« فایل های مقالات و پروژه ها | گفتار اول: اجتهاد فقهای اسلامی در زمینه جراحی‌های زیبایی – پایان نامه های کارشناسی ارشدمقالات و پایان نامه های دانشگاهی – ۲-۲-۴ – رویکردهای مختلف نسبت به فرسودگی شغلی – 8 »

مرحله چهارم- ارزشیابی درس و انعکاس تأثیر آن:

در این جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده است، اجازه داده می­ شود اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس ومسائل عمده­ی آن، اظهار نماید. سپس معلمان دیگر گروه معمولاً از دیدگاه انتقادی درباره قسمت­ هایی از درس که به نظر آن­ها مشکل داشته است، صحبت می‌کنند. تمرکز بر درس است نه معلمی که آن را آموزش داده است. هرچه باشد درس، محصولی گروهی است و همه اعضای گروه ‌در مورد نتیجه­ برنامه خود، احساس مسئولیت می‌کنند. در واقع آن­ها از خود انتقاد ‌می‌کنند. چنین کاری نه یک ارزشیابی شخصی بلکه فعالیتی است که به بهبود فردی منجر می­ شود و از همین رو حائز اهمیت است.

مرحله پنجم- تجدید نظر در درس:

معلمان گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخوردها در درس تجدید نظر ‌می‌کنند.آن­ها ممکن است مواد آموزشی، فعالیت ها، سؤال ها و مسائل مطرح شده یا همه این موارد را تغییر دهند. تأکید آن­ها اغلب بر تغییر مواردی است که در جریان کلاس درس شواهد دقیقی مبنی بر ضرورت آن­ها یافته­اند.

مرحله ششم- آموزش درس تجدید نظر شده:

زمانی که طرح درس تجدید نظر شده آماده شد، درس در کلاسی متفاوت تدریس می­ شود. گاهی معلم درس همان معلم قبلی است ولی در بیشتر موارد معلم دیگری از گروه پژوهشی، تدریس را برعهده ‌می‌گیرد. یکی از ویژگی­های این مرحله آن است که همه اعضای شورای معلمان برای شرکت در پژوهش به کلاس دعوت می­شوند. حضور آنان در مدرسه ای بزرگ که تعداد معلمان جمع شده در یک کلاس آن احتمالاً از تعداد دانش آموزان کلاس بیشتر است،کاملاً شگفت انگیز به نظر می­رسد.

مرحله هفتم- ارزشیابی و باز اندیشی:

در این مرحله معمولاً همه اعضای شورای معلمان در یک جلسه­ طولانی شرکت ‌می‌کنند.گاهی یک فرد متخصص از خارج از مدرسه برای شرکت در این جلسه دعوت می­ شود. معلمان و ناظران، درس را نقد و تغییراتی پیشنهاد ‌می‌کنند. هنگام بحث درباره ی درس نه تنها یادگیری و فهم دانش ­آموزان بلکه آن دسته از مسائل عمومی که به وسیله­ فرضیه ­های اصلی درس­پژوهی بیان ‌شده‌اند، مورد توجه قرار ‌می‌گیرد و بالاخره درباره این که چه چیزی از درس و اجرای آن آموخته شده است، صحبت به میان می ­آید.

مرحله هشتم- سهیم شدن در نتایج:

در پایان، درس پژوهشی که معلم ها به روی آن بحث کرده ­اند و خلاصه همه جلسات در یک کتابچه جمع ­آوری و در کتابخانه دفتر مدرسه نگهداری می­ شود.

معلم­ها به روش­های متعددی در نتایج به دست آمده سهیم می­شوند.

    • نوشتن گزارش و کتابچه­های درس پژوهی : کتابچه­ها و دست نوشته ­ها­ی معلمان در کتاب فروشی­های ژاپن به فروش می­رسد و معلمان مدارس نه تنها از سوابق گذشته­ی درس پژوهی مدرسه ی خود کمک می­ گیرند, بلکه ‌به این وسیله از تجارب سایر مدارس نیز بهره می­برند.حتی گزارش شده که معلمان بیشتر از محققان در ژاپن گزارش منتشر ‌می‌کنند.

    • ناظران مطلع بیرونی : ناظران مطلع بیرونی نیز که بین تیم­های مدارس حضور دارند، این تجارب را با سایر مدارس مبادله ‌می‌کنند و ‌به این کار کمک می­نمایند.

  • بازدید عمومی(Open House): در بعضی مدارس ژاپن جلساتی تحت عنوان بازدید عمومی برگزار می­­‌گردد که در آن از معلمان سایر مدارس دعوت می­ شود تا نتیجه­ درس­پژوهی مدرسه­ی درگیرآن را ببینند. در پایان تدریس نیز یک کنفرانس تدریسی برگزار می­ شود که در آن تدریس انجام گرفته مورد نقد قرار ‌می‌گیرد.

