« پایان نامه کارشناسی ارشد : اثر نظام های آبیاری بر عملکرد و بهره وری ... | پایان نامه با فرمت word : اشتباه در موضوع قرارداد با مطالعه تطبیقی در حقوق ... » |
مدیران غیردولتی
۵۹/۰±۸۹/۳
فصل پنجم:
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه
در این فصل به خلاصه تحقیق ،بحث و نتیجه گیری و در نهایت به پیشنهادات تحقیق پرداخته خواهد شد. در ابتدا خلاصه تحقیق که شامل طرح تحقیق، روش و چگونگی تجزیه وتحلیل داده ها و اهم یافتهها ارائه میشود. بحث و نتیجه گیری قسمت بعدی این فصل میباشد که در آن نتایج تحقیق با دیگر تحقیقات مشابه در داخل و خارج مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. در انتهای فصل پیشنهادات تحقیق ارائه خواهد شد، این بخش شامل پیشنهادات برگرفته از یافته های تحقیق و پیشنهادات پژوهشی می باشد.
۵-۲- خلاصه تحقیق
این تحقیق با عنوان مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی از دیدگاه مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی در سطح شهر کرمان در سال ۱۳۹۲ انجام شده است.
اهداف این تحقیق شامل مقایسه عوامل آموزشی درس تربیت بدنی مقطع ابتدایی (امکانات، وضعیت مالی، کیفیت آموزشی معلمان، نظارت و کنترل مسئولین،همکاری والدین دانش آموزان، مشخصات فردی معلمان و وضعیت اجرای طرح های ملی) است. با توجه به اهداف تعیین شده روش انجام تحقیق پیمایشی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی مشغول به خدمت در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ در شهر کرمان بود. بر اساس اطلاعات اخذ شده از اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تعداد ۱۰۳ دبستان ابتدایی دخترانه در شهر کرمان است که شامل ۶۲ مدرسه دولتی و ۴۱ مدرسه غیردولتی می شود.
بدین ترتیب تعداد ۱۰۳ معلم تربیت بدنی ومدیر مدرسه دراین پژوهش شرکت داده شد.
اهم یافته ها:
خلاصه نتایج جمعیت شناختی و آمار توصیفی معلمان تربیت بدنی بدین صورت بود:
میانگین سنی دبیران مدارس دولتی ۳۱/۳۵ بود ومیانگین سنی دبیران مدارس غیردولتی ۲۸ سال بود. پایین ترین مدرک در مدارس دولتی و غیر دولتی مدرک فوق دیپلم و بالاترین مدرک، مدرک فوق لیسانس است. میانگین سابقه تدریس درس تربیت بدنی در مدارس دولتی ۹۲/۱۰ و در مدارس غیر دولتی ۶۲/۴ می بود، که نشان داد دبیران مدارس دولتی نسبت به دبیران مدارس غیر دولتی از سابقه تدریس بالاتری برخوردارند. همچنین ۱۱ % از دبیران مدارس دولتی و ۲۸% از دبیران غیر دولتی فاقد کارت مربیگری می باشند و۳۱ % از دبیران مدارس دولتی و ۴۷% از دبیران غیر دولتی فاقد کارت داوری بودند.
بیشترین سطح قهرمانی در هر دو گروه در سطح قهرمانی استان بود و۶۰ درصد معلمان مدارس دولتی و ۴۷ درصد معلمان مدارس غیر دولتی دارای مقام استانی بودند.
خلاصه نتایج آمار استنباطی و فرضیه ها بدین صورت بود:
فرضیه اول: بین عامل امکانات ورزشی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر کرمان از دیدگاه معلمان اختلاف معناداری وجود داشت.بنابراین فرض صفر رد شد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
فرضیه دوم:بین وضعیت مالی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهر کرمان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی اختلاف معناداری وجود نداشت بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه سوم:بین عامل کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهرکرمان از دیدگاه معلمان اختلاف وجود نداشت، بنابراین فرض صفر تایید شد
فرضیه چهارم: بین میزان نظارت و کنترل مسئولین تربیت بدنی مناطق و مدیران مدارس بر عملکرد معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه معلمان تفاوت معنی داری وجود نداشت، بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه پنجم: بین میزان همکاری والدین دانش آموزان جهت ترویج تربیت بدنی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه معلمان تفاوت معنی داری وجود نداشت، بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه ششم: بین میانگین سنی، میانگین سابقه تدریس درس تربیت بدنی، میانگین مدرک تحصیلی و میانگین کارت های مربیگری معلمان مدارس دولتی و غیردولتی اختلاف معناداری وجود داشت، بنابراین فرض صفر تحقیق رد شد.
