۳- به جای کلمات به تصاویر ذهنی می اندیشند.
۴- با تلفیق اطلاعات گوناگون آن ها را به نحو مناسبی مورد استفاده قرار میدهند.
تواناییهای ذهنی۴
افراد خلاق نوعا مخاطره پذیرند و دارای شخصیتی مصر، بسیار با انگیزه پذیرای فکرهای نو، قادر به تحمل ابهام تحمل تنهایی، ومستقل اند.شخصیت۵دوران کودکی افراد خلاق معمولا با رخدادهای متنوعی همراه بوده است. نظیر وجود مشقت در زندگی و کم و زیاد شدن امکانات مالی.دوران کودکی۶افراد خلاق بر خلاف افراد گوشه گیر درون گرا نیستند و تمایل به تبادل افکار با همکاران خود دارند.عادتهای اجتماعی۷
۲-۲-۱-۵٫ استقلال طلبی
نیاز به استقلال را با عباراتی نظیر (کاری را برای خود انجام دادن ، آزادی عمل داشتن و آقای خود بودن) تعریف کردهاند. در واقع نیاز به استقلال عاملی است سبب می شود تا کارآفرینان به اهداف و رویاهای خود دست یابند. بیشتر کارآفرینان ساعات زیادی را در روز کار میکنند، اما رضایت آنان از آنجا حاصل می شود که با وجود محدودیت های اقتصادی و محیطی، خود تصمیم می گیرند، کارها را به شیوه خود انجام میدهند، طبق برنامه خود عمل میکنند و سودی را که خود ایجاد کرئه اند، برداشت میکنند(احمدپور داریانی و مقیمی،۱۳۸۹). مک کرین و فلانینگان (۱۹۹۶) بیان میکند نیاز به استقلال را می توان به صورت عباراتی نظیر کنترل داشتن به سرنوشت خود، کاری را برای خود انجام دادن تعریف کردهاند.
۲-۳٫ رفتار کارآفرینانه
دراکر(۱۹۸۵) اعتقاد دارد کارآفرینی بیش از آنکه یک ویژگی شخصیتی باشد یک الگوی رفتاری است. این الگوی رفتاری را می توان به افراد آموزش داد تا آن را یاد بگیرند که چگونه به طور کارآفرینانه رفتار کنند. به زعم وی از جمله پیش شرط های رفتار کارآفرینانه گرایش به کارآفرینی بوده و با توجه به مطالعاتی که در زمینه گرایش کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه ها به عنوان یک منبع بالقوه کارآفرینی انجام شده است. افرادی که ویژگی های کارآفرینانه آن ها برانگیخته می شود اقدام به رفتارهای کارآفرینانه از جمله راه اندازی یک کسب و کار ایجاد یک حرفه برای خود و دیگران و در نهایت ثبت اختراع به نام خود میکند.(کلارک،۲۰۰۴). ویژگی های شخصی افراد و محیطی که در آن قرار دارند بر ویژگی های کارآفرینی آنان اثر گذار بوده و وجود این نوع ویژگی ها بر بروز رفتارهای کارآفرینانه تاثیرگذار است.
در مطالعه ای به ارزیابی ویژگی های کارآفرینی دانش آموختگان دانشگاهی در مرحله راه اندازی و توسعه کسب و کار، بلند پروازی آن ها میباشد. از طرف دیگر در مرحله توسعه کسب و کار، ویژگی خطرپذیری در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. اما در مرحله راه اندازی ، ویژگی اعتماد به نفس کارآفرینان دانشگاهی در رتبه دوم است. در مطالعه ای گوئورو و همکارانش[۵](۲۰۰۶)ادراک از گرایش و امکان بروز رفتار و نیت کارآفرینانه را در میان دانشجویان کارآفرینی بررسی کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که بیشتر دانشجویان به ایجاد یک کار جدید علاقمند بودند در حال که به توانایی خود در اجرای آن شک داشتند. راسموسن و سورهیم در مطالعه ای با عنوان آموزش کاربردی کارآفرینی به این نتیجه رسیدند که لازمه پرورش ویژگی های کارآفرینانه در محیط های آموزشی مانند دانشگاه ها است.
