جدول ۴-۱۲: آزمون همبستگی پیرسون رابطه پرداختن به سجایای اخلاقی با رهبری تحول آفرین
مؤلفه ها
ضریب همبستگی
p-value
ویژگی های آرمانی
/۴۶۲۰
/۰۰۰۰
رفتارهای آرمانی
۰/۴۲۵
/۰۰۰۰
ترغیب ذهنی
۰/۵۸۲
/۰۰۰۰
انگیزش الهام بخش
/۵۷۷۰
/۰۰۰۰
توجه و ملاحظه فردی
/۵۳۵۰
/۰۰۰۰
رهبری تحول آفرین
۰/۷۱۶
/۰۰۰۰
بر اساس جدول ۴-۱۲ مقدار p-value آزمون همبستگی بین پرداختن به سجایای اخلاقی با رهبری تحول آفرین تقریباً برابر با ۰۰۰۵/۰ است که از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر میباشد، بنابرین فرض صفر رد می شود و ضریب همبستگی برابر با۷۱۶/۰ میباشد، لذا بین پرداختن به سجایای اخلاقی با رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد.به عبارتی با افزایش پرداختن به سجایای اخلاقی اساتید، رهبری تحول آفرین آنان نیز افزایش پیدا میکند و شدت این همبستگی در سطح بالا میباشد. در این بین رابطه ابعاد رهبری تحول آفرین با بعد پرداختن به سجایای اخلاقی دارای مقدار p-value تقریباً کمتر از ۰۰۰۵/۰ با ضرایب همبستگی مثبت میباشند لذا ابعاد رهبری تحول آفرین با بعد پرداختن به سجایای اخلاقی دارای رابطه مستقیم و معنی داری میباشد و در این بین بعد ترغیب ذهنی بیشترین همبستگی با بعد بعد پرداختن به سجایای اخلاقی دارد (۵۸۲/۰). فرضیه پژوهش قبول می شود.
فرضیه ۵: بین « خودآگاهی و عشق » و سبک رهبری مدیران دانشگاه بیرجند و علومپزشکی رابطه معنا دار وجود دارد.
در این قسمت به بررسی رابطه بین خودآگاهی و عشق با سبک رهبری مدیران دانشگاه با استفاده ضریب همبستگی پیرسون استفاده می پردازیم و نتایج در جدول ۴-۱۳ ارائه گردید.
جدول ۴-۱۳: آزمون همبستگی پیرسون رابطه خودآگاهی و عشق با رهبری تحول آفرین
مؤلفه ها
ضریب همبستگی
p-value
ویژگی های آرمانی
/۴۹۸۰
/۰۰۰۰
رفتارهای آرمانی
/۲۶۰۰
/۰۰۷۰
ترغیب ذهنی
/۳۹۷۰
/۰۰۰۰
انگیزش الهام بخش
/۴۳۶۰
/۰۰۰۰
توجه و ملاحظه فردی
/۴۴۳۰
/۰۰۰۰
رهبری تحول آفرین
/۵۶۸۰
۰/۰۰۰
بر اساس جدول ۴-۱۳ مقدار p-value آزمون همبستگی بین خودآگاهی و عشق با رهبری تحول آفرین تقریباً برابر با ۰۰۰۵/۰ است که از سطح خطای ۰۵/۰ کمتر میباشد، بنابرین فرض صفر رد می شود و ضریب همبستگی برابر با ۵۶۸/۰ میباشد، لذا بین خودآگاهی و عشق با رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد و شدت این همبستگی در سطح متوسط میباشد. مقدار p-value ابعاد رهبری تحول آفرین با خودآگاهی و عشق نیز کمتر از ۰۵/۰ و با ضرایب همبستگی مثبت میباشند، لذا در سطح اطمینان ۹۵ درصد بین خودآگاهی و عشق با ابعاد رهبری تحول آفرین رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد به طوری که بیشتر همبستگی با بعد ویژگی های آرمانی دارد (۴۹۸/۰). فرضیه پژوهش تأیید می شود.