همچنین بین میانگین تعداد کارت های داوری و سطح قهرمانی معلمان مدارس دولتی و غیردولتی اختلاف معناداری مشاهده نشد، بنابراین فرض صفر تحقیق تایید شد.
فرضیه هفتم: بین میزان وضعیت اجرای طرح های ملی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه مدیران اختلاف معنی داری وجود نداشت. بنابراین فرض صفر تحقیق تایید شد.
فرضیه هشتم: بین عامل امکانات ورزشی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیر دولتی شهر کرمان از دیدگاه مدیران اختلاف معناداری وجود نداشت. بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه نهم: بین وضعیت مالی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهر کرمان از دیدگاه مدیران مدارس اختلاف معناداری وجود نداشت. بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه دهم: بین عامل کیفیت آموزشی معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهر کرمان از دیدگاه مدیران اختلاف وجود داشت، بنابراین فرض صفر تحقیق رد شد.
فرضیه یازدهم: بین میزان نظارت و کنترل مسئولین تربیت بدنی مناطق و مدیران مدارس بر عملکرد معلمان تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه مدیران تفاوت معنی داری وجود نداشت، بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه دوازدهم: بین میزان همکاری والدین دانش آموزان جهت ترویج تربیت بدنی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه مدیران تفاوت معنی داری وجود نداشت، بنابراین فرض صفر تایید شد.
فرضیه سیزدهم: بین میزان وضعیت اجرای طرح های ملی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه مدیران اختلاف معنی داری وجود نداشت. بنابراین فرض صفر تحقیق تایید شد.
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
۵-۳-۱- بحث و نتیجه گیری فرضیه اول: بین عامل امکانات (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی) مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی شهر کرمان از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در تحقیق اختلاف وجود دارد.
نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه اول نشان داد که معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی امکانات مدارس را پایین تر از سطح متوسط و در حد نامطلوبی عنوان کردند (۶۵/۲= میانگین معلمان دولتی،۱۱/۲= میانگین معلمان غیردولتی)
با توجه به یافته های پژوهش نتیجه می گیریم: گر چه یافته ها بیانگر آن است که اختلاف معنادار بین دیدگاه معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی در این مورد وجود دارد، اما میانگین نمرات بدست آمده نشانگر وضعیت نامطلوب امکانات ورزشی در مدارس دولتی و غیردولتی است.نتایج به دست آمده نشان داد که معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی امکانات (وسایل و تجهیزات و فضاهای ورزشی) مدارس را در حد نامطلوب عنوان کردند.
با توجه به سوالات پرسشنامه در زمینه امکانات معلمان کمترین نمره (۵۰/۲=دولتی،۰۸/۲=غیردولتی) را به امکانات کمک آموزشی ورزشی از جمله فیلم و اسلاید دادند و کیفیت وسایل و تجهیزات موجود در مدرسه خصوصا در زمینه پایه های والیبال و بسکتبال را پایین و نامطلوب (۸۰/۲=دولتی، ۸۳/۲=غیردولتی) بیان کردند و بیشترین نمره (۰۵/۳=دولتی، ۹۸/۲=غیردولتی) را به فضاهای ورزشی مدارس دادند.
نتایج این تحقیق با تحقیقات رضاعی و گلدانی مقدم (۱۳۷۵) که هر دو در مدارس دولتی و غیر دولتی صورت گرفته همسو می باشد؛نتایج آنها نشان داد که با توجه به معیار اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش امکانات و وسایل ورزشی در حد نامطلوبی هستند و میتوان گفت که دبیران ورزش مدارس دولتی و غیردولتی از امکانات ورزشی در حد نامطلوبی استفاده می کنند و در هر دو گروه امکانات ورزشی یکسان می باشد و به مواردی همچون کمبود فضاهای ورزشی استاندارد و وسایل و تجهیزات ورزشی به نسبت تعداد دانش آموزان و عدم وجود وسایل کمک آموزشی و امکانات بهداشتی اشاره شد.
