اما در تدوین بودجه، برخی از متغیرهای اثرگذار بر بودجه سازمان، لحاظ نمیگردد. برخی از متغیرهای اقتصادی و اجتماعی نظیر ویژگیهای جمعیتی، اشتغال، بیکاری، ویژگیهای منطقهای، سرمایه گذاریهای بخش خصوصی و عمومی،و … بشدت بر عملکرد سازمان در بخش منابع و مصارف تاثیرگذار است ولی در زمان تهیه و تنظیم بودجه به این عوامل کمترتوجه می شود. بعبارتی شاخص های مورد استفاده در تهیه و تدوین بودجه کفایت چندانی ندارند و تاثیر متغیرهای کلان کشوری بر عملکرد سازمان و بودجه سازمان کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بودجه سازمان بدون در نظر گرفتن این عوامل تنظیم میگردد. این امر باعث می شود که بودجه سازمان، بودجهای منطبق بر واقعیت نباشد و در عمل بودجه با انحراف زیادی مواجه باشد.
۲-۱۶-۵-۵- مناسب نبودن روش انتخابی بودجه ریزی:
در نظام فعلی بودجه ریزی سازمان تامین اجتماعی، تنها کارکردهای سنتی بودجه ( نظارت و کنترل) مد نظر میباشد و هیچگونه کارکرد برنامهای، مدیریتی یا راهبردی از آن انتظار نمیرود و از اینرو نظام بودجه ریزی نیز بر این اساس انتخاب شده است. سازمان تامین اجتماعی از بین روشهای موجود بودجه ریزی, روش متداول یا سنتی را برگزیده و تا امروز فارغ از هر تغیری آن را به کار گرفته است. بودجه متداول, بودجهای است که در آن اعتبارات به تفکیک فصول و مواد هزینه مشخص میشوند و در عین حال هیچگونه عملیاتی که اجرای آن مورد نظر است در آن منعکس نمی گردد. این نوع بودجه که یک بودجه افزایشی و مبتنی بر عملکرد روندی است و بر صرفه جویی و کنترل در صرف اعتبارات تأکید دارد. انتخاب این روش بودجه ریزی باعث شده که اعمال هر گونه برنامه ریزی، اعمال مدیریت و گونه فرایند توسعهای از طریق این روش بودجه ریزی امکان پذیر نباشد. این در حالی است که در شرایط فعلی، روش های بودجه ریزی نوینی طراحی شده است که از طریق اعمال آن ها، انجام اموری نظیر برنامه ریزی، سیاستگذاری، اعمال مدیریت و … به راحتی امکان پذیر است.
۲-۱۷- پیشینه تحقیق:
آقایان کیانی و عزیزی در پروژه تحقیقاتی، با عنوان شناسایی و تبیین الگوهای بودجه ریزی در سازمان تامین اجتماعی شهرستان مشهد شعبه چهار و با هدف اینکه کدامیک از الگوها در بودجه ریزی اهمیت بیشتری دارند و با بهره گرفتن از روش هبستگی، به این نتیجه دست یافتند که از میان الگوهای مورد بررسی بین رشد تعداد بیمه شدگان با هزینه های سازمان و بین حداقل و حداکثر دستمزد روزانه با درآمدهای سازمان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
دکتر محسن رسولیان سید حسینعلی ابریشم در این مقاله که حاصل مطالعات میدانی است در سال۱۳۸۵ تحت عنوان آسیب شناسی و بررسی نارسایی های ناشی از عدم به کارگیری بودجه ریزی عملیاتی در شهرداری کاشان” در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد توسط محقق، انجام داده است
یافته های این پژوهش حکایت ازآن دارد که بودجه ریزی عملیاتی قابلیت محاسبه بهای تمام شده خدمات را به ساختار حسابداری شهرداری ها می افزاید و کارایی سیستم بودجه ریزی را در شهرداری ها به نحو چشمگیری ارتقاء میبخشد
بودجه و بودجه ریزی درسازمان تامین اجتماعی توسط محسن ریاضی، در این مقاله شرایط و مراحل پیاده سازی این الگو برای تهیه و تنظیم بودجه سالانه سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است
مقاله بودجه ریزی کارآمد و نقش آن در موفقیت سازمان. تحقیق کاربردی – پژوهشی بررسی نقش بودجه ریزی کارآمد و نقش آن در موفقیت سازمان؛ توسط هانیه اورجلو – فاطمه شجاعیان، در شرکت خصوصی واقع در مشهد انجام شده است که مشخص گردید، بودجه ریزی عملیاتی یکی ازمهمترین مشخصه های رشد و پیشرفت است که موجب موفقیت سازمان می شود. استفاده از متخصصان مجرب و وجود امکانات مالی مناسب و ابزارهای لازم می تواند ضریب موفقیت سازمان در برنامه های مطرح شده را افزایش دهد
بودجه ریزی عملیاتی در زمینههای گوناگون کاربرد دارد که ممکن است در بعضی اوقات با موفقیت همراه نباشد.
