در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارزیابی میزان موفقیت سیستم اطلاعاتی بیمارستان دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس مدل تعدیلشده ارزیابی که توسط دلون و مکلین ارائه شده است. این کار از طریق انجام مطالعه پیمایشی سیستمهای اطلاعاتی در بخش مالی بیمارستان و با تمرکز روی کاربردهای فردی سیستمهای اطلاعاتی از دیدگاه کاربران بیمارستان صورت گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که کیفیت سیستم اطلاعات مالی بیمارستان پیشگوی مناسبی برای استفاده کاربران و رضایت آن ها از این سیستم است. همچنین کیفیت سیستم اطلاعاتی با تأثیرات فردی رابطه مثبتی دارد. کیفیت اطلاعات سیستم اشارهشده نیز با رضایت کاربران این سیستم رابطه مستقیم دارد، ولی رابطهای بین کیفیت اطلاعات و استفاده کاربران مشاهده نگردید.
۲-۱۸-۴ پژوهشهای خارج کشور
Ribiere و همکاران درمطالعه ی خود تحت عنوان «کیفیت سیستم های اطلاعات بیمارستانی: یک ابزار ارزیابی از رضایت کاربر»، به این نتیجه رسیدند که بهترین راه جهت حفظ رضایت کاربر را از سیستم اطلاعات بیمارستانی، طراحی این سیستم بر اساس نظرات و نیازهای کاربران سیستم میباشد، نه نظرات و نیازهای طراحان سیستم Zhang تجارب خود را در مورد وضعیت فعلی توجه به کاربرد و ایجاد و توسعه ی فن آوری مراقبت بهداشتی چنین بیان میکند «در صنعت مراقبت بهداشتی، فرهنگ حاکم این سایت که به جای طراحی متناسب با خصوصیت افراد، آن ها برای انطباق با فن آوری ضعیف آموزش داده شوند»
در پژوهشی که گودهووتامپسون (۲۰۰۳) انجام دادند به این نتیجه رسید که کیفیت سیستم و استفاده کاربر توسعه قابل توجهی یافتهاند، ولی استفاده از این سیستم اطلاعات بیمارستانی امری معمولی است. و با توجه به رابطه مثبت بین کیفیت سیستم و استفاده کاربر، افزایش ظرفیت پاسخگویی سیستم اطلاعات بیمارستانی با سایر سیستم های اطلاعات بیمارستانی در سایر نقاط به بهبود کیفیت سیستم اطلاعاتی می انجامد و از جمله راهکارها ارتقای کیفیت سیستم به کاهش زمان لازم برای پردازش اطلاعات توسط این سیستم نیز امکان اصلاح اشتباهات و کاهش آن اشاره کرد و ساده کردن جهت استفاده به ارتقا کیفیت می انجامد.
سدون و کیو (۱۹۹۴) معتقد است کیفیت سیستم و رضایت کاربر میتوان بیان کرد که ارتقای کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی منجر به افزایش رضایت کاربران آن خواهد شد بنابرین رضایت کلی کاربر در صورتی که سیستم اطلاعات بیمارستان پاسخگوی نیازهای جدید کاری افراد و همچنین، قابلیت ایجاد تعامل بهتر با سایر سیستم ها ی موجود راداشته باشد، افزایش خواهد یافت علاوه بر این کاربرد آسان این سیستم و افزایش قابلیت پردازش و کاهش اشتباهات در برنامه سیستم نیز رضایت کلی کاربر را ارتقا خواهد داد.
تنگ وکالهون (۲۰۰۳)، در پژوهشی درباره عوامل مؤثر در اجرای سیستم اطلاعات بیمارستانی به این نتیجه دست یافت که با راهکارهای ارتقای کیفیت سیستم است که رابطه مثبت بین کیفیت سیستم و تاثیرات فردی را میتوان بیان کرد که با ارتقای کیفیت سیستم به صورت مستقیم تاثیرات فردی نیز افزایش میابد. یعنی اگر سیستم اطلاعات بیمارستانی کیفیت بالایی داشته باشد پذیرش و توسعه کاربرد آن با سهولت بیشتری تحقق مییابد.