همچنین اکثر تحقیقات انجام گرفته از جمله کاشف، مجتهدی (۱۳۶۸)، کریمی (۱۳۶۹) دقیقه رضایی (۱۳۷۱)، لطیفی (۱۳۷۲)، عباسی نیا (۱۳۷۳)، قیومی(۱۳۷۳)، دستیاری (۱۳۸۸)، ضیاءالدینی دشتخاکی(۱۳۹۱) و… همسو با دیدگاه معلمان می باشند که اکثر مدارس با کمبود امکانات مواجه هستند و از مشکلات درس تربیت بدنی اولین و مهمترین اولویت را عامل امکانات ورزشی ناکافی از جمله توپ ،تور و فضای آموزشی ناکافی عنوان کردند. همانطور که عنوان شد مشکل اصلی ومانع بزرگ رشد ورزشی در مدارس کشور کمبود تجهیزات وناچیز بودن سرانه فضای ورزشی میباشد که شهر کرمان نیز ازاین وضعیت جدا نیست. یکی از مسائل مهمی که به اجرای صحیح درس تربیت بدنی در مدارس کمک می کند فراهم بودن تمام امکانات و تجهیزات می باشد تا در سایه آن، شرایط مناسب برای استعداد یابی، کاهش آسیب ها و افزایش سلامتی در این قشر عظیم و رشد ورزش در کشور فراهم گردد.
نتایج تحقیق سنجری (۱۳۸۳) ناهمسو با دیدگاه معلمان بود. نتایج تحقیق او نشان داد که نگرش دبیران نسبت به امکانات و هزینه ها مطلوب و بیش از حد متوسط است.شاید دلیل این ناهمسویی جامعه آماری باشد که در تحقیق سنجری دبیرستان های دخترانه را شامل می شد و با توجه به طرح های تصویب شده در مقطع ابتدایی،مدارس ابتدایی به نسبت مدارس راهنمایی و متوسطه به امکانات بیشتری نیاز دارند.
۵-۳-۲-بحث و نتیجه گیری فرضیه دوم: بین عامل وضعیت مالی در مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی اختلاف وجود دارد.
نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل آماری فرضیه دوم نشان داد که معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی وضعیت مالی در مدارس را پایین تر از سطح متوسط و در سطح نامطلوب عنوان کردند (۶۵/۲= معلمان دولتی، ۱۱/۲= معلمان غیردولتی).
با توجه به یافته های پژوهش نتیجه می گیریم: که اختلاف معنادار بین دیدگاه معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی وجود نداشت و میانگین نمرات بدست آمده (۶۵/۲= معلمان دولتی، ۱۱/۲= معلمان غیردولتی) نشانگر وضعیت نامطلوبی در مدارس دولتی و غیر دولتی بود.
نتایج بدست آمده نشان داد که معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی وضعیت مالی در مدارس را پایینتر از سطح متوسط و در سطح نامطلوب عنوان کردند. با توجه به سوالات پرسشنامه؛ یافته های تحقیق نشان داد که معلمان مدارس معتقدند مدیران مدارس کمتر از حد متوسط از بودجه مدارس ،جهت خرید امکانات و تجهیزات ورزشی استفاده می کنند (۴۸/۲= دولتی، ۹۵/۲= غیردولتی).
نتایج این تحقیق با تحقیق رضاعی (۱۳۷۵) همسو می باشد که عنوان شده از نظر مدیران و دبیران ورزش تناسب امکانات مالی با نیازهای دانش آموزان در حد نامطلوبی است و دبیران ورزش این مورد را در حد کم و خیلی کم قبول دارند. تحقیقات او در مقطع راهنمایی نشان داد که برنامهریزی مطلوبی در زمینهی وضعیت مالی تربیتبدنی در آموزش و پرورش وجود ندارد. کمبود بودجه و عدم خرید وسایل و تجهیزات تربیت بدنی و نبود فضاها و تاسیسات ورزشی کافی، از جمله عواملی هستند که تحقق اهداف درس تربیتبدنی را با مشکل مواجه کردهاند؛ در حالی که درس تربیتبدنی مدارس به منابع مالی و برنامهریزی دقیق نیاز دارد.
۵-۳-۳-بحث و نتیجه گیری فرضیه سوم: بین عامل کیفیت آموزشی دبیران تربیت بدنی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی و غیردولتی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی اختلاف وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...