« پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد بررسی آزمایشگاهی اکسایش الکتروشیمیایی فنل ... | سایت دانلود پایان نامه : تحقیقات انجام شده با موضوع عقد مزارعه در قانون ... » |
قابل قبول
< 90/0
۸۳۱/۰
TLI
شاخص تطبیقی توکر- لوییس
۴
قابل قبول
< 90/0
۸۹۷/۰
CFI
شاخص برازش تطبیقی
۵
برازش خوب
> 1/0
۰۹۳/۰
RMSEA
ریشه میانگین مجذورات تقریب
۶
۴-۵ خلاصه فصل
هدف تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری این است که معین کند مدل نظری تا چه حد بهوسیله داده های نمونه ای حمایت می شود. در این پژوهش، جهت تایید و برازش مدل مورد نظر از نرمافزار LISREL که اولین نرمافزار مدلسازی معادله ساختاری است، استفاده شد. بررسی فرضیه ها با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون و ضریب همبستگی با کمک نرمافزار SPSS، بیانگر پذیرش هر سه فرضیه مورد آزمون در پژوهش حاضر بوده و نیز برازش مدل نظری با کمک نرمافزار LISREL مورد تایید واقع گردید.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ مقدمه
نتیجه گیری و بیان یافته ها یکی از مراحل بسیار مهم هر تحقیق محسوب می شود. در این مرحله، خروجی تجزیهوتحلیلهای مختلف به عنوان نتایج قابل استناد و پایه بحثهای علمی و پژوهشی مدنظر قرار میگیرد. در این فصل به جمعبندی نتایج اخذ شده از تجزیهوتحلیلها و بیان یافتههای حاصل از این پژوهش میپردازیم. بیان یافته ها و بحث در آنها پایهای برای کاربرد در زمینه مسئولیتاجتماعی شرکتها و تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان تلقی میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۲ بحث در یافته ها
با توجه به تجزیهوتحلیلهای انجام گرفته و تایید تمامی فرضیه های تحقیق، نکات مهمی به شرح ذیل مورد اشاره قرار میگیرد.
فرضیه اول: مسئولیتاجتماعی شرکت بر ترفیع اثر مثبت معنی داری دارد.
در ارتباط با فرضیه اصلی اول که در آن به بررسی وجود رابطه بین عناصر مسئولیتاجتماعی و ترفیع پرداخته شده، نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشاندهنده تأیید این فرضیه است. ضریب مسیر متغیر مسئولیتاجتماعی بر ترفیع (۵۲/۰)، با ارزش t برابر با ۶۸/۶ در سطح خطای ۰۱/۰ آماره مورد نظر معنادار است. این نتایج وجود رابطه مستقیم بین این دو متغیر را نشان میدهد و در نتیجه فرضیه پژوهشی مورد تأیید قرار میگیرد.
لو و باتاچاریا (۲۰۰۹) طی تحقیقاتشان عامل تبلیغات را بر رابطه بین مسئولیتاجتماعی شرکت و ریسک ویژه شرکت موثر یافتند، بدین معنا که شرکتهایی که هزینه تبلیغات بالایی دارند نسبت به شرکتهایی که این هزینه را متحمل نمیشوند، بهتر میتوانند ریسک ویژه خود را کاهش دهند. در مدل مورد بررسی آنان، تبلیغات به عنوان متغیر میانجی، نقش تعدیل کننده را در بین رابطه مسئولیتاجتماعی شرکت و ریسک ویژه شرکت ایفا مینماید. ما نیز در تحقیق حاضر معنیدار بودن رابطه بین مسئولیتاجتماعی شرکت و ترفیع را اثبات نمودیم و همچون لو و همکارش معتقدیم که شرکتها بواسطه تبلیغاتی که از خود و فعالیتهایشان به مصرف کنندگان ارائه می دهند، آنان را از عملکردهای مسئولانه اجتماعی خویش آگاه میسازند. عمده تفاوت تحقیق لو و باتاچاریا با پژوهش ما در نوع ابزار تبلیغاتی مورد بررسی میباشد. بدین صورت که ما فعالیتهای تبلیغاتی را محدود به یک ابزار ننمودیم و تبلیغات را از نقطه نظر بار محتوایی و معنیداری و از نگاه گستردگی و جامعیت مورد ارزیابی قرار دادیم.