کشورهای پیشرفته، بودجه ریزیهای عملیاتی دقیق را یکی از عوامل پیشرفتهای اقتصادی میدانند.
مقاله شناخت وضعیت موجود نظام بودجهریزی در سازمان تامین اجتماعی به مسؤلیت عادل آذر و نوشته همکاران، بر اساس جمعبندی، شناخت و مشکلات و نارسائیهای بودجه فعلی، چارچوب نظام بودجهریزی مطلوب سازمان تامین اجتماعی را در این پژوهش ترسیم کردهاست .
در نظام بودجهریزی مطلوب سازمان، بودجهریزی در سطح کلان با محاسبات بیمهای، در سطح خرد به صورت بودجه عملیاتی و تخصیصی بهینه منابع به فعالیتهای مختلف با مدل عمومی بودجه در محیط فازی صورت خواهد گرفت. برای حرکت از نظام فعلی به نظام مطلوب پنج گروه کاری:
۱- محاسبات بیمهای ۲ – تعیین شاخصها، معیارها و روشهای پیشبینی ۳- سیستمهای اطلاعاتی پنج گروه کاری ۴- تعیین برنامه ها و فعالیتهای سازمان ۵- تعیین پارامترهای بودجه برنامهریزی در مدلسازی تشکیل خواهد شد.
مقاله بررسی روند بودجه ریزی عملیاتی در صنعت آب و فاضلاب توسط آقایان خشاِئی و خطیبی۱۳۸۶ در این مقاله با بررسی روند بودجه ریزی عملیاتی در صنعت آب و فاضلاب و بیان مراحل تشکیل و پیگیری آن، روشهای برنامه ریزی وکنترل بودجه و همچنین تعیین نیازهای اطلاعاتی برای استقرار نظارتهای قانونی در سطح شرکتها و صنعت آب و فاضلاب مورد بررسی قرار میگیرد.
در شرکتهای آب و فاضلاب به دلیل کاراییهایی که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، نسبت به سایر روشهای بودجهبندی داشته است برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آشنایی مدیران و کارشناسان با نحوه استفاد ه از ضوابط ناظر بر تهیه بودجه واستفاده از نقطه نظرات معاونتهای تخصصی، سعی در بهبود و توسعه این روند داشته است.
اولین مجموعه از پژوهشها درباره بودجه ریزی عملیاتی را ماتیو آندریوس همراه با همکارش هرب هیل در دانشگاه ویرجینیا با عنوان، تأثیر سیستم بودجه ریزی سنتی بر اثر بخشی سیستم بودجه ریزی عملیاتی، نگاهی متفاوت به یافته های جدید، انجام دادند. در سال ۲۰۰۴ نیز آندریوس در پژوهشی با عنوان، توانایی، اختیار، مقبولیت در اتخاذ بودجه ریزی عملیاتی، سه عامل مؤثر بر بودجه ریزی، به بررسی چگونگی اجرای نظام بودجه ریزی عملیاتی در ایالتهای کشور آمریکا و کشف عوامل مؤثر در اجرای نظام مذکور پرداختهاند(گیلمور، ۲۰۰۶).
کلاس و دوگرتی نیز در پژوهشی با عنوان، تأثیر بودجه ریزی عملیاتی بر درآمدهای ایالت ها، چگونگی اجرای بودجه ریزی عملیاتی و آثار مثبت و منفی آن در ایالتها را مورد بررسی قرار دادند (کلاس و دوگرتی، ۲۰۰۸ ). مارک رابینسون و دونکانلست در پژوهشی با عنوان، یک مدل پایهای برای بودجه ریزی عملیاتی، مدل چندجانبه ای را برای اجرای اثربخش بودجه ریزی عملیاتی تدوین کردند. (رابینسون و لست، ۲۰۰۹٫(