-
- معمار و همکاران(۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت به این نتیجه رسیدند که بر اساس یک تقسیم بندی نسلی، نسل سوم بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسلهای دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه های اجتماعی مجازی اند. فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گستردهای از جوانان به وجود آورده و این بحران هویت در زمینههای فردی ناهمگونیهای هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کردهاست. همچنین شبکه های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت ساز شدهاند و عوامل معناساز هویتی را دستخوش تغییر نموده اند.
-
- بذرافشان(۱۳۹۲) در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی به این نتیجه رسید که فضای اجتماعی شبکه های ماهواره ای بر هویت دینی جوانان روستایی،تغییر نقش ها،باورها و ارزش های سازگار فرهنگی و محیطی و به انفعال کشیدن د رکارکرد های دینی و فرهنگی در جغرافیای زیست اجتماعی روستا تاثیرگذاری بالایی دارد.
-
- اسلامی(۱۳۹۱) در تحقیقی با عنوان بررسی شبکه های اجتماعی و تأثیرات آن ها بر ابعاد مختلف زندگی به این نتیجه رسید که شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این سایت ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل تاثیرگذارند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند کرد.
-
- یافته های پژوهش احمدپور و قادرزاده (۱۳۹۱) در مطالعه شان با عنوان تعامل درفضای سایبر و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان، حاکی از تأثیرپذیری هویت دینی در ، ابعاد پنج گانه تجربی، پیامدی، اعتقادی، مناسکی و شناختی از تعامل در فضای سایبر است؛ به طوری که تعامل بیشتر در فضای سایبر، نشان دهنده تأثیرات کمابیش جهانی شدن فرهنگ و تعامل در فضای سایبر بر دانشجویان است و پیامدهای آن در جامعه در حال گذار ایران به طور محسوسی مشاهده می شود. وضعیت مذکور بر ماهیت آسیب زای تعامل در فضای سایبر بر هویت دینی دانشجویان دلالت دارد.
- محسنی تبریزی و همکاران(۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان تاثیراینترنت بر هویت اجتماعی دانش آموزان به این نتیجه رسیدند که تاثیر اینترنت را بر آموزش(افزایش باورها ،انتخاب نوع ومدل لباس و سر وصورت ،شیوهای بهتر زندگی کردن) مؤثر دانسته اند و بر عکس تاثیر اینترنت را بر روی روابط خانوادگی ( اعتیاد اینترنتی،کاهش توجه به والدین ،کاهش مشورتها و گفتگوها) خیلی کم مؤثر دانسته اند . پرسش شوندگان تاثیر اینترنت را بر عقاید مذهبی ( درنشر عقاید ،گرایش جوانان به مراسمهای مذهبی و ارزشهای دینی) مؤثر دانسته اند .
۲-۲۳-۲ تحقیقات خارج از کشور
-
- یافته های پژوهش تیلر (۲۰۱۲) نشان میدهد که شبکه های اجتماعی مجازی در ترکیب با نفوذ قدر تهای غربی، حرکتی را به سوی همگن سازی جهان آغاز کر ه اند که این حرکت سبب ایجاد تضاد و ستیز در جهان و حرکت برخی ملت ها به سوی شکست و تضعیف هویت ملی و سنت هایشان شده است. همچنین وی معتقد است که به واسطه این شبک ههای اجتماعی مجازی افراد قابل توجهی در سراسر دنیا در تعامل با یکدیگر قرار گرفته اند و با فرهنگ و عقاید بیگانه روبه رو شده اند و در خصوص از دست دادن هویتهای ملی و دین یشان احساس خطر کردهاند.
- لانگ و همکارانش (۲۰۰۷) در مطالعه خود با عنوان تأثیر اینترنت بر رشد خود هویتی جوانان به تأثیرات اینترنت در شکل گیری هویت فردی نوجوانان چینی می پردازند. نتایج این تحقیق نشان داد که کاربرد اینترنت نه تنها بر چهار بعد از رشد هویت تأثیر گذاشته است، بلکه شیو ه های جدیدی از درک صور تبندی هویت نیز در میان آنان مشاهده شده است. در این بررسی نشان داده شد که استفاده از اینترنت به مثابه روشی جهت دریافت تجربیات در محیط سایبرنتیک فهم شده و رشد هویت نیزبه عنوان میزان تعهد به یک مفهوم معین از خود، درک میگردد.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
در این فصل نوع روش تحقیق مورد استفاده، جامعۀ آماری این تحقیق، روش جمع آوری اطلاعات، چگونگی مطالعۀ آزمایشی و متغیرهای تحقیق مورد اشاره قرار می گیرند.
۳-۲ نوع روش تحقیق
روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه بر مبنای مفروضات تحقیق همبستگی است.چون در این تحقیق هدف سنجش رابطه ی بین متغیرها بود.بنابرین از روش همبستگی استفاده شد. در پژوهش از نوع همبستگی پژوهشگر متغیرها را دستکاری نمی کندبلکه متغیرهای موردنظر،از طریق ابزارهای خود گزارشی اندازه گیری میشوند و رابطه ی بین متغیرها مورد بررسی قرار میگیرد.
۳-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه اماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه ۱ آموزش و پرورش کرمانشاه در سال تحصیلی۹۴-۹۵تشکیل میدهند. که با بهره گرفتن از روش نمونه گیر تصادفی خوشه ای مرحله ای تعداد ۱۵۰ دانش آموز به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.
۳-۴ روش و ابزار گردآوری داده ها
پرسشنامه محقق ساخته شبکه های اجتماعی مجازی
پرسشنامه محقق ساخته منکرات اخلاقی
۳-۵ روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش،از روش های امار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار،درصد و در سطح امار استنباطی از روش همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین نتایج با بهره گرفتن از نرم افزار آماری spss 20 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت .
منابع و مآخذ
منابع و مآخذ
-
- آذربخش,علی محمد.(۱۳۹۱).رویکردی نظری به تاثیرات شبکه های اجتماعی بر اشتغال در میان جوانان.نومگز.
-
- احمدپور، مریم و امید قادرزاده.(۱۳۸۹). تعامل درفضای سایبر و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان. . فصلنامه پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره۵٫
-
- اسلامی،مروارید.(۱۳۹۰). بررسی شبکه های اجتماعی و تأثیرات آن ها بر ابعاد مختلف زندگی.سایت جنگ نرم.
-
- اسلوین، جیمز.(۱۳۸۰). اینترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوری و علی رادباوه، تهران: نشر کتابدار.
-
- اصغرکیا، علی و نوری مرادآبادی، یونس.(۱۳۹۱). عوامل مرتبط با گرایش دانشجویان به شبک ههای اجتماعی، فیس بوک. محل نشر: مطالعات فرهنگ- اطلاعات.
-
- اصول کافی، ج۵، ص۱۶۱٫
-
- اکبری، محمد رضا.(۱۳۸۰). قطره زلال امر به معروف و نهی از منکر، قم، نشر معروف، ۱۳۸۰،چ۱، ص ۱۲۳٫