هزینه های عرضه عمومی اولیه: یک عرضه اولیه عمومی یک تعهد پرخرج است؛ شرکت باید حدود ۱۵ درصد تا ۲۵ درصد وجوه ناشی از عرضه را به صورت مستقیم هزینه کند. در حالی که سایر منابع هم به طور غیرمستقیم صرف میشوند (زمان مدیریت، اخلال در کسبوکار). خروج ناگهانی نقدینگی معمولا مجاز نیست. عموما، عرضهکنندگان با محدودیتهای مختلفی روبهرو میشوند که به آن ها اجازه خروج نقدینگی را برای چند ماه بعد از انجام عرضه اولیه نمیدهند.
مسئولیت به عنوان یکی دیگر از معایب بدان معنی است که شرکت، مدیریت آن و سایر شرکای متعهد و مسوول نقایص یا گزارشهای اشتباه و گزارشهایی که توسط شرکت بعد از عمومی شدن تهیه میشود، هستند. همچنین همواره فشار جدیدی از سوی سهامداران بر روی شرکتهای سهامی عام برای افزایش عایدی وجود دارد. حتی کسبوکارهای موفق هم با این فشار مواجه خواهند شد؛ زیرا سهامداران به شدت بر روی درآمدهای جاری شرکت تمرکز دارند. اغلب سهامداران، سرمایهگذاری کوتاهمدت انجام میدهند، از این رو افزایش سریع قیمت سهام را دارند انتظار بنابرین فشار چشمگیری برای افزایش درآمدهای جاری وجود دارد.
شرکتهای عمومی همچنین در معرض تلاشهایی به منظور اکتساب شرکت قرار دارند. عموما در چنین مواردی برای شرکتها اجرا کردن معیارهای ضداکتساب مانند مقرراتی که توسط هیاتمدیره وضع میشود، قابل توصیه است.
علاوه بر این، مدیریت میتواند حتی با اقامه دعوی از سوی سهامداران برای نقض وظایف، اقدامات شخصی و ادعاهای دیگر که آیا درست هستند یا نه، مواجه باشد. همچنین فرایند تصمیمگیری در زمان وجود سهامداران باید رسمیتر و با انعطافپذیری کمتری همراه است. این میتواند برای شرکتهایی که قبلا توسط تعداد کمی از اشخاص اداره میشدند و تصمیماتی را که دوست داشتند میگرفتند، مشکلتر میکند.
تمام کسبوکارهایی که به دنبال عمومی شدن هستند، باید مزایا و معایب این تصمیمگیری را بشناسند. فهرست یادشده فقط به تعدادی ملاحظات اشاره دارد.
یک کارگزار یا مشاور باتجربه در حوزه اوراق بهادار میتواند با تحلیل این موارد به شرکت کمک کند.
قبل از تصمیمگیری برای عمومی شدن یا نشدن، شرکتها باید تمام مزایا و معایب بالقوه را بررسی کنند. این اتفاق معمولا در طول فرایند پذیرهنویسی و زمان ارتباط شرکت با بانک سرمایهگذاری برای گرفتن نظرات مخالفان و موافقان عرضه عمومی و تعیین اینکه آیا این کار برای شرکت مطلوب است یا خیر، صورت میگیرد.
بانک سرمایهگذاری کار پذیرهنویسی را به عهده میگیرد، یا مالک سهام میشود و مسئولیت قانونی در برابر آن ها را به عهده میگیرد. هدف پذیرهنویس، فروختن سهام به عموم مردم بیش از آنچه که به صاحبان شرکت پرداخت شد، است.
شرکت و مؤسسه تامین سرمایه مذاکرات اولیه را انجام میدهند و معمولا مواردی که بحث میشود، شامل مقدار پولی که شرکت از عرضه کسب خواهد کرد، نوع اوراق بهاداری که منتشر خواهد شد و همه جزئیات موجود در توافقنامه پذیرهنویسی است. در شیوه تعهد فروش، پذیرهنویس تعهد و تضمین میکند که مقدار مشخصی از سهام را به مردم بفروشد. در حالی که در شرایط حداکثر مساعی، پذیرهنویس تعهد میکند اوراق بهادار را برای شرکت بفروشد؛ اما این مسئله را تضمین نمیکند. اگرچه بانکهای سرمایهگذاری در متحمل شدن همه ریسک عرضه مردد هستند. در عوض، آن ها سندیکایی از پذیرهنویسان را تشکیل میدهند. چنانچه همه مشارکتکنندگان با معامله موافق باشند، بانک سرمایهگذاری بیانیه ثبت را مطابق استانداردهای مقامناظر تکمیل میکند. این مدارک شامل اطلاعاتی راجع به عرضه، همچنین اطلاعات شرکت از قبیل گزارشهای مالی، سوابق مدیریت، مشکلات حقوقی، جاییکه پول در آن استفاده خواهد شد و دارندگان اطلاعات نهانی است.
تمام کسب و کارهایی که به دنبال عمومی شدن هستند، باید مزایا و معایب این تصمیم گیری را بشناسند (حسینی مقدم و نداف ۱۳۹۰، ۹).
۲-۱۰- عوامل مالی و غیر مالی مؤثر بر عرضه عمومی اولیه
۲-۱۰-۱ عوامل مالی
تاثیر عوامل مالی متعددی بر بازده کوتاه مدت سهام جدید توسط محققین سرتاسر جهان مورد بررسی و آزمون واقع شده است، به طور مثال: نسبتهای مالی شرکت، فروش شرکت، ریسک، رشد فروش شرکت، سرمایه شرک ، نرخ تورم و عوامل اقتصادی، توان نقد شوندگی شرکت، هزینه های انتشار و ….
۲-۱۰-۲عوامل غیر مالی
که توسط سایر محققان بررسی و از عوامل غیر مالی مؤثر بر عملکرد کوتاه مدت یا پیشنهاد شده است را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد گروه اول آنهایی که جزء ویژگیهای شرکت جدیدالورود است و گروه دوم آن عوامل غیر مالی که شرایط بیرونی شرکت را در برگرفته و شرکت جدیدالورود تحت تاثیر این شرایط قرار میگیرد. که در این تحقیق شهرت مؤسسه حسابرسی از عوامل غیر مالی است که جزء شرایط بیرونی شرکت میباشد و نوع مالکیت دولتی و خصوصی نیز جزء خود ویژگی های خود شرکت میباشد.
در ذیل به تعدادی از این عوامل اشاره شده است:
سن شرکت، ساختار مالکیت (میزان مالکیت تملک سرمایه)، مؤسسه کارگزاری، شهرت مؤسسه حسابرسی رسیدگی کننده به صورتهای مالی، روشهای انجام عرضه عمومی اولیه و …..
در بازار IPO همواره محققین گوناگونی تاثیر این عوامل را بر عملکرد کوتاه مدت سرمایه های مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارداده اند. در تحقیق حاضر نیز سعی شده با توجه به شرایط حاکم در بورس اوراق بهادار تهران و موارد مهم از دیدگاه سرمایه گذار برای تصمیم گیری این عوامل مالی و غیر مالی انتخاب و در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گیرد (یعقوب نژاد و تاجیک نیا ۱۳۸۸، ۵۹).