۴-۶٫ یافته های جانبی
۴-۶-۱: بین هوش معنوی و رهبری تحولآفرین رابطه وجود دارد.
در این قسمت به بررسی رابطه بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد رهبری تحولآفرینی با استفاده ضریب همبستگی پیرسون میپردازیم و نتایج در جدول ۴-۱۴ ارائه گردید.
جدول ۴-۱۴: آزمون همبستگی پیرسون رابطه بین هوش معنوی و تحولآفرین
مؤلفه ها
ویژگی آرمانی
رفتار آرمانی
ترغیب ذهنی
انگیزش الهام بخش
توجه و ملاحظه فردی
تفکر کلی
مقابله با مشکلات
سجایای اخلاقی
خود آگاهی
هوش معنوی
رهبری تحول آفرین
ویژگی آرمانی
۱
رفتار آرمانی
/۰۱۹۷*
۱
ترغیب ذهنی
/۰۴۳۸**
/۰۴۳۶**
۱
انگیزش الهام بخش
/۰۳۰۸**
/۰۴۸۷**
/۰۴۵۷**
۱
توجه و ملاحظه فردی
/۰۳۸۶**
/۰۳۶۵**
/۰۵۲۸**
/۰۴۳۸**
۱
تفکر کلی
/۰۲۹۳**
/۰۵۱۰**
/۰۴۱۸**
/۰۴۷۰**
/۰۴۳۰**
۱
مقابله با مشکلات
/۰۰۳۶
-/۲۳۰*
– /۱۶۵
-/۲۷**
-/۱۳۰
-/۳۶**
۱
سجایای اخلاقی
/۰۴۶۲**
/۰۴۲۵**
/۰۵۸۲**
/۰۵۷۷**
/۰۵۳۵**
/۰۵۱۹**
-/۲۲۴*
۱
خود آگاهی
/۰۴۹۸**
/۰۲۶۰**
/۰۳۹۷**
/۰۴۳۶**
/۰۴۴۳**
/۰۵۱۷**
-/۳۱۸**
/۰۶۱۳**
۱
هوش معنوی
/۰۴۹۲**
/۰۲۵۶**
/۰۳۹۰**
/۰۳۳۳**
/۰۴۱۹**
/۰۴۸۶**
/۰۴۶۹**
/۰۶۰۷**
/۰۵۴۰**
۱
رهبری تحول آفرین
/۰۶۶۲**
/۰۶۶۳**
/۰۸۰۰**
/۰۷۳۵**
/۰۷۵۳**
/۰۵۷۹**
-/۲۰۷*
/۰۷۱۶**
/۰۵۶۸**
/۰۵۲۶**
۱
** در سطح ۰۱/۰معنیدار
* در سطح ۰۵/۰معنی دار
همان گونه که در جدول ۴-۱۴ ملاحظه می شود بین رهبری تحولآفرین و هوش معنوی و همه ابعاد این دو رابط معنیداری در سطح اطمینان ۹۵ درصد وجود دارد (به داشتن p-value کمتر از ۰۵/۰). به جز اینکه بعد توانایی مقابله با مشکلات از ابعاد هوش معنوی با ویژگی آرمانی، ترغیب ذهنی و توجه و ملاحظه فردی از ابعاد رهبری تحول آفرین رابطه معنیداری در سطح اطمینان ۹۵ درصد ندارد(به دلیل داشتن p-value بیشتر از ۰۵/۰).
فصل پنجم نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد ها
مقدمه
در این فصل در ابتدا خلاصهای از یافته های پژوهش ارائه و سپس یافته های پژوهش مورد بحث و تحلیل قرار میگیرد. در ادامه محدودیتهای پژوهش ارائه و پیشنهاداتی هم با توجه به نتایج این پژوهش ارئه میگردد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش معنوی و ابعاد آن با رهبری تحول آفرین است. جامعه آماری این تحقیق مدیران دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۲ بودند که کل جامعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح احتمال برای معنیداری فرضیهها برابر با ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.