۲-انتخاب گروه ها به صورت تصادفی،
۳- توزیع پراکندگی دو گروه یکسان،
۴- نرمال بودن توزیع از آزمون مقایسه دو نمونه مستقل یعنی T مستقل و آزمون مانوا استفاده شده است، آنالیز داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS18 انجام گرفته است.
همچنین در مطالعات پژوهش علوم انسانی معمولا ۰۵/۰ به عنوان سطح معنا داری پذیرفته می شود، بنابرین در این تحقیق به احتمال بیش از ۹۵ درصد رابطه بین متغیرها واقعی است و کمتر از ۵ درصد احتمال دارد که ناشی از شانس باشد.
خلاصه
در این فصل، به بحث در مورد روش پژوهش، یعنی معرفی جامعه آماری، روش نمونه گیری، تعداد نمونه نهایی، معرفی ابزار جمع آوری داده ها و در نهایت روش های نمره گذاری ابزار و نحوه تجزیه و تحلیل داده ها معرفی شد.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
مقدمه
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی پرداخته است. که نتایج آن به صورت کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده های مورد نیاز تحقیق از یک پرسشنامه، که حاوی سؤالات مشخصات فردی و سؤالات مربوط به فرضیه های تحقیق و نمره معدل دانش آموزان جمع آوری گردید. با بهره گرفتن از جدول های فراوانی و نمودارهای ستونی وضعیت شاخص های دموگرافیک و فرضیات تحقیق ارائه گردید. سپس جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های T مستقل و آزمون مانوا استفاده خواهداستفاده شد.
۴-۱٫ توصیف شاخص های دموگرافیک(بررسی ویژگی های جمعیت شناختی گروه ها)
۴-۱-۱٫ وضعیت تحصیلات والدین دانش آموزان
تجزیه و تحلیل داد ها در مورد تحصیلات والدین دانش آموزان گروه با فوق برنامه نشان میدهد که ۸ نفر(۷/۲۶ درصد) دارای تحصیلات زیر دیپلم، ۱۰ نفر(۳/۳۳ درصد) این گروه دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم،۸ نفر(۷/۲۶ درصد) لیسانس و۴ نفر(۷/۲۶ درصد) دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند. در مورد والدین گروه دانش آموزان بدون فوق برنامه نیز ۶ نفر(۲۰ درصد) این گروه دارای تحصیلات زیر دیپلم، ۶ نفر(۲۰ درصد) آن ها دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم، ۱۱ نفر(۷/۳۶ درصد) این گروه لیسانس و ۷ نفر(۳/۲۳ درصد) آن ها دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند(جدول و نمودار۴-۱-۱).
جدول۴-۱-۱ توزیع درصد فراوانی تحصیلات والدین دانش آموزان بر حسب گروه
گروه
متغیر
بدون فوق برنامه
با فوق برنامه
درصد
تعداد
درصد
تعداد
۰/۲۰
۶
۷/۲۶
۸
زیر دیپلم
تحصیلات
۰/۲۰
۶
۳/۳۳
۱۰
دیپلم و فوق دیپلم
۷/۳۶
۱۱
۷/۲۶
۸
لیسانس
۳/۲۳
۷
۳/۱۳
۴
فوق لیسانس و بالاتر
نمودار ۴-۱-۱ توزیع درصد فراوانی تحصیلات والدین دانش آموزان بر حسب گروه
۴-۱-۲٫ وضعیت شغل والدین دانش آموزان
تجزیه و تحلیل داد ها در مورد وضعیت شغلی والدین دانش آموزان گروه با فوق برنامه نشان میدهد که ۲۳ نفر(۷/۷۶ درصد) کارمند، ۷ نفر(۳/۲۳ درصد) دارای شغل آزاد بودند. در مورد والدین گروه دانش آموزان بدون فوق برنامه نیز ۶ نفر(۲۰ درصد) این گروه دارای تحصیلات زیر دیپلم، ۶ نفر(۲۰ درصد) آن ها دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم، ۱۱ نفر(۷/۳۶ درصد) این گروه لیسانس و ۷ نفر(۳/۲۳ درصد) آن ها دارای تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر بودند(جدول و نمودار۴-۱-۲).
