در پژوهشی طیبی خرمی (۱۳۸۷) نتیجه گرفت که آگاهیهای فراشناختی پیشبینی کننده مثبت و معنادار پیشرفت تحصیلی است. وی همچنین دریافت که بین توانایی فراشناختی و پیشرفت تحصبلی دانشجویان همبستگی وجود دارد و میزان آگاهی فراشناختی میتواند پیشرفت تحصیلی را پیشبینی کند. بهطوری که هر چه توانایی استفاده از راهبردهای فراشناختی بیشتر باشد پیشرفت تحصیلی بیشتر میباشد.
در پژوهشی که توسط گردان شکن،یارمحمدیان و عجمی (۱۳۸۹) با عنوان ((تاثیر تدریس بسته فراشناختی بر خود- راهبردی در یادگیری دانشجویان مدارک پزشکی)) صورت گرفت. آن ها به این نتیجه رسیدند که تدریس بسته فراشناختی سبب افزایش میانگین نمرات کل خود- راهبری در یادگیری و زیرمقیاسهای آن گروه تجربی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون میشود.
عاطینژاد(۱۳۹۱) در زمینهی بررسی تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در اصلاح مشکلات نوشتاری در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری در دوره ابتدایی از دو روش مدل انگلرت(۱۹۹۹) و مدل سکسون (۱۹۹۸) پژوهشی انجام داد که در نتایج خود اثربخشی دو روش فراشناختی را گزارش کرد.
پاریس،گروس و لیپتون۱ (۱۹۸۴) به گروهی از دانشآموزان مهارتهای شناختی و فراشناختی آموزش دادند.نتایج این پژوهشها نشان داد که دانشآموزانی که اینگونه مهارتها به آنان آموزش داده شد، در قیاس با دانشآموزانی که از آموزش این مهارتها بی بهره ماندند، در توانایی فهمیدن و عملکرد حل مسئله مطالب جلوتر بودند.همچنین دانشآموزان گروه آزمایشی از دانشآموزان گروه کنترل نسبت به استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی و فواید آن ها آگاهی بیشتری کسب کردند.
میلر(۱۹۸۵) در یک مطالعه که روی کودکان ۸ تا ۱۰ ساله به بررسی آموزش مستقیم خودپرسشگری و خواندن با صدای بلند که از روشهای فراشناختی است به این نتیجه دست یافت که یادگیرندهها ماهر نسبت یه کودکان دیگر که تناقضات و اشتباهات در متون به طور مستقیم آموزش داده شده بود بهتر قادر به شناسایی این تناقضات بودند.[۳۸]
اوشیا و اوشیا۲ بر روی دانشآموزان پایه چهارم و پنجم که دارای مشکلات خواندن بودند نتایج حاصله بیانگر آن بود که آموزش راهبردهای فراشناختی به خودتنظیمی بیشتر آن منجر گردید و موجب بهبود عملکرد خواندن آنان شد(به نقل از یعقوبی،۱۳۸۳).[۳۹]
[۴۰]شراو و ماشمن (۱۹۹۵) نشان دادند که فرآیندهای فراشناختی در بسیاری از موقعیتهای یادگیری آگاهانه و آشکار نیستند. آن ها دلیل آنرا خودکار و بدون تفکر بودن فراشناخت میدانند(به نقل از زوهار۳،۱۹۹۸).
در مطالعهای برنسفورد۴ و همکاران (۱۹۹۹) نشان دادند که فراگیران اثربخش از محدودیتها و تواناییهای خودآگاه هستند و راههایی را مییابند تا آینده یادگیری خود را بهبود بخشند(صفری،۱۳۸۸).
وان روس آنتونی۱ (۱۹۹۴) در پژوهشی تحت عنوان شناخت و فراشناخت دریافت که استفاده از راهبردهای فراشناختی باعث افزایش عملکرد فرد در زمینههای مختلف انگیزشی، خودمفهومی، خودکفایتی و اکتساب فرآیندهای شناختی و تعمیم آن میشود(به نقل از ملتفت،۱۳۸۵).
در مطالعههای دیگر هوسکین(۲۰۰۴) با ایجاد تجربیات کلاسی برای درس علوم زیستی نشان داد که برنامه های درسی مبتنی بر آموزش مستقیم بر پیشرفت تحصیلی فراگیران تاثیر مثبت دارد و همچنین آموزش و تمرین مهارتهای فراشناختی در افزایش پیشرفت تحصیلی فراگیران تاثیر مثبت دارد(صفری،۱۳۸۸).