۲-۴٫ راه اندازی کسب و کار
برای راه اندازی یک کسب و کار سه گام در نظر گرفته شده است که شرح زیر است:
گام اول: ارزیابی اولیه
بدیهی است که شروع یک کسب و کار جدید ریسکهای زیادی را به همراه دارد که البته با برنامه ریزی می توان شانس موفقیت را بالا برد. بنابرین بهترین نقطه شروع آن است که نقاط قوت و ضعف خود را به عنوان دارنده کسب و کار بشناسید. این را در نظر بگیرید در صورت شروع یک کسب و کار این خود شما هستید و نه شخص دیگر که باید تصمیم بگیرید که چگونه پروژه ها، برنامه ها و زمان خود را مدیریت کنید.
گام دوم: برنامه ریزی کسب و کار
شروع یک کسب و کار نیاز به انگیزه، علاقه استعداد داردو همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه ریزی صحیح دارد. اطلاعات زیر برای تهیه طرح کسب و کار میتواند بسیار مؤثر باشد: قبل از شروع به کار لیستی از تمامی دلایلی که می خواهید بخاطر آن ها وارد دنیای تجارت شوید تهیه کنید. سپس بایستی تعیین کنید که اصولا چه کسب و کاری برای شما مناسب است. پس از تعیین کسب و کار مناسب تحقیقات لازم را برای پاسخ به سوالات خود داشته باشید. آخرین مرحله قبل از تهیه طرح این است که چک لیست زیر را تهیه کنید و پاسخ دهید: من علاقه به شروع چه کاری دارم؟ چه خدمتی یا کالایی قرار است ارائه دهم؟ چه مهارتها و تجربه ای برای این کار دارم؟ ساختار قانونی چه خواهد بود؟ و…
گام سوم: تامین منابع مالی
یکی از کلیدهای اساسی موفقیت و پیشرفت در شروع کار جذب و تامین منابع مالی کافی برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک است. راه های تامین منابع مالی میتواند از پس اندازهای شخصی، دوستان و افراد خانواده، بانکها و مؤسسات اعتباری، شرکت سرمایه گذاری مخاطره پذیر میباشد.
۲-۵٫ چرخه حیات کسب و کارهای کارآفرینانه
صاحبنظران مختلف، مراحل ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک را در قالب های متعددی تقسیم بندی کردهاند. به طور سنتی چرخه حیات این نوع کسب و کارها را می توان در قالب پنج مرحله بررسی کرد:
زیاد
سود، بهره وری و درآمد
کم
سود، بهره وری و درآمد
مرحله ی ایجاد کسب و کار
مرحله ی شروع کسب و کار
مرحله ی رشد کسب و کار
مرحله ی تثبیت کسب و کار
مرحله ی افول یا نوآوری
ورشکستگی
افول
نوآوری
نمودار۲-۱ . چرخه حیات کسب و کارهای کارآفرینانه
۱- مرحله ایجاد کسب و کار: مرحله اول شامل فعالیتهای مرتبط با شکل گیری اولیه کسب و کار
است. در مرحله آغازین، فرایند کارآفرینانه ایجاد شده و خلاقیت مورد نیاز است. برای انباشت و کسب منابع مالی و غیرمالی، به خلاقیت، ارزیابی و شبکه سازی نیاز است. در این مرحله؛ هدف کلی، مأموریت و جهت کسب و کار در قالب استراتژی کارآفرینانه مشخص می شود.
۲- مرحله شروع کسب و کار: در این مرحله، فعالیتهای لازم برای ایجاد برنامه رسمی کسب و کار،جستجوی سرمایه، انجام فعالیتهای بازاریابی و ایجاد تیم کارآفرینانه مؤثر انجام میگیرد.
۳- مرحله رشد: این مرحله نیازمند تغییرات مهمی در استراتژی کارآفرینانه است. زیرا رقبا و دیگر نیروهای بازار، مشغول ایجاد تغیر و تحول در استراتژی های خود خود هستند و چالش های جدیدی پیش روی کسب و کارها قرار میگیرد.در این مرحله، رشد و انتقال از رهبری انفرادی کارآفرینانه به رهبری تیم گرای مدیریتی مطرح است.
۴- مرحله تثبیت کسب و کار: این مرحله هم نتیجه شرایط بازار و هم تلاش های کارآفرینان است. در طول این مرحله، رقابت شرکتها و بی تفاوتی مشتریان نسبت به کالاها و خدمات کارآفرینان افزایش مییابد و بازار اشباع می شود. علاوه بر آن، میزان فروش کسب و کار، حالتی ثابت به خود میگیرد و شرکت باید در مورد سه تا پنج سال آینده خود برنامه ریزی کند نوآوری برای موفقیت آینده کسب و کار حیاتی است.