فرضیه دوم: ترفیع بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان اثر مثبت معنی داری دارد.
در ارتباط با فرضیه اصلی دوم که در آن به بررسی وجود رابطه بین عناصر ترفیع و تصمیمگیری خرید پرداخته شده، نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشاندهنده تأیید این فرضیه است. ضریب مسیر متغیر ترفیع بر تصمیمگیری خرید (۴۹/۰)، با ارزش t برابر با ۴۱/۶ در سطح خطای ۰۵/۰ آماره مورد نظر معنادار است. این نتایج وجود رابطه مستقیم بین این دو متغیر را نشان میدهد و در نتیجه فرضیه پژوهشی مورد تأیید قرار میگیرد.
آیناوال و همکارانش در سال ۲۰۰۵ طی تحقیقاتشان بر روی ۳۱۵ مصرف کننده در صنعت مواد غذایی نیجریه به بررسی نقش تبلیغات بر رفتار خرید این مصرف کنندگان پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که اگر پیامهای تبلیغاتی به گونه ای فراموش نشدنی و از طریق دهان به دهان در میان مصرف کنندگان منتشر شود، تاثیر بسیار عمیقی بر آنان گذاشته و با ایجاد حس جذابیت محصول در آنها، بر انتخاب مصرف کننده اثر می گذارد. نقطه متمایز تحقیق ما با پژوهش صورت گرفته توسط آیناوال و همکارانش در این است که ما در این تحقیق، متغیر ترفیع را با سازههای تبلیغات کمی و کیفی مورد سنجش قرار دادیم. بدین معنا که هم تبلیغات را از نقطه نظر بار محتوایی و معنیداری و هم از نگاه گستردگی و جامعیت مورد ارزیابی قرار دادیم. حال آنکه آنان از تبلیغات رسانهای، دهان به دهان و تخفیفات فروش به عنوان ابزارهای آگاه کننده مصرف کننده استفاده نمودند. مشابه با نتایج پژوهش آیناوال و همکارانش، با تایید فرضیه دوم تحقیق حاضر، به این مهم دست یافتیم که رابطه مستقیم بین عناصر ترفیع و تصمیمگیری خرید مصرف کننده وجود دارد.
فرضیه سوم: مسئولیتاجتماعی شرکت بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنیداری دارد.
در ارتباط با فرضیه اصلی سوم که در آن به بررسی وجود رابطه بین عناصر مسئولیت اجتماعی و تصمیمگیری خرید پرداخته شده، نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشاندهنده تأیید این فرضیه است. ضریب مسیر متغیر مسئولیت اجتماعی بر تصمیمگیری خرید (۶۲/۰)، با ارزش t برابر با ۳۱/۱۰ در سطح خطای ۰۵/۰ آماره مورد نظر معنادار است. این نتایج وجود رابطه مستقیم بین این دو متغیر را نشان میدهد و در نتیجه فرضیه پژوهشی مورد تأیید قرار میگیرد.