جدول۴-۱-۲ توزیع درصد فراوانی وضعیت شغلی والدین دانش آموزان بر حسب گروه
گروه
متغیر
بدون فوق برنامه
با فوق برنامه
درصد
تعداد
درصد
تعداد
۳/۶۳
۱۹
۷/۷۶
۲۳
کارمند
شغل
۳/۲۳
۷
۳/۲۳
۷
آزاد
۳/۱۳
۴
۰
۰
بیکار
نمودار ۴-۱-۲ توزیع درصد فراوانی وضعیت شغلی والدین دانش آموزان بر حسب گروه
۴-۲٫ وضعیت توصیفی شاخص ها
۴-۲-۱٫ وضعیت خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
تجزیه و تحلیل میزان خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان گروه با فعالیت فوق برنامه نشان میدهد که ۵ نفر(۷/۱۶ درصد) دارای خودکارآمدی تحصیلی درسطح کم، ۲۰ نفر(۱/۶۶ درصد) درسطح متوسط و ۵ نفر(۷/۱۶ درصد) این گروه دارای خودکارآمدی تحصیلی درسطح زیاد بودند. همچنین در گروه بدون فعالیت فوق برنامه نیز ۵ نفر(۷/۱۶ درصد) دارای خودکارآمدی تحصیلی درسطح کم، ۲۲ نفر(۴/۷۳ درصد) درسطح متوسط و ۳ نفر(۹/۹ درصد) دارای خودکارآمدی تحصیلی درسطح زیاد بودند(۴-۲-۱).
جدول ۴-۲-۱ توزیع درصد فراوانی متغیر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بر حسب گروه
گروه
متغیر
بدون فوق برنامه
با فوق برنامه
درصد
تعداد
درصد
تعداد
۷/۱۶
۵
۷/۱۶
۵
کم
خودکارآمدی تحصیلی
۴/۷۳
۲۲
۱/۶۶
۲۰
متوسط
۹/۹
۳
۷/۱۶
۵
زیاد
نمودار ۴-۲-۱ توزیع درصد فراوانی متغیر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بر حسب گروه
۴-۲-۲٫ وضعیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان
تجزیه و تحلیل میزان عملکرد تحصیلی در گروه دانش آموزان با فعالیت فوق برنامه نشان میدهد که، ۳۰ نفر(۱۰۰درصد) این گروه دارای عملکرد تحصیلی در سطح زیاد بودند. همچنین در گروه بدون فعالیت فوق برنامه ۲۷نفر( ۱/۹۰ درصد) دارای عملکرد تحصیلی در سطح متوسط، و ۳ نفر( ۹/۹ درصد) دارای عملکرد تحصیلی در سطح زیاد بودند(۴-۲-۲).
جدول ۴-۲-۲ توزیع فراوانی و درصدی متغیر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر حسب گروه
گروه
متغیر
بدون فوق برنامه
با فوق برنامه
درصد
تعداد
درصد
تعداد
۰
۰
۰
۰
کم
عملکرد تحصیلی
۶/۵۳
۱۶
۰
۰
متوسط
۴/۴۷
۱۴
۱۰۰
۳۰
زیاد
نمودار ۴-۲-۲ توزیع درصد فراوانی متغیر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر حسب گروه
۴-۳- بررسی پیش فرض های استفاده از آزمون واریانس چندمتغیری
۴-۳-۱- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق
مقدار محاسبه شده برای آماره شاپیرو- ویلک برای گروه دانش آموزان با فعالیت های فوق برنامه در مورد متغیر خودکارآمدی تحصیلی برابر با ۱۱۹/۰و در سطح ۲۰/۰ P=و در مورد متغیر عملکرد تحصیلی برابر با ۱۵۴/۰ که در سطح ۰۶۸ /۰ P=میباشد و به دلیل اینکه از سطح معناداری ۰۵/۰ بزرگتر هستند دارای توزیعی نرمال درنظر گرفته میشوند.
همچنین درمورد وضعیت آماره نرمالیته در گروه دانش آموزان بدون فعالیت های فوق برنامه ، برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی برابر با ۱۶۱/۰و در سطح ۰۴۷ /۰ P=و در مورد متغیر عملکرد تحصیلی برابر با ۲۲۶/۰ که در سطح ۰۱ /۰ P=میباشد، به دلیل اینکه سطح معناداری محاسبه شده نزدیک به ۰۵/۰بوده و لذا به طور توصیفی دارای توزیعی نرمال در نظر گرفته می شود( جدول ۴-۳).