تجربه کار برای مادران نشان میدهد که باید ارتباط فعال و سازنده بین مادر و دیگر اعضای خانواده را نیز مورد توجه قرار داد و آن را بهبود بخشید چرا که توانمندسازی مادرانی که با همسر و دیگر اعضای خانواده زندگی میکنند، آن گاه بدرستی امکان پذیر است که توانمندسازی کل خانواده نیز در دستور کار قرار بگیرد.
مؤسسه مادران امروز (مام) به منظور ایجاد زمینههای مناسب برای پرورش فرزندان ، بجز مادران، توانمندسازی کل خانواده را نیز در برنامه های کار خود قرار داده است تا از طریق ارائه آگاهیهای لازم برای همه اعضای خانواده و بهبود بخشیدن به رابطه های آن ها، کمک به مادران برای پرورش اصولی فرزندان را تسهیل کند. به گمان مام:
-
- برای رشد و تعالی اجتماع باید بین تک تک افراد اجتماع روابطی اصولی و مبتنی بر احترام متقابل برقرار شود و این امر را نیز از کودکی باید فراگرفت.
-
- برای آنکه کودکان رابطه های اجتماعی سازنده را فرا بگیرند، باید آن ها را بدرستی پرورش داد وحقوق ایشان را چنان که باید ادا کرد.
-
- پیش از ورود کودک به اجتماع، باید امکان اصولی پرورش او در خانواده فراهم شود.
-
- مهمترین پایه پرورش کودک در خانواده، مادر است؛ پس برای پرورش درست کودکان باید امکان آگاهسازی مادران را فراهم آورد.
- مادران، بدون وجود ارتباطی سازنده و درست با پدران و سایر اعضای خانواده، در پرورش کودکان با مشکل روبهرو میشوند؛ پس تلاش برای ایجاد رابطه های درست و سازنده بین اعضای خانواده زمینهساز پرورش درست کودکان میشود. که این فرایند را به شرح زیر میتوان بیان کرد.
تقویت رابطه های درست بین افراد خانواده
توانمند سازی مادران
پرورش درست کودکان
زمینه سازی برای اصلاح رابطه های بین فردی
زمینهسازی برای اصلاح رابطه های بین فرد و اجتماع
یاری به رشد و تعالی اجتماعی
مؤسسه مادران امروز (مام)،سازمانی غیرتجاری و غیردولتی است که به هیچ ارگان یا سازمانی وابستگی ندارد.
هدف های اصلی (مام) افزایش سطح آگاهی های خانواده ها در زمینههای فرهنگی،هنری، بهداشتی و تربیتی است. مؤسسه مادران امروز میکوشد با توانمند کردن اعضای خانواده ها برای روابطی سالم و سازنده امروز و فردایی بهتر برای جامعه فراهم کند.فعالیتهای مؤسسه مادران امروز با توجه به شش محور اصلی زیر برنامهریزی میشود:
-
- خانواده و ترویج صلح و مدارا
-
- خانواده و ترویج بازیهای مناسب
-
- خانواده و ترویج توجه به محیط زیست
-
- خانواده و ترویج کتاب و کتابخوانی
-
- خانواده و ترویج بهداشت و سلامتی
- خانواده و ترویج هنرهای زیبا
۲-۹-۳٫ خانه کتابدار
خانه کتابدار یک نهاد فرهنگی است، با ساختار اداری مستقل زیر نظر شورای کتاب کودک که در تاریخ ١۴/١٢/١٣٨٣ افتتاح شد. این ساختمان که مکانی زیبا و پر از عشق است از طرف آقای مهندس ایوب موحدی پور و خانم ملیحه پیشداد به شورای کتاب کودک واگذار شد و با برگزاری یک کارگاه ترویج خواندن به طور رسمیکارخود را شروع کرد با توجه به نیازهای جامعه ایران برای گسترش فرهنگ خواندن به قصد تعمیق دانش و بینش، نقش سازمآنهای غیردولتی و نهادهای مدنی در این زمینه مهم و تأثیرگذار است.
هدف ها:خانه کتابدار هدف اصلی خود را گسترش فرهنگ خواندن (خواندن، دیدن، شنیدن، لمس کردن) بین گروههای سنی کودک و نوجوان (صفر- شانزده سال) و تربیت کتابداران و مروجان به قصد ترویج خواندن میداند.
۱- ایجاد زمینههای علاقه مند کردن کودکان، نوجوانان، والدین و مربیان به مطالعه؛
۲- تربیت کتابدار و تقویت نیروی کاردان برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی؛
۳- ایجاد کتابخانه مرجع و مرکز اطلاع رسانی برای ترویج خواندن
؛۴- ارتباط با دانش آموزان و معلمان در جهت رشد فرهنگ کتابخوانی
۵- ارتباط با والدین و کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در جهت رشد فرهنگی؛
۶- مشاوره در زمینه تأسیس، سازماندهی و توسعه کتابخانههای کودک و نوجوان و کانونهای فرهنگی به ویژه در منطقه یازده تهران؛
فعالیتها فعالیتهای خانه کتابدار در سطح شبکهبندی درون شهری، استانی، کشوری، منطقهای و جهانی برنامهریزی شده است خانه کتابدار برای بهبود فعالیتهای خود، تجربه های مشابه جهانی را مد نظر قرار میدهد و در صورت لزوم در طرحهای فرا ملی در این زمینه موضوعی شرکت خواهد کرد.
- برگزاری کارگاههای ترویج خواندن برای والدین، مربیان، معلمان و علاقهمندان به فعالیتهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان معلول
٢- برگزاری کارگاههای کتابداری و ترویج خواندن برای تربیت کتابداران و مروجان؛
٣- گردآوری منابع مربوط به خواندن، سازماندهی و خدمات پاسخگویی به مراجعان؛
۴- ایجاد پایگاه پژوهشی و مشورتی برای توسعه خدمات فرهنگی در کتابخانههای عمومی و سایر کانونهای فرهنگی؛
۵- انجام فعالیتهای انتشاراتی به صورت منابع اطلاعاتی، ترویجی، بروشور و غیره؛
۶- برگزاری نشستهای فرهنگی و نمایشگاهی در جهت اهداف خانه کتابدار
٧- همکاری مستمر با نهادهای دولتی و غیر دولتی به خصوص سازمان های غیردولتی مرتبط با شورای کتاب کودک و رسانه ها؛