دول (۲۰۰۵) رابطه مثبت بین کیفیت و رضایت کاربر در بیمارستانی در اردن را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که با افزایش کیفیت اطلاعات میزان رضایت کارکنان بالاتر میرود و در این بیمارستان به کارگیری فنآوری اطلاعات با رضایت کارکنان ارتباط مثبت و معناداری دارد. (محلوجی نیا و چالشتری:۱۳۹۱)
فصـل سـوم
روش اجـرای تحقیـق
۳-۱ مقدمه
با پیشرفت علوم و گسترش تکنولوژی، اهمیت استفاده از روشهای تحقیق، ابزار گردآوری، روش تجزیه و تحلیل داده ها و ابزار اندازهگیری روایی و پایایی در علوم مختلف پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و آموختن آمار کاربردی در هر رشته جزء ملزومات گردیده است.
این پژوهش ازنظرهدف در زمره پژوهشهای کاربردی قرارمیگیرد و از جنبه نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. برای بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون فرضیهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش از دو دسته اطلاعات اولیه و ثانویه برای دستیابی به هدف استفاده شده:
-
- برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق و ادبیات موضوع از کتابها و مقالات تخصصی، پایان نامهها و جستجو در پایگاههای اینترنتی استفاده شده است (روش کتابخانه ای).
- به منظور گردآوری داده های موردنیاز در ارزیابی کارایی سیستم اطلاعات بیمارستانی از یک پرسشنامه محقق ساخته اقدام به جمع آوری داده ها شد. و حجم نمونه ۲۷۰ نفری و با بهره گرفتن از فرمول کوکران به دست آمد و از روش نمونه گیری طبقه ای جهت انتخاب نمونه ها استفاده شد. داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن به دو صورت آمارهای توصیفی و استنباطی ارائه شده است.
۳-۲ روش پژوهش
گرچه در هر پژوهش خاصی میتوان مجموعه ای از روشها را به کار برد اما روش مورد استفاده ما در این پژوهش روش پیمایشی است. ضمن اینکه از روش اسنادی و کتابخانه ای هم استفاده شده اما روش اصلی غالب، پیمایشی است که متداولترین روش در پژوهش های کمی است. شیوه گردآوری داده ها و روش تحلیل آن ها از ویژگیهای بارز پیمایش هستند.
پیمایش را میتوان بررسی و سنجش مجموعه ای از افراد یا نظامهای اجتماعی با توجه به ویژگیهای فردی خاصی مانند سن، درآمد، نگرش نسبت به هر چیز و غیر از آن تعریف کرد که در آن از تعداد معینی از افراد خواسته می شود، به تعدادی پرسش مشخص که برای همه افراد یکسان است پاسخ دهند و این پاسخ ها مجموعه اطلاعات پژوهش را تشکیل میدهد (ازکیا و آستانه،۲۹:۱۳۸۸). به عبارت دیگر، پیمایش به ما این امکان را میدهد که صفت و ویژگی هر مورد را بر حسب هر متغیر گردآوری کنیم. پیمایش را میتوان در زمره پژوهش های پنهانگر قرار داد که امکان بررسی تعداد زیادی از افراد را به پژوهشگر میدهد (دوواس،۱۳۸۳: ۱۴).
۳-۳ جامعه آماری پژوهش
جامعه تحقیق به جمعیتی گفته می شود که ما قصد مطالعه آن را داریم و به طور کلی پیمایش ما بر آن متمرکز است. به طور کلی دو مجموعه عوامل در تعریف و تعیین حدود جمعیت مهم هستند:
-
- مقتضیات مسأله، چراکه پاسخگویی به هرمسأله معین، انتخاب جمعیتی مناسب و مربوط به آن را ایجاب میکند.
- محدودیت های عملی، زیرا دامنه شمول تحقیق متأثر از امکاناتی است که در اختیار محقق قرار دارد (سرایی، ۱۶:۱۳۷۲).
جامعه آماری این تحقیق شامل ۲۷۰ هزار نفر از کاربران سیستم های اطلاعات بیمارستانی در ۸ بیمارستان دولتی شهر کرمانشاه میباشد.
۳-۴ حجم نمونه و روش اندازه گیری آن