رضا ستوده و همکاران (۱۳۹۲) در مقاله” بررسی آشنایی مدیران در به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” در این تحقیق به بررسی آشنایی مدیران در به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مدیریت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی است در عین حال از نظر روش گردآوری و تحلیل داده ها، از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و تعداد کل این شرکتها ۳۵۰ شرکت بوده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، فرضیه یک: آشنا نبودن مدیران با مفاهیم و کاربرد سیستم اطلاعاتی و حسابداری مدیریت موجب استفاده نکردن از سیستم اطلاعاتی سیستم حسابداری مدیریت میگردد، مورد تأیید قرار گرفت و فرضیه دوم: عدم استفاده مدیران شرکت ها از اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری های روزمره (عملیاتی)، موجب استفاده نکردن از سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت میگردد، مورد تأیید قرار نگرفت.
نیره خدایی (۱۳۹۲) در مقاله “ تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی به واسطه یادگیری سازمانی مطالعه موردی: کارکنان بانک ملت در شهر مشهد” هدف این پژوهش درک جامع از بازارگرایی در جهت ایجاد و بهبود عملکرد سازمانی میباشد که در جهت استفاده بانکها کاربردی بوده و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی تحلیلی است. داده های موردنظر از کارکنان بانک ملت در شهر مشهد با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار پرسشنامه که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته شده، جمع آوری شده است و در نهایت داده های ۸۳۲ پرسشنامه با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل که از نوع معادلات ساختاری محسوب میگردد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش تأیید کننده تمامی فرضیهها بود و بیانگر تأثیر بازارگرایی بر یادگیری سازمانی و تأثیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد سازمانی میباشد، علاوه بر آن یافته های این پژوهش نشان میدهد که متغیر یادگیری سازمانی نقش واسط را در رابطه بازارگرایی بر عملکرد سازمانی ایفا می کند و خود نیز تأثیر مستقیم بر عملکرد سازمانی دارد.
اسماعیل ملک اخلاق و همکاران (۱۳۹۲) مقاله “بازاریابی صدای مشتری، نوآوری سازمانها در ایجاد مزیت رقابتی “ در عصر حاضر سازمانها به صورت فزایندهای با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهند بنابرین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار نمایند به بیان دیگر در عصر حاضر سازمانهای موفق و کارآمد محسوب میشوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونیها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آیندهای بهتر هدایت کنند بنابرین سازمانها به نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی نیازمند میباشند، در این راستا مقاله حاضر به توضیح یک نوآوری سازمانی در عرصه بازاریابی به نام بازاریابی صدای مشتری در ایجاد مزیت رقابتی پرداخته است.
جعفر باقری نژاد و همکاران (۱۳۹۲) مقاله” ایجاد سودآوری برای شرکت از طریق تصمیم گیری مناسب برای تعیین مکان بهینه شعب شرکت های زنجیره ای در بازار رقابتی ” این مقاله ارائه مدلی مناسب برای تعیین مکان شعب شرکتهای زنجیرهای در بازار رقابتی به گونه ای که سود آن ها بهینه گردد میباشد. بدین منظور یک مدل برنامه ریزی ریاضی برای شرکتی که تصمیم دارد به منظور حفظ مزیت رقابتی، اقدام به افتتاح شعب جدید نماید، ارائه شده است. با حل این مدل، به این دو پرسش، پاسخ داده می شود: آیا باز کردن شعب جدید برای شرکت به صرفه است یا خیر؟ و مکان این شعب در کجاست؟. از نرم افزار لینگو برای حل این مدل استفاده شده است و کارایی این مدل با مسائل نمونه آزموده شده است. نتایج حاکی از آن است که شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازار میبایست با در نظر گرفتن واکنش رقبا، در مورد مکان و میزان سطح خدمات یا کالایی که ارائه میدهند تجدید نظر نمایند.
جدول تحقیقات داخلی
نام محقق
سال
محدوده رسیدگی
یافته
جعفر باقری نژاد و همکاران
۱۳۹۲
ایجاد سودآوری برای شرکت از طریق تصمیم گیری مناسب برای تعیین مکان بهینه شعب شرکت های زنجیره ای در بازار رقابتی
حاکی از آن است که شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازار میبایست با در نظر گرفتن واکنش رقبا، در مورد مکان و میزان سطح خدمات یا کالایی که ارائه می دهند تجدید نظر نمایند.
شباهنگ
مفاهیم حسابداری مدیریت
واحدهای انتفاعی برای رویارویی با پیشرفت سریع فن آوری و افزایش رقابت جهانی ناگزیر باید در پی بهبود مستمر عملیات خود باشند تا توان رقابت خود را در بازارهای جهانی حفظ کنند و بهبود بخشند در این راستا حسابداری مدیریت میتواند کمک مؤثری برای رویارویی با چالشهای امروز باشد.
مهناز ملا نظری و سمانه داور
۱۳۹۱
ارتباط اطلاعات حسابداری مدیریت با یادگیری سازمانی وعملکرد تولید
رابطه مثبتی بین سطح تکنولوژی پیشرفته تولید و میزان اطلاعات حسابداری مدیریت وجود دارد. همچنین رابطه مثبتی بین میزان اطلاعات فراهم شده توسط سیستم اطلاعات حسابداری مدیریت و بهبود در عملکرد تولید مشاهده شده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که تسهیل کننده های یادگیری سازمانی نمی توانند بر رابطه بین میزان اطلاعات حسابداری مدیریت و عملکرد تولید شرکت تاثیرگذار باشند.
اسماعیل ملک اخلاق و همکاران
۱۳۹۲
بازاریابی صدای مشتری، نوآوری سازمانها در ایجاد مزیت رقابتی
نوآوری سازمانی در عرصه بازاریابی به نام بازاریابی صدای مشتری در ایجاد مزیت رقابتی می شود.
نیره خدایی
۱۳۹۲
تأثیر بازارگرایی بر عملکرد سازمانی به واسطه یادگیری سازمانی مطالعه موردی: کارکنان بانک ملت در شهر مشهد
بیانگرتأثیر بازارگرایی بر یادگیری سازمانی و تأثیر مستقیم بازارگرایی بر عملکرد سازمانی میباشد، علاوه بر آن یافته های این پژوهش نشان میدهد که متغیر یادگیری سازمانی نقش واسط را در رابطه بازارگرایی بر عملکرد سازمانی ایفا می کند و خود نیز تأثیر مستقیم بر عملکرد سازمانی دارد.
شهاب اشراق
۱۳۹۱
آیا میزان استفاده از سیستم حسابداری مدیریت محیطی در شرکتهای تولیدی متاثر از سبک مدیریت مدیران آن ها است؟
وجود رابطه مستقیم میان این دو متغیر حکایت دارد و دو سبک مدیریت دموکراتیک- انبازی کننده و آزادی با کنترل، بیشترین رابطه مستقیم را با بهره گرفتن از سیستم حسابداری مدیریت محیطی نشان دادند.