاشگری ارتباطی در جدول ۴-۱۵ آورده شده است.
جدول ۴-۱۵- نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت دختران و پسران در پرخاشگری ارتباطی
متغیر
T
درجه آزادی
sig
حد بالا و پایین فاصله اطمینان
حد پایین
حد بالا
پرخاشگری ارتباطی
۳،۱۷۴-
۳۰
۰،۰۲۹
۳،۵۰۶-
۰،۷۳۸-
مقدار T معنادار و دامنه حد پایین وحد بالای فاصله اطمینان در این جدول نشان میدهند که بین دختران و پسران در پرخاشگری ارتباطی تفاوت معنا داری وجود دارد و دختران پرخاشگری ارتباطی بیشتری دارند.
۴-۲-۲-۳- بین دختران و پسران در پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال تفاوت وجود دارد.
مقدار میانگین نمرات پرخاشگری واکنشی –کلامی – پیش فعال دختران پسران به تفکیک در جدول ۴-۱۶ مشاهده می شود.
جدول ۴-۱۶- میانگین نمرات دختران و پسران در پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال
متغییر
جنسیت
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال
پسر
۱۶
۲۲،۵۸
۲،۵۹۱
دختر
۱۶
۲۱،۱۷
۲،۹۸۲
اطلاعات جدول ۴-۱۶- نشان میدهد که بین میانگین دختران و پسران تفاوت وجود دارد و پرخاشگری واکنشی کلامی- پیش فعال پسران بیشتر از دختران است . برای بررسی معنا داری این تفاوت آزمون تی مستقل اجرا شد. به همین منظور برای بررسی برابری واریانس ها آزمون لون اجرا شد که نتایج آن در جدول ۴-۱۷- ارائه شده است.
جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون لون برای بررسی برابری واریانس ها
متغییر
F
sig
پرخاشگری واکنشی کلامی- پیش فعال
۰،۲۹۷
۰،۷۰۳
در این تحلیل سطح معنا داری F بیشتر از ۰،۰۵است . بنابرین مفروضه برابری واریانس ها رعایت شده است و میتوانیم آزمون تی مستقل را اجرا کنیم.
نتایج اجرای آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت دختران و پسران در پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال در جدول ۴-۱۸- ارائه شده است.
جدول ۴-۱۸ : نتایج آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت دختران و پسران در پرخاشگری واکنشی کلامی-
پیش فعال
متغییر
T
درجه آزادی
sig
حد بالا و پایین فاصله اطمینان
حد بالا
حد پایین
پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال
۱،۲۳۹
۳۰
۰،۰۲
۰،۲۹۷
۳،۴۵۷
در این تحلیل مقدار T معنادار است و دامنه حد پایین و حد بالای فاصله اطمینان نیز در این جدول تأیید میکنند که تفاوت مشاهده شده بین گروه ها معنادار میباشد . به عبارت دیگر بین دختران و پسران در پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال تفاوت معناداری وجود دارد و پسران پرخاشگری واکنشی کلامی – پیش فعال بیشتری نسبت به دختران دارند.
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
در این فصل ابتدا ، نتایج مربوط به پژوهش با فرضیه های پژوهش مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و تبیین های نظری ممکن ارائه می شود و سپس محدودیت ها و پیشنهادات پژوهش ارائه میگردد.
۵-۱- بحث و تفسیر نتایج
هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان اثر بخشی قصه درمانی بر کاهش علائم پرخاشگری کودکان دبستانی در سال ۹۴ بوده است. با توجه به تحلیل های آماری ارائه شده در فصل چهارم یافته های زیر از پژوهش به دست آمده است:
نتایج این پژوهش نشان داد که قصه درمانی بر کاهش علائم پرخاشگری تاثیر دارد و قصه درمانی پرخاشگری را هم در پسران و هم در دختران کاهش داده است. و در گروه آزمایش بین پیش آزمون و پس آزمون در هر ۳ نوع پرخاشگری (جسمانی، ارتباطی، واکنشی کلامی –پیش فعال) تفاوت معنا داری
وجود دارد .به این صورت که قصه درمانی هر ۳ نوع پرخاشگری مطرح شده را کاهش داده است. این نتایج با یافته های زیر همخوانی دارد :
نتایج پژوهش با یافته های شهیم (۱۳۸۶) همخوانی دارد که به بررسی قصه درمانی بر پرخاشگری رابطه ای در کودکان پیش دبستانی پرداخت. و نتایج حاکی از این بود که قصه درمانی این نوع پرخاشگری را کاهش داده است . و همین طور این نتایج با یافته های کریک و کاساس و ماشر (۱۹۹۷) نیز همخوانی دارد و این همخوانی علی رقم تفاوت فرهنگی حائز اهمیت میباشد.
نتایج پژوهش با یافته های رجب زاده،موسوی ،بیاضی،(۱۳۸۸) که گزارش کردهاند بر اساس یافته های به دست آمده بین میزان پرخاشگری در پسران در ۳ بعد کلامی – تهاجمی، فیزیکی تهاجمی ، و خشم تکانشی و بین میزان پرخاشگری در دختران در ۳ بعد کلامی- تهاجمی، تهاجمی –رابطه ای در گروه کنترل و آزمایش با تعدیل اثر پیش آزمون تفاوت معنا داری مشاهده گردیده است ، همخوانی دارد.
همچنین نتایج نشان داد که بین پسران و دختران از نظر میزان پرخاشگری تفاوت معنا داری وجود دارد و پسران از دختران پرخاشگرترند. این نتایج با یافته های نانگل، اردلی، کارپنترو، نیومن،[۵۸] و دادگز ، کوی و لای نام[۵۹] (۲۰۰۲) و یافته های لنتو[۶۰] (۲۰۰۵) و موری ، استرو، کریک و کوکارو[۶۱](۲۰۰۵) همخوانی دارد.