محمدیان و ختائی در پژوهش خود به بررسی رابطه میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرف کننده سبز(حامی محیط زیست) در شهر تهران پرداختند. نتایج تحقیق آنان، رابطه نگرشهای زیست محیطی، هنجارهای فردی، اثر بخشی ادراک شده توسط مصرف کننده سبز و هنجارهای اجتماعی(بازدارنده) با ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز (رفتار خرید مصرف کننده سبز، رفتارحفاظتی نسبت به محیط زیست و پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی) را تأیید نمود. آنان بعد از آزمون فرضیه ها، این عوامل و ابعاد رفتاری را از نظر اهمیت اولویت بندی کردند. برای عوامل روانی و اجتماعی اولویتها عبارتند از: نگرش های زیست محیطی، هنجارهای اجتماعی (بازدارنده)، هنجارهای فردی، اثربخشی ادراک شده توسط مصرف کننده و اولویت ابعاد رفتاری مصرف کننده سبز عبارتند از: رفتار خرید مصرف کننده سبز، پشتیبانی از اقدامات زیست محیطی، رفتارهای حفاظتی نسبت به محیط زیست. نقطه اتصال پژوهش حاضر با این تحقیق این است که در هردو پژوهش اثرات عوامل زیستمحیطی بر مصرف کنندگان مورد بررسی قرار گرفتهاست با این تفاوت که ما در پژوهش خود، اثر عامل محیطزیست را به عنوان سازهای از متغیر مسئولیتاجتماعی شرکت بر تصمیم خرید مصرف کنندگان بدون تفکیک آنها به گروه های حامی محیطزیست بررسی نمودیم. علاوه بر آن اثرگذاری دو بعد دیگر CSR، (مسئولیت اخلاقی و مسئولیت تجاری) را نیز بر تصمیم خرید مصرف کنندگان ارزیابی کردیم. که با تایید فرضیه سوم مشخص شد مسئولیتاجتماعی با ضریب مسیر ۰٫۶۲ بر تصمیم خرید مصرف کنندگان اثر می گذارد.
۵-۳ پیشنهادهای کاربردی تحقیق
با توجه به اینکه مدل پژوهش، بیانگر متغیرهایی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان تاثیرگذار است، راهکارهای مهمی برای مدیران شرکتهای گوشتی، انجمادی، لبنی کاله و نیز سایر شرکتهای علاقهمند ارائه میگردد. امید است شرکتها با اجرای این پیشنهادات به اهداف عالی مدیریت بازاریابی خود دست یابند.
مدیران شرکتها با ایجاد دپارتمان بازاریابی ویژه اقدامات مرتبط با مسئولیتاجتماعی شرکت و طراحی ساختار و بسیج منابع و امکانات مناسب برای آن، مصرف کنندگان را از جزئیات فعالیتهای اجتماعی شرکت آگاه سازند و بدین وسیله با افزایش رضایت مصرف کنندگان، موجبات افزایش فروش و سودآوری خود را فراهم نماید.
مدیران شرکتها اقدامات بشردوستانه همچون حمایت از بیماران خاص در جامعه، کمک به اقشار ضعیف جامعه، حمایت از کودکان بیسرپرست، ارائه خدمات ویژه به مدارس، بیمارستانها و … را در راستای فعالیتهای خویش انجام داده و یا تقویت نمایند.
مدیران میتوانند با ساخت تصفیهخانههایی جهت تصفیه پسماند کارخانهها، اقدامات حمایتی خود از محیطزیست را به جامعه نشان دهند.
در راستای اقدامات زیستمحیطی، مدیران شرکتها میتوانند با مشارکت در برگزاری نمایشگاهها و همایشات حفاظت از محیطزیست، خود را در زمره شرکتهای حامی محیطزیست قرار دهند.
عرضه محصولات سازگار با محیطزیست، محصولاتی که هم در فرایند تولیدشان و هم در هنگام مصرف آسیبی به محیطزیست نرسانند.
طراحی بستهبندیهای ویژه محصول، بهگونه ای که هم قابل بازیافت بوده و هم دارای تبلیغاتی اثربخش جهت حمایت مصرف کننده از محیطزیست و طبیعت باشد.
شرکتها میتوانند با اعطای منابع مالی جهت حمایت و مشارکت در پروژه های دوستدار محیطزیست، علاوه بر تاثیر بر جامعه مصرف کنندگان، موجب افزایش تمایل آنان به خرید از محصولات شرکت گردند.
شرکتها میتوانند با برنامههایی از قبیل خدمترسانی، آموزش و … در روز زمین، روز هوای پاک، اعیاد مذهبی و … به جوامع محروم، همراه با ترفیع ارزشهای علامت تجاری خود کمک نماید.
فرم در حال بارگذاری ...