رئیسی ( ۱۳۸۲ ) تحقیقی در زمینه علل ناهنجاری رفتار نوجوانان در شهرک رجایی شهر کرج انجام داده است . در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده که محقق اطلاعات خود را با بهره گرفتن از پرسشنامه جمع آوری کردهاست . پرسشنامه روی ۱۰۰ نفر دختر و ۱۰۰ نفر پسر ۱۷ تا ۲۶ ساله شهرک رجایی شهر کرج به صورت تصادفی اجرا گردیده است یافته های تحقیق به صورت زیر میباشد .
میزان علاقه خانوادگی ، نظارت خانوادگی ، میزان مذهبی بودن فرد ، میزان مذهبی بودن والدین و مذهبی بودن دوستان با ناهنجاری های رفتاری جوانان همبستگی معکوس معنی داری داشته که از این میان بیشترین تأثیر را میزان مذهبی بودن فرد با ضریب همبستگی ۴۷۶/۰ داشته است این عوامل به عنوان عوامل بازدارنده نابهنجاری های رفتاری در نظر گرفته شده اند . و از طرف دیگر میزان ناهنجاری رفتاری دوستان ، میزان درآمد پدران و مدت گذراندن اوقات فراغت خارج از خانه با ناهنجاری رفتاری جوانان رابطه مستقیم و معنی داری داشته است که از این میان بیشترین تأثیر را میزان ناهنجاری رفتاری با ضریب همبستگی ۴۹۹/۰ دارا است . همچنین محقق دریافته است که پسران نسبت به دختران ناهنجاری رفتاری بیشتری دارند .( رئیسی ، ۱۳۸۲ : ۱۸۰ ) .
احمد شفیع زاده ، زمینههای اجتماعی کجروی با تأکید بر تأثیر خانواده و گروه همالان بر انحرافات اجتماعی جوانان و نوجوانان شهر تهران
شفیع زاده ( ۱۳۷۳ ) پژوهشی را در دانشگاه تهران تحت عنوان ، زمینههای اجتماعی کجروی با تأکید بر تأثیر خانواده و گروه همالان بر انحرافات اجتماعی جوانان و نوجوانان شهر تهران انجام داده است ، جامعه آماری این تحقیق متهمین و مجرمین جوان و نوجوان ۱۵ تا ۳۰ ساله زن و مرد بوده که مرتکب یکی از انحرافات شده و توسط نیروی انتظامی دستگیر شده بودند . حجم نمونه این پژوهش ۳۵۸ نفر بوده است . محقق به این نتیجه که وضعیت اقتصادی فرهنگی و اجتماعی خانواده و ارتباط با بزهکاران بر گرایش به بزهکاری مؤثر است ( شفیع زاده ، ۱۳۷۳ : ۱۴۰ ) .
سید عبدالحسین نبوی ، بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی در شیوع جرایم
سید عبدالحسین نبوی ( ۱۳۷۴ ) پژوهشی تحت عنوان بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی در شیوع جرایم در مقطع دکترای رشته جامعه شناسی در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران انجام شده است . محقق در این پژوهش به جنگ و پیامدهای آن و همچنین نوسازی ، شهر نشینی و توسعه شهری به عنوان عامل وقوع جرایم توجه کردهاست . حجم نمونه این تحقیق ۱۲۰ نفر از مجرمان شهر اهواز میباشد . محقق در آخرین به این نتیجه رسیده است که موقعیت اقتصادی ، اجتماعی ، معاشرت با دوستان ناباب ، آموزش و پرورش نادرست و نحوه گذراندن اوقات فراغت به گرایش به جرم و بزهکاری مؤثر است ( نبوی ، ۱۳۷۴ ) .
۲-۶-۲- تحقیقات خارجی
« دتن بورن » استاد مؤسسه روانشناسی تربیتی وابسته به دانشگاه « هومبلد واقع در شهر برلین » پس از انجام تحقیقات در میان ۲۵۵۳ دانش آموز دختر و پسر در غرب و شرق برلین ، به این نتیجه رسیده است ، که ۴۰ درصد از دختران و پسران تاکنون حداقل یک بار در معرض اعمال خشونت قرار گرفته و بیم آن دارند که خصومت ها افزایش خواهد یافت ، درصدد برآمدند ، مسلح شوند . ۱۷ درصد قربانیان اعمال خشونت اعتراف کردهاند که اکنون خود نیز به تدریج به دیگران اعمال خشونت میکنند .(به نقل از خرسند نیا ، ۱۳۸۱: ۶۰ ) .
