« بررسی تاثیر توانمندسازی ضابطین در رعایت حقوق متهمین- ... | سایت دانلود پایان نامه: پژوهش های پیشین با موضوع مدل پیش بینی مکانی ظرفیت باربری ... » |
قصد خرید
۸۵۶/۳
۹۲۰/۳
۰۱۱۸/۰-
۲۵۶/۲-
۰۲۱/۰
۲۴۷۱/۰-
۰۱۴۶/۰-
۴-۵-۳- «آزمون تحلیل واریانس یک عامله»[۸۱] جهت مقایسه میانگین بیش از دو جامعه
برای بررسی اینکه آیا بین میانگینهای نمونه ای که از جامعههای مختلف گرفته شده است تفاوتهای واقعی وجود دارد و یا آن مقدار تفاوت قابل اغماض بوده و میتوان آن را معلول تصادف دانست، از آزمون تحلیل واریانس استفاده می شود. هدف از تحلیل واریانس یک عامله (One-Way Anova)، بررسی و مقایسه میانگین یک متغیر وابسته بر حسب یک متغیر مستقل طبقهای دارای بیش از دو سطح میباشد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در تحقیق حاضر، متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات هر کدام متغیرهای طبقهای هستند که از بیش از دو سطح برخوردارند، لذا میانگین هر یک از متغیرهای اصلی تحقیق، برحسب هر کدام از این متغیرهای طبقهای مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. فرض صفر و فرض مقابل برای برای همه متغیرهای تحقیق، و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقهای دارای k سطح به این صورت میباشد:
H0: ۱ = ۲ = … = k
H1: دست کم دو تا از میانگینها برابر نیستند
به عبارت دیگر فرضیه بدین صورت مطرح گردیده است که آیا میانگین هر یک از متغیرهای تحقیق، در سطوح متفاوت متغیرهای طبقه ای (در اینجا متغیرهای جمعیت شناختی) با هم برابر هستند یا خیر. نتایج انجام آزمون تحلیل واریانس یک عامله، برای تمامی متغیرهای تحقیق، و با توجه به هر یک از متغیرهای طبقهای، در ادامه ارائه خواهد شد.
۴-۵-۳-۱- مقایسه میانگین متغیرهای تحقیق در گروه های سنی مختلف
برای پی بردن به میزان این تأثیر از آزمون One Way Anovaاستفاده شد. همانطور که در جدول ۴-۱۷ مشاهده می شود، با توجه به اختلاف ناچیز میانگین ها در تمامی متغیرها و ضرایب معناداری که همگی بزرگتر از ۰۵/۰(ضریب خطا) می باشند، اینگونه استنباط می شود که اختلاف معناداری در میانگین متغیرهای تحقیق به لحاظ گروهای سنی مختلف وجود ندارد.
.جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون تحلیل واریانس یک عامله جهت سنجش اثر گروهای سنی مختلف بر متغیرهای تحقیق
متغیر
Mean square
آماره F
ضریب معناداری
بین گروه ها
درون گروه ها
مسئولیت اجتماعی
۷۱۷/۰
۴۵۸/۰
۵۶۵/۱
۱۹۷/۰
تصویر قیمت
۵۰۶/۰
۳۹۵/۰
۴۱۰/۱
فرم در حال بارگذاری ...