باید توجه داشت که در ژاپن هر معلم به طور عمومی برای حداکثر ۱۰ سال در یک مدرسه می­ماند و معلم­ها در یک مدرسه در پایه­ های مختلف می­چرخند و ‌به این ترتیب همواره اطلاعات و تجربیات آن­ها هم در چرخش وتحول است.

حلقه­ی درس پژوهی در شکل شماره­ ۱ ، خلاصه شده است:

شکل شماره۱٫ حلقه ی درس پژوهی(پالتی و دورت، ۲۰۰۴؛ استیگلر و هیبرت، ۲۰۰۴)

۲-۴- ۹ – الگو­های مختلف درس­پژوهی

در این قسمت به بررسی چند مدل مختلف از درس­پژوهی پرداخته خواهد شد:

الگوی یوشیدا[۳۸]

یوشیدا در سال ۱۹۹۹ در پایان نامه­ دکتری خود، مدل زیر را که دارای پنج مرحله است، پیشنهاد می­ کند:

مرحلـه­ی اول- بررسی و آماده ­سازی مقدماتـی: فعالیت اصلی در این مرحله، آماده­سـازی برای درس­پژوهی است. موضوع مشخص می­ شود، اطلاعاتی ‌در مورد موضوع توسط معلمان آماده می شود و سپس یک طرح درس تهیه شده و پیش­نویس آن به همه ی اعضای گروه داده می­ شود. سپس معلمان چندین جلسه به بحث و بازبینی طرح درس می­پردازند و لوازم ضروری آن را تهیه ‌می‌کنند. ویرایش نهایی از طرح درس به همه اعضا داده می شود.

مرحله­ دوم- اجرای درس: یک معلم درس را در کلاس واقعی اجرا می­ کند و بقیه­ معلمان به مشاهده میپردازند.

مرحله­ سوم- بازاندیشی و اصلاح: در این مرحله به اصلاح طرح درس می­پردازند و آن را برای اجرای دوباره آماده ‌می‌کنند.

مرحله­ چهارم- اجرای درس اصلاح شده: یک بار دیگر درس اصلاح شده تدریس می­ شود و معلمان برای مشاهده حاضر می­شوند. به علاوه از بیرون مدرسه هم یک ناظر برای مشاهده­ تدریس دعوت می­ شود.

مرحله­ پنجم- بازخورد و تهیه­ گزارش: برای باز اندیشی دوباره جلسه­ای تشکیل می­ شود. معلمان و ناظر بیرونی در بحث و گفتگوها شرکت ‌می‌کنند. در نهایت، درس پژوهشی که خلاصه همه جلسات در آن بیان می شود و در قالب یک کتابچه در کتابخانه نگهداری می­ شود(یوشیدا،۱۹۹۹).

الگوی فرناندز[۳۹] و همکاران

این مدل توسط فرناندز و عده ای از همکاران از گروه تحقیقاتی درس­پژوهی(LSRG)[40] در سال ۲۰۰۱ ارائه شد، شامل پنج مرحله است. این مراحل مانند مراحل مدل یوشیدا است، با این تفاوت که مرحله­ چهارم در این مدل، اختیاری است. چرخه­ای از این مدل در شکل شماره­ ۲ خلاصه می­ شود.

شکل شماره ۲٫ الگوی درس پژوهی فرناندز و همکاران (فرناندز،یوشیدا، چاکشی و کنون،۲۰۰۱)

نشست های گروهی

درس پژوهشی(۱)

نشست های گروهی

درس پژوهشی (۲)

نشست های گروهی

اختیاری

(آماده شدن و تحقیق)

(اجرا)

(بازتاب و اصلاح)

(اجرا)

(بازتاب و ثبت داده ها و نتایج)

الگوی تاکاهاشی[۴۱]

در چرخه­ی درس­پژوهی از دیدگاه تاکاهاشی که در سال ۲۰۰۱ بیان شد، ظهور اندیشه­ های نو و ایده­های جدید است که هویت اصلی درس­پژوهی را تشکیل می­دهد. این مدل نیز مراحلی مانند مدل یوشیدا و مدل فرناندز دارد. به علاوه خروجی اصلی درس­پژوهی در این مدل، ایده­های خلاقانه­ی جدیدی است که در جای خود، می ­تواند مشکلات یادگیری دانش ­آموزان را حل کند(تاکاهاشی،۲۰۰۵؛ ایوبیان، ۱۳۸۵ الف).

چرخه ای از این مدل در شکل شماره­ ۳ بیان شده است:

شکل شماره ۳٫ الگوی درس پژوهی تاکاهاشی(تاکاهاشی و یوشیدا،۲۰۰۴؛تاکاهاشی،۲۰۰۵)

شرکت کنندگان در

درس پژوهی

بازآزمایی طرح درس ایده جدید

در کلاس درس

اجرای مجدد طرح درس و آزمودن آن

گروه درس پژوهی

تدریس درس پژوهشی

تدریس درس پژوهشی

بحث و تبادل نظر

تجدید نظر در نقشه ی درس پژوهشی


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آذر 1401


فرم در حال بارگذاری ...

آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
جستجو
آخرین مطالب
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 
مداحی های محرم