« پیچ » کارشناس امور جوانان اداره آگاهی « اشتوتگارت » خاطر نشان میکند که متأسفانه بلای خشونت در میان جوانان به آن دسته از محصلین نیز که تیپ مهاجم به شمار نمی روند ، سرایت میکند . مدت هاست که نگهداری گاز اشک آور ، رولور مشقی و زنجیر برای پسرها در حد نگهداری وسایل ورزشی ، عادی شده است. به دنبال توزیع یک نوع پرسشنامه محرمانه توسط نمایندگان محصلین در میان دانش آموزان دبیرستانی مدرسه « زیهمن » فرانکفورت بر اینکه آیا دارای سلاح میباشند ، ۳۸ درصد دبیرستانی ها اعتراف کردند که مسلح هستند ( نشریه آفتاب یزد ، ۱۳۸۱ ) .
شری اورت و جیمز پریک ، درک دانش آموزان از خشونت
اورت و پریک[۳] تحقیقی را به عنوان درک دانش آموزان از خشونت در مدارس عمومی آمریکا انجام دادهاند . این تحقیق بر روی ۷۲۶ دانش آموز مدارس دولتی اجرا شد . روش اجرای آن پیمایشی بوده که از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای ( به وسیله طبقه ، مذهب و محل زندگی ) استفاده کردهاند و هر یک از دانش آموزان پرسشنامه پیمایشی را با نظارت معلمش پر می کرد . نتایج آن به صورت زیر است : بیشترین نوع خشونت گزارش شده توهین کلامی بوده که برابر ۵۷ درصد میباشد ، هُل دادن و قاپیدن حدود ۴۱ درصد گزارش شده ، تهدید کردن دانش آموزان دیگر ۲۷ درصد ، کتک زدن کسی ۲۵ درصد ، تهدید معلمان ۶ درصد ، تهدید با چاقو یا اسلحه ۴ درصد و ۲ درصد هم گزارش دادهاند که اسلحه به مدرسه می آورند .
یافته ها نشان داده که در بیشتر موارد پسران نسبت به دختران احتمال بیشتری داشته که مرتکب خشونت شوند . دانش آموزانی که در محلات با جرایم بالا زندگی کردهاند به صورت معنی دار احتمال بیشتری داشته که مرتکب خشونت شوند . دانش آموزان با عملکرد تحصیلی ضعیف احتمال بیشتری داشته که مرتکب خشونت شوند . ۴۰ درصد آن ها اسلحه با خود حمل میکردند . ۲۰ درصد آن ها که نمره پایین گرفته بودند معلمشان را تهدید کردند و نزدیک به یک چهارم یعنی ۲۵ درصد آن ها گفته بودند که حداقل یک بار در مدرسه یا اطراف آن قربانی خشونت شده اند . دانش آموزان سفید پوست از سایر دانش آموزان از نشر ارتکاب خشونت تفاوتی نداشتند . همچنین دانش آموزان در پاسخ به این سؤال که چرا بچه ها مرتکب خشونت میشوند ، پاسخ دادند که عضویت داشتن در گروه ها و باندهای جنایتکار ( ۳۵ درصد ) ، فقدان نظارت والدین ( ۳۵ درصد ) ، تحریک شدن توسط دیگران ( ۴۱ درصد ) ، فقر خانوادگی و مصرف مواد مخدر ( ۲۴ درصد ) ، تحت تأثیر دوستان قرار گرفتن ( ۳۵ درصد ) و در معرض خشونت رسانه های جمعی قرار گرفتن ( ۲۲ درصد ) از عوامل مؤثر در ارتکاب خشونت دانسته اند . (به نقل از زارعی ، ۱۳۸۳ : ۱۱ ) .
خانم لوخ مشاور امور تربیتی اعلام میدارد بسیاری از دانش آموزان تماشای فیلمهای ترسناک را به عنوان مسابقه شهامت اجرا میکنند . آنکه دل دیدن خون بیشتری دارد ، برنده است . آنکه بترسد و صحنۀ اوج قساوت را نتواند تحمل کند ، به عنوان بچه ننه مورد تمسخر قرار میگیرد . او بیان میکند بدیهی است که همه پایداری میکنند . برخی از دانش آموزان برای تشدید اثر فیلم حتی از مواد مخدر استفاده میکنند (به نقل از خرسند نیا ، ۱۳۸۱ : ۶۵ ) .
« لوتار هرمان » از اداره آگاهی فرانکفورت میگوید : داخل گروههای متشکل نوجوانان و جوانان ، آنکه جرئت کند به تقلید از فیلم ، عملاً دست به ضرب و شتم غارت بزند منزلت خاصی به دست می آورد .