فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱٫مقدمه
در این فصل به تحلیل کمی داده ها از زاویه توصیفی و استنباطی پرداخته میشود. ابتدا مشخصه های آماری آزمودنیها بر حسب سبک های یادگیری و دین باوری مورد بررسی قرار میگیرد. سپس با بهره گرفتن از آزمون T برای گروههای مستقل و تحلیل رگرسیون به بررسی فرضیه های پژوهشی پرداخته می شود.
۴-۲٫ تحلیل داده های کمی از زاویه توصیفی
در این پژوهش ۱۲۰ نفر آزمودنی شامل ۸۵ زن و ۳۵ مرد شرکت کردند. در جدول ۴-۱ میانگین و انحراف معیار آزمودنیها در سبکهای یادگیری و دینباوری به تفکیک جنسیت ارائه شده است.
جدول ۴-۱- مشخصه های آماری آزمودنیها در سبکهای یادگیری و دینباوری بر حسب جنسیت
جنسیت
شاخص ها
برون گرایی
درون گرایی
منطقی
شهودی
متفکرانه
احساسی
قضاوتی
ادراکی
دین داری
زن
میانگین
۱۳٫۹۷۴۴
۱۱٫۰۲۵۶
۱۰٫۵۲۳۸
۸٫۱۶۶۷
۱۳٫۰۷۴۱
۱۰٫۹۲۵۹
۱۱٫۵۸۲۳
۷٫۴۱۷۷
۶۹٫۲۳۸۸
انحراف معیار
۸٫۴۲۸۴۲
۸٫۴۲۸۴۲
۵٫۷۹۸۷۹
۵٫۷۸۰۴۳
۶٫۸۰۵۸۴
۶٫۸۰۵۸۴
۶٫۷۴۱۷۷
۶٫۷۴۱۷۷
۶٫۲۱۱۱۶
مرد
میانگین
۱۵٫۸۵۲۹
۹٫۱۴۷۱
۱۰٫۸۸۵۷
۸٫۰۳۰۳
۱۴٫۶۳۶۴
۹٫۳۶۳۶
۹٫۸۴۸۵
۹٫۱۵۱۵
۶۹٫۰۶۹۰
مرد
میانگین
۱۵٫۸۵۲۹
۹٫۱۴۷۱
۱۰٫۸۸۵۷
۸٫۰۳۰۳
۱۴٫۶۳۶۴
۹٫۳۶۳۶
۹٫۸۴۸۵
۹٫۱۵۱۵
۶۹٫۰۶۹۰
انحراف معیار
۸٫۲۳۹۳۵
۸٫۲۳۹۳۵
۶٫۴۲۹۵۸
۶٫۴۱۵۲۴
۷٫۹۵۶۲۰
۷٫۹۵۶۲۰
۶٫۵۴۸۴۸
۶٫۵۴۸۴۸
۷٫۴۶۸۶۵
کل
میانگین
۱۴٫۵۴۴۶
۱۰٫۴۵۵۴
۱۰٫۶۳۰۳
۸٫۱۲۶۱
۱۳٫۵۲۶۳
۱۰٫۴۷۳۷
۱۱٫۰۷۱۴
۷٫۹۲۸۶
۶۹٫۱۸۷۵
انحراف معیار
۸٫۳۷۹۳۹
۸٫۳۷۹۳۹
۵٫۹۶۵۸۱
۵٫۹۴۶۹۱
۷٫۱۵۷۱۶
۷٫۱۵۷۱۶
۶٫۷۰۳۱۲
۶٫۷۰۳۱۲
۶٫۵۷۶۳۷
همان طور که نتایج جدول۴-۱ نشان میدهد در سبک های قضاوتی، درونگرایی، شهودی، احساسی، و متغیر دینداری میانگین آزمودنیهای زن بیشتر از آزمودنیهای مرد میباشد و در سبک های برونگرایی، حسی، متفکرانه، ادراکی میانگین مردان بیشتر از زنان میباشد. همچنین در سبک های برونگرایی، قضاوتی و ادراکی انحراف معیار نمرات آزمودنیهای زن بیشتر از آزمودنیهای مرد میباشد و در سبکهای حسی، متفکرانه، شهودی، احساسی و متغیر دینباوری انحراف معیار شرکت کنندگان مرد بیشتر از شرکت کنندگان زن میباشد.