وینمن، ویلهلم و بیشوایزن(۲۰۰۴) در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که فراشناخت پیشبینی واقعی یادگیری و مستقل از هوش بهر میباشد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین فراشناخت و هوش بهر ارتباط معناداری وجود ندارد،اما بین فراشناخت و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین فراشناخت و عملکرد یادگیری رابطه معنادار وجود دارد.
شراو(۲۰۰۶) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که آموزش راهبردهای فراشناختی تاثیرچشمگیری در پیشرفت تحصیلی و موفقیت دارد و آموزش کارآمد به آموزش مهارتهای فراشناختی وابسته است.
چاموت۲ (۲۰۰۵) در خصوص رابطه بین فراشناخت و عملکرد تحصیلی فراگیران با استفاده به تحقیقات پیشین، اثرات مثبت آموزش راهبردهای فراشناخت- محور را بر مهارت فراگیران تأیید و ادعا میکند که این اثرات بر رشد استقلال، خودکاری، و خود- تنظیمی فراگیران مشهود است(به نقل از صفری،۱۳۸۸).
کام هلن۳ (۲۰۰۶) در پژوهش خود در مورد برنامه خواندن فراشناختی به این نتیجه رسید که شرکت در جلسات مطالعه بر اساس راهبردهای فراشناختی موجب بهبود معناداری در موفقیت دانشآموزان شده است(به نقل از هادیان،۱۳۸۸).
فیشر (۲۰۰۷) نشان داد که فراشناخت با بالا رفتن سن افزایش مییابد، اما ضرورتا آگاهیهای فراشناختی با سن مرتبط نیستند. وی اظهار میدارد که معلمان میتوانند حتی به کودکان کمک کنند تا برخی از راهبردهای فراشناختی خود را برای موفقیت یادگیری لازم است، رشد دهند. وی با تکیه بر یافته های خود بیان میدارد که آگاهیهای فراشناختی به طور خودکار به وسیله کمک به فراگیران در افزایش خود- آگاهی و خود- ارزیابی ایجاد میشود.[۴۱]
بنرت و منجل کمپ۱ (۲۰۰۷) الگوی فعالیتهای فراشناختی را با بهره گرفتن از رسانه های آموزشی طرح کردند که مؤلفههای اصلی آن ویژگیهای فراگیر، تکلیف و نظارت میباشند. ویژگیهای فراگیر شامل شناخت، فراشناخت و انگیزش ویژگیهای تکلیف شامل ویژگیهای رسانه آموزشی، زمینه و محیط یادگیری- نظارت شامل جهت گیری برنامه، تعیین اهداف، جستجو و قضاوت و کنترل میباشد.
کانر(۲۰۰۷) دریافت راهبردهای فراشناختی در بین دانشآموزان به صورت مختلف به کار میرود اما آن ها نسبت به آن آگاهی کافی ندارند.آشنا کردن دانشآموزان از راهبردهای فراشناختی باعث خود راهبری آنان در یادگیری میشود.
دانینیگ۲ و همکاران (۲۰۰۹) در مطالعات خود دریافتند که افراد دارای نظارت فراشناختی در حل مسئله بسیار موفق بودند.آن ها بر طبق یافته های خود ادعا میکنند هنگامی که آموزش راهبردهای فراشناختی به فراگیران ارائه شود بر عملکرد یادگیری آنان تاثیر بیشتری دارد.
لجوی۳ (۲۰۰۸) در پژوهش خود ادعا کرد که محیطهای غنی از تکنولوژی، فرصتهایی آماده را برای ارزیابی و تعمیم فراشناخت، خود تنظیمی و یادگیری خود تنظیم شده به وجود میآورند.[۴۲]
جانسون، ارچیبالد و تننبائوم۴ (۲۰۱۰) در تحقیقی نشان دادند فراگیرانی که از راهبردهای فراشناختی استفاده کردند به طور معناداری در خواندن پیشرفت داشتند.همچنین بر طبق یافته های این تحقیق، دوره آموزش به شیوه فراشناختی، به طور معناداری و مثبت بر پیشرفت خواندن و راهبردهای فراشناختی فراگیران با نارسایی خواندن تاثیر دارد.