– فرض ها
با توجه به فرضیه پژوهشی و نقیض آن، فرضیه آماری یکی از این تعاریف را خواهد داشت:
۱)
۲)
۳)
– آماره آزمون
از آماره نا اریب برخوردار است. توزیع به شرایط تخمین تفاضل میانگین دو جامعه بستگی دارد که به این صورت تفکیک پذیر است:
۱٫ وقتی نمونه ها از دو جامعه نرمال با انحراف معیار معلوم انتخاب شوند، توزیع نرمال بوده و آماره آزمون عبارت است از:
(۳-۴)
۲٫ وقتی نمونه ها از دو جامعه نرمال با انحراف معیار نامعلوم انتخاب شوند، توزیع نمونه گیری آماره به به شرح زیر بستگی خواهد داشت.
الف) اگر درجه آزادی کوچکتر از ۳۰ باشد، توزیع نمونه گیری آماره t استیودنت است. آماره آزمون در صورت تساوی واریانس ها عبارت است از:
(۴-۵)
ب) اگر درجه آزادی بزرگتر از ۳۰ باشد، آماره آزمون چنین تعریف می شود:
(۴-۶)
۳-۸-۳- تحلیل واریانس (ANOVA)
تحلیل واریانس روشی است که می توان میزان انحرافات کل در مجموعه داده ها را به مؤلفه هایی افراز کرد. در آزمون تحلیل واریانس منبع تغییرات (واریانس ها) به دو دسته بین گروهی و درون گروهی تقسیم می شود.
بخشی از واریانس ها ناشی از تفاوت بین جوامع یا گروه بندی محقق است (بین گروهی) و بخشی از تفاوت بین عوامل دیگر (خطا) برمی گردد (درون گروهی). در این آزمون به بررسی این موضوع پرداخته می شود که پراکندگی ها تا چه میزان ناشی از تغییرات بین گروهی و چه میزان ناشی از تغییرات درون گروهی است.
فصل ۴
تجزیه و
تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
در فصل سوم در مورد نحوه جمع آوری اطلاعات توضیح داده شد. در این فصل به بیان اطلاعات جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل آن ها میپردازیم. این امر برای انجام هر تحقیق یک مرحله اصلی میباشد زیرا موضوع هر پژوهش، پاسخ به سوال یا تأیید و رد حدس و گمان های محقق میباشد. برای پاسخ به سوالات و یا تأیید و رد فرضیات، جمع آوری اطلاعات از گام های اساسی و مهم است. بدون وجود اطلاعات مرتبط با موضوع پژوهش، پاسخ به سوالات تحقیق میسر نمی شود.
مرحله تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده نیز از مراحل مهم است که پس از جمع آوری اطلاعات صورت میگیرد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در حقیقت کالبد شکافی اطلاعات است. این کالبد شکافی رویکردهای مختلفی را از بین اطلاعات تبیین می کند که محقق با توجه به موضوع پژوهش، جنبه هایی از اطلاعات مرتبط با موضوع را به منظور تأیید یا رد فرضیات مورد استفاده قرار میدهد. همان طور که در فصل قبل بیان شد روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مبتنی بر پرسشنامه است. در این فصل ابتدا در مورد اطلاعات دموگرافیک استخراج شده از پرسشنامهها بحث شده و سپس به آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است.
۴-۲ آمار توصیفی پاسخگویان:
در این بخش از تجزیه و تحلیل آماری به بررسی چگونگی توزیع نمونه های آماری از حیث متغیرهایی چون جنسیت، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، استقلال مالی ،میزان تحصیلات، رشته تحصیلی دانشگاه، درآمد ماهیانه ،معدل و سن پرداخته میشود.