جدول ۴-۲- مشخصه های آماری آزمودنیها در سبکهای یادگیری و دینباوری بر حسب وضعیت تاهل
تاهل
شاخص ها
برون گرایی
درون گرایی
منطقی
شهودی
متفکرانه
احساسی
قضاوتی
ادراکی
دین داری
مجرد
میانگین
۱۳٫۷۶۴۷
۱۱٫۲۳۵۳
۱۰٫۲۵۰۰
۸٫۱۹۵۷
۱۳٫۹۳۸۸
۱۰٫۰۶۱۲
۱۰٫۷۰۰۰
۸٫۳۰۰۰
۶۹٫۴۵۰۰
انحراف معیار
۸٫۹۳۶۶۴
۸٫۹۳۶۶۴
۶٫۲۳۹۸۹
۶٫۲۱۶۸۹
۷٫۴۴۵۳۸
۷٫۴۴۵۳۸
۷٫۰۹۱۹۶
۷٫۰۹۱۹۶
۷٫۴۰۷۳۸
متاهل
میانگین
۱۵٫۱۹۶۷
۹٫۸۰۳۳
۱۰٫۹۲۵۴
۸٫۰۷۶۹
۱۳٫۲۱۵۴
۱۰٫۷۸۴۶
۱۱٫۳۷۱۰
۷٫۶۲۹۰
۶۹٫۰۰۰۰
انحراف معیار
۷٫۸۹۸۹۹
۷٫۸۹۸۹۹
۵٫۷۷۴۳۳
۵٫۷۹۶۸۴
۶٫۹۷۴۲۷
۶٫۹۷۴۲۷
۶٫۴۱۵۲۳
۶٫۴۱۵۲۳
۵٫۹۷۵۷۱
کل
میانگین
۱۴٫۵۴۴۶
۱۰٫۴۵۵۴
۱۰٫۶۳۰۳
۸٫۱۲۶۱
۱۳٫۵۲۶۳
۱۰٫۴۷۳۷
۱۱٫۰۷۱۴
۷٫۹۲۸۶
۶۹٫۱۸۷۵
انحراف معیار
۸٫۳۷۹۳۹
۸٫۳۷۹۳۹
۵٫۹۶۵۸۱
۵٫۹۴۶۹۱
۷٫۱۵۷۱۶
۷٫۱۵۷۱۶
۶٫۷۰۳۱۲
۶٫۷۰۳۱۲
۶٫۵۷۶۳۷
همان طور که نتایج جدول ۴-۲ در سبکهای درونگرایی، شهودی، متفکرانه، ادراکی و متغیر دینباوری میانگین آزمودنیهای مجرد بیشتر از آزمودنیهای متاهل میباشد و در سبکهای برونگرایی، منطقی، احساسی و قضاوتی میانگین آزمودنیهای متاهل بیشتر از آزمودنیهای مجرد میباشد. همچنین در تمام سبکها و متغیر دینباوری انحراف معیار آزمودنیهای مجرد بیشتر از آزمودنیهای متاهل میباشد.
۴-۳- تحلیل داده های کمی از زاویه استنباطی
۴-۳-۱- یافته های مربوط به فرضیه اول: بین سبکهای یادگیری برونگرایی و درونگرایی با گرایش به دینباوری رابطهای معنیدار وجود دارد.
برای بررسی رابطه بین سبک یادگیری برونگرایی و درونگرایی به عنوان متغیرهای پیشبین با دینباوری به عنوان متغیر ملاک از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دینباوری بر سبکهای یادگیری در جدول ۴-۳ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۳- تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون دینباوری بر سبک یادگیری برون گرایی و درون گرایی
منبع واریانس
مجموع مجذورات
df
میانگین مجذورات
F
سطح معنادار
R
۲R
SE
رگرسیون
۹۳۵۰٫۵۳۹
۲
۴۶۷۵٫۲۶۹
۲۴٫۹۶۶
.۰۰۱
.۵۴۷
.۲۹۹
۱۳٫۶
باقیمانده
۲۱۹۱۰٫۰۵۳
۱۱۷
۱۸۷٫۲۶۵
کل
۳۱۲۶۰٫۵۹۲
۱۱۹
بر اساس این نتایج میزان F مشاهده شده (۹۶۶/۲۴) معنادار است (۰۱/۰≥P) و ۳۰% واریانس مربوط به دین باوری توسط سبکهای یادگیری درونگرایی- برونگرایی تبیین میشود (۲۹۹/۰ = R2). با توجه به معنیدار بودن رگرسیون دینباوری بر سبک های یادگیری برونگرایی- درونگرایی ضرایب مربوط به معادله پیشبینی در جدول ۴-۴ ارائه گردیده است.
جدول ۴-۴- ضرایب معادله پیشبینی دینباوری با بهره گرفتن از سبکهای یادگیری برونگرایی- درونگرایی
مدل
ضرایب
خطای استاندارد
ضرایب استاندارد
t
معنیدار
مقدار ثابت
۲۹٫۶۱۹
۴٫۸۳۶
۶٫۱۲۴
.۰۰۱
برون گرایی
۱٫۲۹۲
.۱۸۳
.۵۵۰
۷٫۰۵۶
.۰۰۱
درون گرایی
.۰۸۹
.۲۱۰
.۰۳۳
.۴۲۴
.۶۷۲