اینترنت بانک را استفاده بانکها از اینترنت برای ارائه خدمات بانکی به مشتریان و استفاده مشتریان از اینترنت برای ساماندهی، کنترل و انجام تراکنش بر روی حسابهای بانکی خود تعریف میکنند.این نوع از بانکداری الکترونیک بیش شناخته شده میباشد و مورد استفاده قرار میگیرد. اینترنت بانک ، امکاناتی از قبیل دریافت موجودی به صورت آنلاین، انتقال وجه بین کلیه حساب ها در بانک ، مشاهده صورتحساب را دراختیار مشتریان هربانک قرار داده است. همچنین با بهره گرفتن از این خدمات، امکان مسدود نمودن کارت های مفقودی یا سرقتی میسر میباشد.در گام اول نیاز به افتتاح حساب در یکی از بانک هایی دارید که درخصوص فعالیت های اینترنتی از مهارت لازم برخوردار باشند ، موقع افتتاح حساب ( ترجیحا سرمایه گذاری کوتاه مدت ) حتما درخواست اینترنت بانک بکنید ، یک فرم به شما ارائه می شود و حتما قسمت انتقال وجه فرم رو پر کنید ( در حالت عادی انتقال وجه در اینترنت بانک فعال نیست مگر اینکه در فرم مذکور تقاضا کنید ). در این قسمت می توانید سقف انتقال وجه روزانه و ماهانه را هم ذکر کنید ، یعنی اگر در فرم قید کردید که سقف انتقال وجه روزانه یک میلیون ریال باشد ، بیشتر از این مقدار نمی توانید پول منتقل کنید. صف پرداخت قبض همیشه هیجان انگیزاست،دستگاه های عابربانک هم که طبق معمول همیشه خراب هستند، شما که دوست ندارید موبایل یا تلفن یا هرچیز دیگه بخاطر پرداخت نکردن قبض قطع بشه؟ پس پشت کامپیوتر بنشینید و باچند کلیک و فشار دادن چند دکمه ی کیبورد قبض را پرداخت کنید.استفاده از اینترنت بانک چه لزومی دارد؟استفاده از اینترنت بانک علاو ه بر صرفه جویی در زمان و انرژی شما در ایجاد حس بهرمندی از تکنولوژی های نوین بسیار اثر گذار است.(رشیدی،۱۲:۱۳۸۷).
اینترنت بانک به ارائه خدمات بانکی و دسترسی به حساب های بانکی به صورت الکترونیکی و از بستر اینترنت اطلاق می شود. این سامانه در بانک سپه از طریق نشانی اینترنتیwww.ebanksepah.ir
برای دارندگان حساب های متمرکز سپه و نیز دارندگان کارت های عضو شبکه شتاب قابل استفاده است. (اداره تحقیقات بانک سپه ،۱۳۹۲).
خدمات و مزایا:
– پرداخت قبوض، عوارض شهرداری، خودرو و نوسازی مسکن ، پرداخت گروهی قبوض آبونمان
– انتقال آنی وجه به حساب های متمرکز سپه، حساب های سایر بانک ها از طریق سامانههای پایا و ساتنا
– گزارش یارانه های واریزی به حساب
– نمایش اطلاعات حساب (نوع حساب، شماره حساب، شماره کارت و مانده و صورت حساب
– خدمات چک (اطلاعات دسته چک، اطلاعات برگه چک، مشاهده چکهای وصولشده (براساس تاریخ و شماره سریال)، مشاهده چکهای مفقودشده (بر اساس تاریخ و شماره سریال)، مشاهده چکهای برگشتی (بر اساس تاریخ و شماره سریال)
– تأیید اینترنتی چک های صادر شده (ویژه حساب های جاری طلایی)
– دریافت گزارشات قبوض پرداختی (بر اساس تاریخ و شناسه پرداخت) و آرشیو ورود به سیستم بانکداری الکترونیک از کلیه درگاهها، یارانههای دریافتی، مسدودیهای حساب، شارژهای خریداری شده
– اعلام مفقودی کارت
– خرید شارژ تلفن همراه
– امکان رویت آخرین رمزهای خریداری شده
– پرداخت حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی
– فعال سازی سرویس پیامک آنی
– استعلام ضمانت نامه
– ثبت و پیگیری تراکنش های ناموفق
نشانی ورود به سامانه خدمات اینترنتی بانک سپه : www.EbankSepah.ir
شماره تماس دایره اینترنت بانک : ۳۵۹۱۲۴۱۲ – ۰۲۱
ایمیل دایره اینترنت بانک : info@ebanksepah.ir . (اداره تحقیقات بانک سپه ،۱۳۹۲).
