-
- اصل تأکید
-
- اصل سادگی
-
- اصل تعادل
-
- اصل توازن بین زمینه و موضوع
-
- اصل رابطه تصویر با معیارهای اندازهگیری
-
- رابطه تصویر با معیارهای کادربندی
-
- اصل فاصله مطلوب
-
- اصل تأثیرات روانی خطها
-
- اصل تأثیر روانی شکلها و رابطه آن ها با تصویر آموزشی
-
- اصل خواص روانی رنگها و رابطه آن ها با تصویر
-
- اصل پرهیز از تکراری بودن سبک تصویرسازی
-
- اصل تصویرگری مبتنی بر تحقیق و پژوهش
-
- اصل استفاده به جا از تصویر
-
- اصل تطبیق با واقعیات
-
- اصل برجسته سازی موضوع
-
- رعایت تناسب بین سبک هنری و موضوع آموزشی
-
- اصل تفاوت در فرهنگهای منطقهای
-
- اصل به روز بودن تصویر
-
- اصل توازن در تصویرگری جنسیتها
-
- توجه به هویت ملی، اعتقادی و اسلامی
-
- تحریک حس کنجکاوی و علاقه به کشف
- توجه به علایق کودکان به رنگها
مدرسه هوشمند: مدرسه هوشمند مدرسهای است که جهت ایجاد محیط یاددهی – یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانشآموزان پژوهنده طراحی شده است. به عبارت دیگر، مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل ومدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه میباشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. مدرسه هوشمند سازمانی است یادگیرنده که در آن نسلی خلاق و توانمند در عرصه زندگی و توانا در خلق دانش تربیت میشوند (جلالی و همکاران، ۱۳۸۸).
۱-۶-۲: تعاریف عملیاتی:
اصول مصور سازی: در این پژوهش اصول مصور سازی با یک چک لیست ۲۲ گویهای سنجیده شد. تعداد گزینههای این چک لیست ازخیلی ضعیف نمره ۱ و تا خیلی قوی نمره ۵ در تغییر است. نمره کل چک لیست حداقل ۲۲ و حداکثر ۱۱۰ است که این چک لیست در انتها پیوست میباشد (ضمیمه الف).
مدرس هوشمند: مدرسه هوشمند مدرسهای است که جهت ایجاد محیط یاددهی – یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانشآموزان پژوهنده طراحی شده است. به عبارت دیگر، مدرسه هوشمند مدرسه فیزیکی است که کنترل ومدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه میباشد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. و همچنین در دنباله تعریف ذکر شود. در این بررسی مدرسه هوشمند شهید آوینی در شهرستان سنقر مورد ارزیابی قرار گرفته است.
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱: مقدمه
راهبرد دیداری اطلاعات که با اصطلاح «مصورسازی اطلاعات شناخته میشود یکی از راه کارهای مؤثر و سودمندی است که در سالهای اخیر مورد توجه رویکردهای فناورانه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات، مجموعه فرآیندهای ارائه دیداری اطلاعات است که به منظور انتقال بهتر اطلاعات و بهره گیری مناسب از روشهای نمایش آن، مورد استفاده قرار میگیرد. در این شیوه با عنایت به توان زیادی که در تبادل و انتقال اطلاعات، در قالب دیداری وجود دارد، تلاش میشود که با نمایش تصویری اطلاعات قدرت درک و یادگیری کاربر افزایش یافته و میزان قابل توجه اطلاعات به صورت فشرده، با حجم کمتر و به شیوه مصور ارائه شود. با توجه به یادگیری سریع و آسان انسان به شیوه دیداری، میتوان بیان کرد که مصورسازی به میزان زیادی در انتقال اطلاعات به کاربر و درک اثربخش آن مؤثر است. این شیوه مناسب از دیرباز به صورت ساده و ابتدایی توسط بشر به کار گرفته شده است. روشهای قدیمی در بازنمایی اطلاعات، به طرحها و نگارههای حک شده در دیواره غارها باز میگردد که انسانهای نخستین، افکار و ایده های خود را به شیوه دیداری و با بیان حالات و خصوصیات تصویری، در نقش هایی نظیر حیوانات، صحنههای شکار و پدیدههای طبیعی چون خورشید در معرض نمایش میگذاشتند. راهبرد دیداری بازنمایی اطلاعات همواره در زندگی بشر کاربرد داشته و در دوران معاصر با پیشرفتهای فناورانه، از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار شده است. از کاربردهای مصورسازی اطلاعات در دوران جدید میتوان به طراحی نقشههای شهری اشاره کرد. در این نقشه ها، اطلاعات نقاط مختلف به عنوان مناطق شهری، فاصله ها و نیز مسیرهای مورد نظر به نحو آسان و قابل فهمی تنظیم میشود. این گونه از مصورسازی در جغرافیا، حمل ونقل و هواشناسی کاربرد گستردهتری دارد. هم چنین بسیاری از علوم و تخصصهای جاری چون پزشکی، معماری و رشتههای متعدد مهندسی از راهبرد دیداری ارائه اطلاعات بهره میگیرند و امروزه، کمتر شاخهای از علوم را میتوان سراغ گرفت که از سودمندیهای این پدیده اثربخش متأثر نشده باشد (درودی، ۱۳۸۸)
۲-۲: پیشینه و مفهوم مصورسازی اطلاعات
ارائه دیداری اطلاعات یا مصورسازی اطلاعات، یکی از شاخههای مطالعاتی مرتبط با علوم رایانه است که در مباحث نوین کاربردپذیری اطلاعات به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات به نحوه نمایش و ارائه دیداری اطلاعات برای درک بهتر، و بهره گیری مناسب از اطلاعات اطلاق میشود. در این روش، با انجام فرآیندهای دیداری در شیوه بازنمایی اطلاعات به کاربران کمک میشود تا برداشت بهتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را به صورت بهینه بازیابی کنند. مهارتهای بازنمون تصویری اطلاعات در سالهای اخیر اهمیت بیشتری یافته و بر همین اساس فصلی نوین در عرصه نمایش تصویری و رایانهای اطلاعات گشوده است. این فرایند نوین با تأثیری شگرف در حوزه های متعدد علمی و حرفهای، سبب ایجاد تحولات مهمی در شیوه های ارائه و بازنمایی اطلاعات شده و به یاری متخصصان در درک بهینه اطلاعات شتافته است.