جدول ۴-۱٫آمار توصیفی پاسخگویان
متغیر
گروه
فراوانی
درصد
جنسیت
مرد
۱۶۴
۴۲٫۷
زن
۲۲۰
۵۷٫۳
وضعیت تاهل
مجرد
۲۹۱
۷۵٫۸
متاهل
۹۳
۲۴٫۲
وضعیت اشتغال
غیر شاغل
۲۶۴
۶۸٫۸
شاغل
۱۲۰
۳۱٫۳
استقلال مالی
مستقل
۱۱۱
۲۸٫۹
غیر مستقل
۲۷۳
۷۱٫۱
میزان تحصیلات
کاردانی
۱۱۲
۲۹٫۲
کارشناسی
۱۶۴
۴۲٫۷
کارشناسی ارشد
۸۱
۲۱٫۱
دکتری
۲۷
۷٫۰
رشته تحصیلی دانشگاه
اقتصاد،حسابداری و مدیریت
۹۸
۲۵٫۵
علوم انسانی(بجز اقتصاد، …)
۹۲
۲۴٫۰
علوم پایه
۳۸
۹٫۹
فنی مهندسی
۱۱۲
۲۹٫۲
پزشکی
۴۴
۱۱٫۵
درآمد ماهیانه
کمتر از پانصد هزار تومان
۲۳
۶
بین ۵۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان
۷۴
۳/۱۹
بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون
۱۰۰
۲۶
بین یک میلیون تا ۱٫۵ میلیون
۷۳
۱۹
بین ۱٫۵ میلیون تا دو میلیون
۵۶
۶/۱۴
بیش از دو میلیون تومان
۵۸
۱/۱۵
با توجه به جدول فوق از ۳۸۴ نفر افراد نمونه که جواب دادهاند ۱۶۴ نفر مرد،۲۲۰ نفر زن بوده که نشان میدهد حدود ۴۳ درصد مرد و ۵۷ درصد زن بوده و ۷۶ درصد مجرد و ۲۴ درصد متاهل هستند. همچنین حدود ۳۱ درصد افراد شاغل و ۲۹ درصد استقلال مالی دارند. حدود ۴۳ درصد افراد دارای مدرک کارشناسی میباشند. از طرفی حدود ۲۹ درصد در رشتههای فنی مهندسی تحصیل کردهاند. حدود ۲۶ درصد افراد از بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون تومان، ۲۵ درصد کمتر از ۷۵۰ هزار تومان ، ۱۹ درصد بین یک میلیون تا ۱٫۵ میلیون تومان و ۳۰ درصد از بیش از ۵/۱ میلیون تومان حقوق دریافت میکنند.
متغیر
میانگین
میانه
انحراف استاندارد
مینیمم
ماکزیمم
تعداد
سن
۳۵/۲۱
۲۰
۵۷/۳
۱۹
۴۵
۳۸۴
معدل کل
۷۲/۱۵
۱۶
۱۱/۲
۱۲
۲۰
۳۷۴
با توجه به جدول فوق نشان میدهد میانگین سنی پاسخگویان ۳۵/۲۱ سال و نیمی از پاسخگویانی سنی کمتر از ۲۰ سال دارنداز طرفی کمترین سن ۱۹ سال و بیشترین سن ۴۵ سال و معدل کل همه افراد برابر ۷۲/۱۵ میباشد.
۴-۳آزمونها و تحلیل های مرتبط با فرضیات پژوهش
فرضیه (۱) : دانشجویان استان یزد از نظر مالی باسواد هستند
برای بررسی این فرضیه میانگین متغیر سواد با نمره ۶۰ مقایسه شده است. که نمرات بالای ۶۰ با سواد حساب میشود.
جدول ۴-۲٫ مقایسه میانگینهای مشاهده شده متغیر سواد مالی با نمره ۶۰
متغیر
مقایسه میانگین مشاهده شده با مقدار ثابت ۶۰
میانگین
آماره t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاوت میانگین
سواد مالی
۶۹/۲۸
۶۵/۴۹-
۳۸۳
۰۰۰/۰
۳۱/۳۱-
استفاده از آزمون t برای یک نمونه ، با فرض صفر، برابری میانگین ها با نمره ۶۰ و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها با نمره ۶۰ را آزمون میکند. با توجه به آماره t (65/49-) و سطح معناداری (۰۰۰/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات سواد مالی دانشجویان با عدد ۶۰ معنادار میباشد و با توجه به میانگین نمرات سواد مالی که برابر ۶۹/۲۸ میباشد نشان میدهد دانشجویان استان یزد از نظر مالی کم سواد هستند .
فرضیه (۲) : بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
جدول۴-۳ همبستگی بین رفاه مالی و سواد مالی