۱-۶-۲- فرضیه های فرعی
-
- به نظر میرسد بین تحصیلات فردی و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین اطلاعات رسانه ای افراد و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین الگوپذیری افراد و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین تعهدات اجتماعی افراد و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین سرمایه اجتماعی و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
-
- به نظر میرسد بین میزان آشنایی رانندگان با قوانین شهری و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
- به نظر میرسد بین سابقه سکونت در شهر و میزان تخلفات رانندگی رابطه وجود دارد.
۱-۷- کاربردهای تحقیق
۱-ریشه یابی علل تخلفات راهنمایی و رانندگی و عدم رعایت قوانین و مقرارت راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان که حجم زیادی از وسایل نقلیه در معابر آن جریان دارد.
۲- کاهش مشکلات و معضلات موجود در سیستم حمل و نقل درون شهری اصفهان.
۳- ارائه راهکار به معاونت راهورناجا جهت وضع قوانین و دستورالعملهای کارآمد باهدف رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان.
۴- شناسایی و سنجش عوامل مؤثر بر اخلاق ترافیک شهروندی.
۵- ارتقاء اخلاق ترافیک شهروندی به منظور برقراری نظم شهری
۱-۸- استفاده کنندگان تحقیق
-
- پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا؛
-
- دانشگاه علوم انتظامی امین؛
-
- اداره مطالعات وتحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا؛ و
- فرماندهان ، روسا و مدیران راهور سراسر کشور.
۱-۹- روش تحقیق
روش تحقیق این پایان نامه روش توصیفی – تحلیلی از نوع پیمایشی میباشد. پیمایش یکی از روش های تحقیق اجتماعی است که در آن اعضای جامعه آماری به پرسش هایی در مورد موضوع مورد مطالعه تحقیق، پاسخ میدهند. آن ها این کار را یا از طریق پرکردن پرسشنامه ای که در اختیار آن ها قرار میگیرد و یا شفاهاً از طریق مصاحبه انجام میدهند. روش تحقیق پیمایشی از روش های کمی است نه کیفی.
۱-۱۰- روش و ابزار گردآوری اطلاعات
با توجه به این که روش تحقیقی که برای این پژوهش انتخاب شده است روش پیمایش میباشد، در نتیجه از میان تکنیک های پژوهش، پرسشنامه به عنوان تکنیک جمع آوری و سنجش متغیرهای این پژوهش انتخاب شده است ودرصورت لزوم از تکنیک مصاحبه نیز استفاده می شود.
۱-۱۱- جامعه آماری و حجم نمونه
از آنجایی که در این مطالعه، هدف سنجش میزان تخلفات رانندگی افراد است، نیاز به مطالعه رانندگانی میباشد که دارای تخلفات رانندگی هستند. بنابرین مراکز پلیس +۱۰ شهر اصفهان، به عنوان مکانی که رانندگان جهت دریافت تخلفات ثبت شده خود مراجعه میکنند، انتخاب میگردد و جامعه آماری شامل کلیه رانندگان مراجعه کننده به واحد اجراییات مراکز پلیس +۱۰ شهر اصفهان جهت دریافت برگه تخلفات رانندگی وسیله نقلیه خود میباشند.
۱-۱۲- روش نمونه گیری
روش نمونه گیری در این تحقیق نمونه گیری تعمدی یا قصدمند میباشد که با مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ وانتخاب رانندگان دارای تخلفات زیاد انجام میگیرد حجم نمونه با توجه به محدودیت های محقق و موضوع تحقیق تقریبا۲۰۰نفر برآورد میگردد.
۱-۱۳- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات
در تحقیق حاضر، مطالعه بر روی رانندگان مراجعه کننده به واحد اجراییات مراکز پلیس+۱۰ شهر اصفهان، جهت دریافت ریز تخلفات وسیله نقلیه خود صورت میگیرد. بنابرین واحد تحلیل، در سطح خرد و فرد میباشد. روش تجزیه تحلیل اطلاعات در این تحقیق تحلیل آماری توصیفی (توزیع و درصد فراوانی، میانه، مد، میانگین، انحراف استاندارد و غیره) تحلیلی استنباطی (ضریب پیرسون، آزمون فریدمن و رگرسیون) میباشد.
