در این تحقیق سال مبنا، سال ۱۳۸۷ در نظر گرفته شد، تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا این مدل میتواند با پیشبینی صحیح مقادیر در زمان حاضر(سال ۱۳۹۱)، مقادیر سالهای آتی را نیز به درستی پیشبینی کند؟
برای بررسی اعتبار خروجیهای مدل ضمن بررسی اینکه آیا مدل توانسته برآورد خوبی در زمان حاضر داشته باشد، نمودارها و خروجیها مورد تأیید نظر خبرگان قرار گرفت. مراحل انجام کار در نمودار ۴-۱ نشان داده شده است.
مرور پیشینه
شناسایی عوامل شکلگیری برند
روش دلفی فازی
نهایی کردن عوامل مؤثر بر شکلگیری برند
ارائه مدل شکلگیری برند بر اساس عوامل مؤثر بر شکلگیری برند
پویایی سیستم
تهیه نمودار علی-معلولی اولیه
تهیه نمودار جریان و فرمول نویسی متغیرها
اجرای مدل و سناریو سازی
تأیید نهایی توسط خبره
نمودار ۴-۱ مراحل انجام تحقیق
۴-۳- گامهای عملیاتی روش دلفی فازی
از آنجا که تدوین عوامل مؤثردر شکلگیری برند دشوار است و ضمناً تجربه چشمگیری نیز در این زمینه در کشور وجود ندارد. لذا ماهیت مسأله و حل آن به گونهای است که حصول به دستاوردهای عینی، مستلزم همفکری و همکاری خبرگان است. لذا در این مقاله از روش دلفی فازی برای تعیین عوامل مؤثر بر شکلگیری برند استفاده میشود هسته اولیه پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر شکلگیری برند از طریق روش دلفی فازی، با مطالعات کتابخانهای شکل گرفت. پس از آن گامهای عملیاتی روش دلفی فازی به شرح زیر برداشته شد.
۴-۳-۱- انتخاب خبرگان
ابتدا باید خبرگان انتخاب شده و در خصوص مسئله توجیح شوند. برخی ویژگیهای اصلی برای انتخاب خبرگان بدین شرح است: با مسئله مورد بحث درگیر باشند، اطلاعات مداوم از مسئله را برای همکاری داشته باشند، دارای انگیزه برای شرکت در فرایند دلفی باشند و احساس کنند اطلاعات حاصل از یک توافق گروهی برای خود آن ها نیز ارزشمند خواهد بود(اصغرپور،۱۳۸۲). با توجه به سطح کلان مسئله گروههای متعددی در حل این مسئله ذینفع هستند. لذا باید تا حد امکان خبرگان به نحوی انتخاب شوند که نماینده خوبی از صاحبان منافع باشند. عمدهترین صاحبان منافع برند: صاحبان صنایع، مدیران ارشد وکارکنان صنایع ،متخصصان واستادان مرتبط در دانشگاهها، انجمنها وتشکلهای مربوط به برند است. ویژگی دیگر خبرگان منتخب، لزوم داشتن نگرشی جامع و از ابعاد مختلف تخصصی و جایگاهی نسبت به برند است. بنابرین در میان خبرگان منتخب باید افرادی از گروههای زیر حضور داشته باشند.
۱-درون(بخشهای مختلف) و برون سازمانی
۲-متخصصان مفاهیم برندسازی
۳-اساتید دانشگاهی
با توجه به ویژگیهای مذکور، نهایتاًً ۱۴ نفر از خبرگان انتخاب شدند که ۶ نفر آن ها اساتید دانشگاه یزد ،اصفهان و دانشگاه علم وهنر هستند و مابقی خبرگان از مدیران صنعت صنایع زرین غزال فارس هستند که آمادگی اولیه برای اجرای طرح برای آنان به وجود آمد.
۴-۳-۲- استخراج و تعیین گزینههای پیشنهادی
-
- . Heraclitus ↑
-
- . Aligica ↑
-
- .Complex Systems ↑
-
- .Nistep ↑
-
- .Simulation ↑
-
- .Vensim ↑
-
- .Causal Loop ↑
-
- .Okoli & pawlowski ↑
-
- .System Dynamics ↑
-
- .Forrester ↑
-
- .Hao zhang ↑
-
- .spector ↑
-
- .Lane ↑
-
- .Shi T ↑
-
- .Kibira ↑
-
- .Floor ↑
-
- .keller ↑
-
- .Kotler ↑
-
- .Aker ↑
-
- .Amstrang ↑
-
- .Rowley ↑
-
- .Ghodeswar ↑
-
- .Core product ↑
-
- .Actual product ↑
-
- .Ahmad ↑
-
- . Donald ↑
-
- .Bellester &Aleman ↑
-
- .Gafarian ↑
-
- .Leuthesser ↑
-
- .Credibility ↑
-
- .Doyler ↑
-
- .Brand loyalty ↑
-
- .Devasagayam & Buff ↑
-
- .Olson ↑
-
- .Roulac ↑
-
- .Brand identity ↑
-
- .Kiran & Karand ↑
-
- .Simoes &Dibb ↑
-
- .Awareness ↑
-
- .Valuation ↑
-
- .Alderson ↑
-
- .Parment ↑
-
- .Simmons ↑
-
- .Paluszek ↑
-
- .Chernatony ↑
-
- .Deshpande& Farley ↑
-
- .Sigal &MCDonald ↑
-
- .LU ↑
-
- .Gardian ↑
-
- .Perceived quality ↑
-
- .Brand Equity ↑
-
- .velz ↑
-
- .Bravo ↑
-
- .Pappu ↑
-
- .wang ↑
-
- .Kim ↑
-
- .xu &chan ↑
-
- .Glynnet ↑
-
- .Lee &Back ↑
-
- .Brand association ↑
-
- .Gil ↑
-
- .Clottey ↑
-
- .Yoo ↑
-
- .Li &Hsieh ↑
-
- .Martinez ↑
-
- .Vesel &Zabkar ↑
-
- .zeithaml ↑
-
- .Atilgan ↑
-
- .Sun & Ghiselli ↑
-
- .Keller &Lehaman ↑
-
- .Kostelijk ↑
-
- .Halliday &Kuenzel ↑
-
- .Geuens ↑
-
- .Lafore ↑
-
- .Landor ↑
-
- .Deivis ↑
-
- .Dean ↑
-
- .Bodambi ↑
-
- .Sheth ↑
-
- .Papsolomou & vrontis ↑
-
- .Fosht ↑
-
- .Koba ↑
-
- .Paluszek ↑
-
- .Mangold ↑
-
- .Brown ↑
-
- .Ambler ↑
-
- .Alderson ↑
-
- .Social responsibility ↑
-
- .Research & Develop(R&D) ↑
-
- .AIDA model ↑
-
- .Trustwrthiness ↑
-
- .Extereme Test ↑
-
- .Flow ↑
-
- ۱٫Sterman ↑
-
- .Integrated Marketing Communications ↑
-
- .Brand Positioning ↑
-
- .Product Typology ↑
-
- .Dalkey ↑
-
- .Rand ↑
-
- .Ishikawa ↑
-
- .Max-Min FDM ↑