« مقاله های علمی- دانشگاهی – قسمت 15 – پایان نامه های کارشناسی ارشددانلود پروژه و پایان نامه – پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت نا خلف باشم اگر من به جویی نفروشم – پایان نامه های کارشناسی ارشد »

۲: ملک

برخی دیگر از فقها حق را نوعی ملک اعتبار کرده ­اند که در مقابل عین، دین، منفعت وانتفاع به کار می­رود، پس می­گویند مالکیت دین، مالکیت عین، مالکیت منفعت.

به نظر می­رسد که ما نمی­توانیم حق را در معنای ملکیت به کار ببریم چرا که حقوقی وجود دارد مثل حق حضانت یا حق الابوه که نمی­ توان ‌در مورد آن­ها ملک را به کار برد زیرا در حقیقت ذی حق مالک چیزی نمی­تواند باشد. (ولایی، ۱۳۹۱، ۶۰)

۳: حکم

برخی از فقها هم حق را مترادف حکم دانسته ­اند. البته فرق اساسی نیز بین حکم و حق وجود دارد. اول این­که در حق، اختیار و تسلط شخصی وجود دارد بر خلاف حکم. دوم، حق قابل اسقاط است و قابل نقل وانتقال بر خلاف حکم. (ولایی، ۱۳۹۱، ۶۰)

به نظر نگارنده حق در معنای سلطنت در معنای جامع­تری به کار رفته است و در حقیقت این حق سلطنت مخصوص به خداوند ‌می‌باشد. اما از آن­جا که خداوند خود، خواهان اجرای عدالت در میان مردم ‌می‌باشد این حق را به آن­ها داده تا در موارد لازم بتوانند از حقوق تضییع شده خود دفاع کنند.

‌بنابرین‏ استفاده از حق سلطنت برای انسان فقط یک اعتبار است زیرا خداوند به عنوان خالق هستی و عدالت این حق را به انسان داده است. لذا حق سلطنت به معنای هر چیزی که دردست و تصرف انسان است اعم از امور مالی، غیرمالی، منافع می­­باشد. یعنی این معنا سایرمعانی دیگر را هم در برمی­گیرد.

۲: مفهوم حق در اصطلاح حقوق ‌دانان

ازاوایل قرن بیستم نظر حقوق ‌دانان به مفهوم حق معطوف شد. آنان به تأمل دریافتند که وقتی از حق سخن می­گوییم، در تمامی موارد یک معنا را اراده نمی­کنیم؛ بلکه با توجه به موضوع حق و چگونگی استحقاق و تکلیف و نیز تأمل در نوع ارتباط و جهت­گیری توزیع امتیازات و مسئولیت ­ها درمی­یابیم حق انواع متفاوتی دارد که در گونه­ های ذیل قابل طرح است: حق ادعا، حق آزادی، حق قدرت، حق مصونیت.

وینشیلد حقوقدان آلمانی حق را چنین تعریف ‌کرده‌است: «توان و قدرتی که که نظم حقوقی به اراده اعطا ‌کرده‌است.» (کاتوزیان، ۱۳۷۷، ۳۷۲).

هم­چنین یکی از حقوق ‌دانان عرب در تعریف حق می­گوید: «حق آن رابطه حقوقی است که به سبب آن، قانون به یکی از اشخاص این توانایی را می­دهد تا به گونه ­ای ویژه و منفرد بر چیزی تسلط و چیرگی یابد( یا آن را تصرف کند) و یا شخص دیگر انجام­دادن یا ندادن چیزی یا کاری معین را بخواهد.» (کبره، ۱۹۹۳، ۳۷۴،)

آیرینگ حقوقدان آلمانی نیز حق را چنین تعریف ‌کرده‌است: «نفعی که از نظر حقوق، حمایت شده است.» (کاتوزیان، ۱۳۷۷، ۳۷۴-۳۷۳)

با این حال بهترین تعریفی که از حقوق ‌دانان در خصوص حق ارائه شده این است که حق امتیاز و نفعی است متعلق به شخص که حقوق هر کشور در مقام اجرای عدالت، از آن حمایت ‌می‌کنند و به او

توان تصرف در موضوع حق و منع دیگران از تجاوز به آن را می­دهد. (معاونت قوه قضائیه، ۱۳۸۸، ۸)

همان­طور که ملاحظه شد تعریف دقیق وجامع اصطلاح حق بسیار دشوار است و آن­چه که به عنوان تعریف ذکر شده ناظر به آثار آن ‌می‌باشد.

گفتار دوم: اقسام حق

تقسیمات حق در کتاب­های حقوقی و فقهی از جهات مختلفی اعتبار می­ شود وناظر به حیثیت­های گوناگون ‌می‌باشد و در حقیقت یکی از مسائل مهم در بحث حکم غیابی به شمار می­رود؛ از این جهت که صدور حکم غیابی کدام حقوق را شامل می­ شود. لذا یکی از تقسیمات حق به اعتبار صاحب آن ‌می‌باشد که به حق­الله و حق­الناس قابل تقسیم است.