۲-۵-۲- همراه بانک
امروزه یکی از شیوه های نوین مورد توجه در عرضه خدمات بانکی، ارائه خدمات با بهره گرفتن از تلفن همراه است و با وجود آنکه عمر استفاده از تلفنهای همراه برای انجام عملیات بانکی و مالی بیش از پنج سال نیست، اما باز هم پیشرفتهای مهمی در این زمینه صورت گرفته و نویددهنده گسترش بسیار زیاد این شیوه جدید بانکداری الکترونیکی در آینده است به گونهای که بیشتر کشورهای جهان در عرصه بانکداری و خدمات مالی خود سرمایهگذاریهای کلانی انجام دادهاند.آنچه به طور عمومی به عنوان تعریف همراه بانکدر متون بانکداری و مالی ارائه شده، بهکارگیری تلفنهای همراه در دریافت خدمات بانکی و مالی است.بدین معنا که مؤسسه یا بانک عامل میتواند خدمات خود را از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار دهد و مشتریان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود میتوانند، با اتصال به اینترنت از طریق تلفنهای همراه خود، خدمات عرضه شده بانک یا مؤسسه عامل را مستقل از زمان و مکان دریافت کند.اما آنچه در تعریف موبایل بانک مورد توجه قرار میگیرد، انواع خدمات ارائه شده و انواع شیوه های ارائه خدمات در قالب بانکداری از طریق تلفن همراه یا بهعبارتی موبایل بانک است.در شکل ساده آن امکان مشاهده تراز حساب توسط مشتری از طریق دریافت پیامک توسط بانک عامل است که روی صفحه تلفن همراه مشتری قابل مشاهده است و مشتری با دریافت آن میتواند بدون نیاز به مراجعه مستقیم و یا بدون متوسل شدن به شیوه های دیگر خدمات بانکی از قبیل اینترنت، رایانه،از آخرین وضعیت حسابهای خود مطلع شود.این قبیل عرضه خدمات موبایل بانک تنها به امکان ارتباط بین بانک و تلفنهای همراه مشتریان بانک بستگی دارد. در واقع چنین شیوه عرضه خدمات موبایل بانک همانند ارتباطات تلفنی یا پیامک بین خود مشتریان است با این تفاوت که در یک طرف بهجای مشتری دوم، بانک عامل قرار میگیرد.امروزه بهدلیل کمهزینه بودن و بالا بودن امنیت دریافت خدمات مالی و بانکی از طریق تلفنهای همراه به عنوان نخستین و بنیادیترین گام موفقیت در عملی شدن بانکداری الکترونیکی در هر کشوری شناخته شود.(دایـره آموزش بانک صـادرات ،۲۳:۱۳۸۶).
خدمات ارائه شده در سیستم بانکداری همراه بانک:
۱- امکان دریافت انواع اطلاعات مربوط به حساب مشتری: مشتری بانک یا مؤسسه مالی میتواند انواع اطلاعات مربوط بهحساب خود را از قبیل آخرین مانده حسابها، تعداد معین و مشخص مبادلات پایانی، و تمام مبادلات انجام شده در یک مقطع زمانی را با بهره گرفتن از تلفن همراه خود دریافت کند.
۲- خرید از فروشگاهها، پرداخت هزینه ها در هتلها و سایر مراکز خدماتی: مشتری بانک میتواند در دریافت خدمات مورد نیاز خود بهجای پرداخت مستقیم وجه نقد از طریق گوشی تلفن همراه به پرداخت هزینه خدمات یا محصولات خریداری شده خود بپردازد.
۳- مشاهده وضعیت بازار اوراق بهادار و انتقال خرید و فروش اوراق بهادار از طریق تلفن همراه اینترنت: مشتریان استفاده کننده از خدمات بانکداری از طریق تلفن همراه میتوانند با اتصال به اینترنت، وضعیت بازار اوراق بهادار را از قبیل بازار سهام و اوراق قرضه مشاهده کنند و حتی در صورت تمایل میتوانند با دریافت رمز خرید از کارگزاری بورس اوراق بهادار و برقراری ارتباط با آنان خرید و فروشهای اوراق بهادار مورد نیاز خود را انجام دهند.