۱-۱۴- رئوس مطالب و فصول
فصل اول
کلیات تحقیق: مقدمه- بیان مسئله- اهداف تحقیق- اهمیت و ضرورت تحقیق- سؤالات تحقیق
فصل دوم
مبانی نظری، پیشینه تحقیق و چارچوب نظری
فصل سوم
روش شناسی تحقیق، ابزار مورد استفاده- جامعه آماری- حجم نمونه- معرفی متغیرها،تعریف نظری وعملی مفاهیم،روایی وپایایی،روش تجزیه و تحلیل
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
فصل دوّم
مبانی نظری
۲-۱- مقدمه
در این فصل به تدوین چارچوب نظری تحقیق خواهیم پرداخت. به بیان ریمون کیوی چهارچوب نظری همانند پروژکتوری میباشد که راه و مسیر حرکت را برای محقق جهت دستیابی به فرضیات و مدل تحقیق روشن می کند.(کیوی؛ ۱۳۸۲)
چنانچه پیش از این نیز بیان شد، آنچه در این مطالعه مورد تبیین قرار خواهد گرفت، تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر میزان تخلفات رانندگی افراد در شهر اصفهان میباشد. اخلاق ترافیک شهروندی، مفهومی است که در این مطالعه بر اساس آن سازماندهی خواهد شد. آنچه که تاکنون در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است، اخلاق شهروندی بوده است. اما در این مطالعه اخلاق شهروندی، منحصراًً در حوزه مسائل ترافیکی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از آنجایی که مطالعات چندانی در این حوزه انجام نشده است، لذا برای بررسی و سنجش اخلاق ترافیک شهروندی، در ابتدا به مطالعه اخلاق و سپس اخلاق شهروندی از دیدگاه جامعه شناسی پرداخته می شود. پس از شناسایی ابعاد و شاخص های مختلف این مفاهیم، مفهوم اخلاق ترافیک شهروندی بازتعریف میگردد.
این فصل، شامل ۵ قسمت میباشد که بنا بر لزوم، هر یک شامل زیر بخش هایی میباشد. در قسمت اول این فصل، ابتدا به بیان تعریف کلی از مفاهیم اصلی مطرح شده در این تحقیق شامل اخلاق، اخلاق شهروندی، اخلاق ترافیک شهروندی، کجرفتاری اجتماعی و تخلفات رانندگی پرداخته می شود. در قسمت دوم، به بازخوانی نظریه های مختلف در راستای مفاهیم اصلی تحقیق پرداخته می شود. قسمت سوم شامل تدوین و تهیه چهارچوب نظری تحقیق با توجه به نظریه های مطرح شده در قسمت دوم میباشد. پس از تدوین چهارچوب نظری، در قسمت چهارم ترسیم مدل نظری و در آخر بنا بر مدل نظری استخراج شده، فرضیات تحقیق بیان میگردد.
۲-۲-پیشینه تحقیق
برخی از تحقیقات و پژوهش هایی که در رابطه با اخلاق ترافیک شهروندی و میزان تخلفات انجام شده است عبارتند از:
- شیر محمدی، حمید، ۱۳۸۵، عامل انسانی در معضلات ترافیکی و راه کارهای کاهش تخلفات ترافیکی، همایش ملی ترافیک شهری معضلات و راهکارها.
هدف این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در بروز تصادفات و تخلفات ترافیکی رانندگان است. در این مطالعه، محقق علت بیشتر تصادفات را سرعت غیرمجاز، بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین و مقررات ترافیکی و به طور کلی عامل انسانی دانسته است و عقیده دارد با برنامه ریزی درست می توان از عامل انسانی به عنوان پارامتری مؤثر در جهت تعدیل و رفع سایر نواقص و کمبودها در واحدهای عبور و مرور استفاده نمود.
در این مطالعه، پیشگیری از تخلفاتی که صرفاً به واسطه بی توجهی و بی مبالاتی عامل انسانی صورت گرفته به عنوان راهکار اساسی در پیشگیری و کاهش معضلات ترافیکی یاد شده است. به طور کلی ۴ دلیل اصلی و انگیزه بروز تخلفات رانندگی در این مقاله عبارتند از: