« فایل های دانشگاهی -تحقیق – پروژه | فصل چهارم – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود پایان نامه های آماده – ۲-۱-۴-۷- سازه های مرتبط با ذهن آگاهی – 3 »

روش تجزیه­وتحلیل داده ­ها

اطلاعات حاصل از آزمون­ها و تکالیف در دو بخش توصیفی و استنباطی با بهره گرفتن از نرم‌افزار Spss-21 موردبررسی و تجزیه‌و تحلیل قرار گرفته شد. در مطالعه­ اول ابتدا از همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه ­های «کاهش نمرات بازداری رفتاری با کاهش نمرات درک خطرات ترافیکی به طور مستقیم و معنادار رابطه دارد» و «کاهش نمرات بازداری شناختی با کاهش نمرات درک خطرات ترافیکی به طور مستقیم و معناداری رابطه دارد» و «افزایش شاخص سبک­شناختی که بیان­گر کل­گرایی است با افزایش نمرات درک خطر رابطه­ مستقیم معناداری دارد» استفاده گردید. برای بررسی میزان پیش ­بینی متغیر وابسته (درک خطر ترافیکی)، رگرسیون خطی به کار گرفته شد. از میان فرضیه ­های فرعی، دو فرضیه­ «بین افراد با سبک‌شناختی کل گرا و افراد با سبک‌شناختی تحلیلی در نمرات بازداری رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد» و «بین افراد با سبک‌شناختی کل گرا و افراد با سبک‌شناختی تحلیلی در نمرات بازداری شناختی تفاوت معناداری وجود دارد» از روش آزمون مان-ویتنی استفاده شد.

درنهایت، برای بررسی فرضیه­ مطالعه­ دوم که بیان می­ کند «بین دو گروه آزمایش که آموزش درک خطر دیده­اند و گروه کنترل در میزان درک خطر ترافیکی تفاوت معناداری وجود دارد» آزمون تحلیل کوواریانس یک­راهه به کار گرفته شد.

فصل چهارم
یافته ­های پژوهش

اهداف پژوهش حاضر الف) بررسی ارتباط درک خطر ترافیکی و سبک‌شناختی کل­گرا-تحلیلی، بازداری رفتاری و بازداری شناختی در رانندگان، ب) بررسی اثربخشی آموزش ادراک خطر بر درک خطر ترافیکی بود. برای دستیابی ‌به این اهداف دو مطالعه انجام شد. در مطالعه اول، نمونه ­ای ۱۲۹ نفر از بین رانندگان بخش حمل بار فرهنگ‌سرای ترافیک با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. جامعه­ آماری مطالعه­ دوم شامل کلیه­ دانشجویان دارای گواهی­نامه دانشگاه فردوسی مشهد است. چهل‌ودو دانشجو (۲۷ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) از طریق نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند.

در این فصل یافته ­های پژوهشی در دو بخش ارائه می­ شود. ابتدا یافته ­های مطالعه­ اول و سپس یافته ­های مطالعه­ دوم ارائه خواهد شد. در بخش اول، ابتدا توصیف آماری داده ­های حاصل از متغیرهای جمعیت شناختی شامل پایه­ گواهی­نامه، وضعیت تأهل، تحصیلات، تعداد تصادفات و جریمه ­ها در طول یک سال گذشته سن، تجربه­ رانندگی، سابقه­ گواهی­نامه و میزان رانندگی روزانه ارائه می­ شود. سپس تحلیل­های استنباطی برای بررسی فرضیه ­ها گزارش خواهد شد. برای آزمون فرضیه ­ها در مطالعه­ اول از روش­های همبستگی، رگرسیون چند متغیری و مان-ویتنی برای گروه ­های مستقل استفاده شد. در مطالعه­ دوم نمرات ‌پیش‌آزمون و پس‌آزمون دو گروه کنترل و آزمایش ارائه و سپس فرضیه­ مطرح‌شده با بهره گرفتن از آزمون تحلیل کوواریانس یک­راهه، موردبررسی قرار ‌می‌گیرد. ضمناً برای کلیه­ فرضیه ­ها سطح معنی­داری ۰۵/۰ = α در نظر گرفته‌شده است.

یافته­ ها

مطالعه اول

یافته ­های جمعیت شناختی

جدول ۱-۴ فراوانی و درصد شرکت­ کنندگان بر اساس پایه­ گواهی­نامه و وضعیت تأهل را نشان می­دهد.