اما از آن­جا که هریک از این دو قسم مذکور به اعتبار این­که در بعضی از موارد و مصادیق خود آمیخته هستند قسم سوم دیگری با عنوان حق مشترک در نظر گرفته شده است که به توضیح هریک می­پردازیم.

۱: حق­الله

حق­الله چیزی است که موجب تقرب به خداوند و تعظیم ذات باری تعالی و اقامه شعائر دینی شود یا نفعی عام را برای همه انسان­ها فراهم آورد.

برای قسمت اول ‌می‌توان عبادات هم­چون نماز، روزه، زکات، امر به معروف، نهی از منکر، نذر و.. مثال زد و برای قسمت دوم از اجتناب از جرم و جرایم، حدود مانند حد زنا، قذف، شرب خمر و تعزیرات، محافظت از اماکن عمومی مانند جاده­ها، رودخانه­ها را ‌می‌توان نام برد. (الزحیلی، ۱۹۸۹، ۱۵)

حکم حق­الله این است که با بخشیدن وصلح ساقط نمی­ شود و قابل تغییر نیست و جنبه حق­الناسی در آن مشاهده نمی­ شود مانند شرب خمر.

۲: حق­الناس

حقوق­الناس حقوقی را گویند که شارع مقدس آن­ها را برای افراد جامعه به طور خصوصی وضع ‌کرده‌است.

منشأ چنین تأسیس حقوقی این است هر فردی در جامعه­ای زندگی می­ کند، همان­طوری که از حقوق اجتماعی باید بهره­مند شود از حقوقی که لازم است، اختصاص به وی داشته باشد و حق داشته باشد، مستقل و آزاد زندگی نماید، حق معامله و دادوستد داشته باشد و اگر کسی حقش را ضایع کرد، حق داشته باشد از خودش دفاع کند. این حقوق در هر زمانی می ­توانند، به صورت و شکل خاص متبلور گردند. (مرعشی،۱۳۷۳، ۲۳۸)

‌بنابرین‏ حق­الناس ناظر به حقوق خصوصی افراد است که فاقد جنبه حق­اللهی ‌می‌باشد مثل حد قذف

۳: حق مشترک

حق مشترک حقی است که در آن جنبه حق­اللهی و حق­الناسی با هم اجتماع نموده ­اند ولی یکی از این دو بر دیگری غلبه داشته و بیشتر استمانند حد سرقت.

گفتار سوم: ضرورت شناخت حق­الله و حق­الناس و آثار قضایی آن دو

بعد از دستیابی به یک شناخت نسبی از حق­الله و حق­الناس، مسأله شناخت و لزوم تشخیص حق­الله و حق­الناس و نقش آشنایی با آن دو در سلامت شکل­ گیری صحیح قضاوت­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم؛ زیرا بررسی آثار قضایی این حقوق نقش بسزایی در صدور حکم غیابی دارد.

۱: تقدم حق­الناس بر حق­الله

حق­الناس بر حق­الله مقدم است؛ یعنی در دوران بین دو دسته حقوق مورد بحث، حق­الناس مقدم می­ شود؛ زیرا در حق­الناس تأکیداتی است که در حقوق­الله نیست؛ به خاطر این­که خداوند متعال در

‌روز قیامت درباره حقوق مردم با دقت و بر اساس میزان عدل حسابرسی می­ کند در حالی که در حقوق­الله بر اساس کرم ورحمت خویش حکم می­ کند. (بهبهانی، ۱۴۱۷، ۳۳۵)

اگرچه تقدم یاد شده به عنوان یک نظریه شایع مورد پذیرش فقها است، اما تقدم حق­الناس بر حق­الله محض از وضوح بیشتری برخوردار است و مثال معروف آن در ابواب فقه، تقدیم دین (بدهی) بر حج(که سابقاً واجب شده) ‌می‌باشد. (روحانی، ۱۴۱۲، ج۹، ۲۳۱) در عین حال، برخی تأکید کرده ­اند که حق آدمی در صورتی مقدم می­گردد که حق­الله فوت نشود. ‌بر اساس همین ضابطه در مواردی که مجازات متعدد جمع می­ شود، مجازات مربوط به حق­الناس بر مجازات مربوط به حق­الله مقدم می­گردد.(نجفی، ۱۴۰۴، ج۴۱، ۵۵۱)

۲: لزوم احتیاط در حق­الناس و تخفیف در حق­الله

در حق­الناس باید احتیاط کرد و رعایت احتیاط در آن لازم است؛ زیرا کم گذاشتن حق مردم و عدم وفای به آن ظلم است و به حکم عقل مستقل حرام است. (جعفری لنگرودی، ۱۳۷۸، ج۳، ۱۶۸۷)


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 24 آذر 1401


فرم در حال بارگذاری ...

آذر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
جستجو
آخرین مطالب
 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کاملکلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

لطفا صفحه را ببندید

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

کلیه مطالب این سایت فاقد اعتبار و از رده خارج است. تعطیل کامل

 
مداحی های محرم