جدول ۱-۴٫ توزیع پایه­ گواهی­نامه و وضعیت تأهل اعضای نمونه پژوهش

فراوانی

درصد

پایه گواهی­نامه

۱

۱۵

۷/۱۱

۲

۱۱۳

۹/۸۸

وضعیت تأهل

مجرد

۶

۷/۴

متأهل

۱۲۲

۳/۹۵

همان طور که در جدول ۱-۴ ملاحظه می­گردد، ۷/۱۱ درصد شرکت­کننده­ها دارای پایه­ گواهی­نامه یک و ۹/۸۸ درصد آن‌ ها دارای گواهی­نامه پایه دو داشتند. همچنین این جدول نشان می­دهد که ۳/۹۵ درصد شرکت­ کنندگان متأهل و ۷/۴ درصد آن‌ ها مجرد بودند.

جدول ۲-۴ فراوانی، دامنه، میانگین و انحراف معیار متغیرهای جمعیت شناختی شامل سن، میزان تحصیلات، تجربه­ رانندگی، سابقه­ گواهی­نامه، میزان رانندگی، تعداد تصادفات و تعداد جریمه ­های یک سال گذشته را نشان می­دهد.

جدول ۲-۴٫ تعداد، دامنه، میانگین و انحراف معیار سن، میزان تحصیلات، تجربه­ رانندگی، سابقه­ گواهی­نامه، میزان رانندگی، تعداد تصادفات و تعداد جریمه ­های یک‌ساله

متغیر

فراوانی

دامنه

میانگین

انحراف معیار

سن

۱۲۸

۶۰-۲۳

۷۹/۳۸

۸۵/۸

میزان تحصیلات

۱۲۸

۱۶-۰

۶۴/۸

۲۹/۳

تجربه­ رانندگی

۱۲۸

۳۴-۱

۰۶/۱۳

۸۴/۶

سابقه­ گواهی­نامه

۱۲۸

۴۰-۵/۱

۰۷/۱۴

۲۰/۸

میزان رانندگی (ساعت در روز)

۱۲۸

۲۱-۰

۰۰/۷

۳۳/۳

تصادفات

تصادفات در یک سال گذشته

۱۲۸

۳-۰

۲۰/۰

۴۹/۰

مقصر بودن

۱۲

مقصر نبودن

۹

جریمه ­ها در یک سال گذشته

۱۲۸

۱۰-۰

۲۹/۱

۶۹/۱

همان طور که در جدول ۲-۴ ملاحظه می­گردد، میانگین سنی شرکت­ کنندگان ۷۹/۳۸ سال بود. میزان تحصیلات شرکت­ کنندگان در بازه­ صفر تا ۱۶ سال ‌می‌باشد و متوسط سال­های تحصیل شرکت­ کنندگان ۶۴/۸ سال بود. شرکت­ کنندگان به طور متوسط ۰۶/۱۳ سال تجربه رانندگی داشته و به طور متوسط ۰۷/۱۴ سال از صدور گواهی­نامه­ی آن‌ ها می­ گذشت. شرکت­ کنندگان تعداد ساعات رانندگی خود را از صفر تا ۲۱ ساعت در روز گزارش کردند. دامنه تعداد تصادفات شرکت­کننده­ها در طی یک سال گذشته صفر تا ۳ تصادف بوده است. درمجموع کل افرادی که در طی یک سال گذشته تصادف داشته اند ۲۱ نفر بوده که ۹ نفر از آن‌ ها اعلام کردند در تصادف به وجود آمده مقصر نبودند. درنهایت مشاهده می­ شود که دامنه تعداد جرائم شرکت­کننده­ها در طی یک سال گذشته صفر تا ۱۰ جریمه بوده است.

یافته ­های مربوط به هر فرضیه در پژوهش

در این بخش ابتدا به توصیف آماری داده ­های حاصل از اجرای آزمون­ها پرداخته ‌شده و سپس فرضیه ­ها مطرح‌شده مورد آزمون قرارگرفته است. جدول ۳-۴ میانگین و انحراف معیار متغیرهای موردمطالعه یعنی درک خطر ترافیکی، بازداری شناختی، بازداری رفتاری و نمره سبک‌شناختی کل­گرا-تحلیلی ارائه شده است.

جدول ۳-۴٫ آماره­ های توصیفی متغیر­های موردمطالعه

آزمون­ها

متغیرها

تعداد

میانگین

انحراف معیار

بیشترین

کمترین


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آذر 1401


فرم در حال بارگذاری ...

آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
جستجو
آخرین مطالب
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 
مداحی های محرم