شرکت ها برای انجام وظایف خود نسبت به تمام ذینفعان بایستی هزینه هایی را بپردازند. مدیران برای ایجاد ذهنیت مناسب ذینفعان این هزینه ها را متحمل میشوند و معتقدند جلب رضایت جامعه باعث رغبت جامعه به شرکت شده و عملکرد آن را بهبود می بخشد. مسئولیت اجتماعی شرکت بر اساس ابعادی که دارد میتواند بهره وری کارکنان را از طریق افزایش علاقه آن ها و ایجاد حس مسئولیت در آن ها، افزایش دهد. به طوری که کارکنان احساس ارزشمند بودن نمایند و کارهای محوله را به درستی انجام دهند که این باعث افزایش کارکرد مفید کارکنان خواهد شد. معمولا دولت از شرکت هایی که به مسئولیت های خود نسبت به جامعه عمل میکنند، حمایت مالی و یا غیر مالی می نمایید و تشویقاتی برای چنین شرکت هایی در نظر میگیرد. شرکت هایی که منافع جامعه را در نظر می گیرند، مورد حمایت مردم قرار می گیرند، حمایت های مردمی میتواند تصویر رقابتی شرکت را بهبود بخشد و عملکرد مالی را تحت تاثیر قرار میدهد. عملکرد مالی شرکت بر اساس سودی که شرکت به دست آورده سنجیده می شود. افزایش سود میتواند بر اساس اعتماد جامعه به شرکت حاصل شود. مردم و دولت از شرکتی که منافع آن ها را در نظر می گیرند، حمایت خواهند کرد و این باعث بهبود عملکرد مالی شرکت میشود و به تبع آن ارزش شرکت افزایش مییابد ارزش شرکت در افزایش قیمت سهام دخیل است و رفاه سهامداران را حداکثر میکند (ویدیانا[۱۱]،۲۰۱۳)
فرض اول: بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
فرض دوم: جریاننقد بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد.
فرض سوم: ریسک سیستماتیک بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد.
فرض چهارم: رشد شرکت بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها و ارزش شرکت تاثیر معناداری دارد.
۱-۷- متغیرهای پژوهش
۱-۷-۱- متغیرهای مستقل
متغیر مستقل :
در این تحقیق مسئولیت اجتماعی شرکت به عنوان متغیر مستقل میباشد
که بر این اساس ( CSR) متغیر مستقل مورد استفاده در این پژوهش، مسئولیت اجتماعی سازمان شاخص های محیط زیست، تنوع رهبری سازمان، مشارکت خواهد بود و به صورت زیر سنجیده میشود:
۱- تنوع در تعداد اعضای هیئت مدیره:
از لگاریتم طبیعی تعداد اعضای هیئت مدیره[۱۲] حاصل می شود
۲- محیط زیست:
الف: نسبت دارایی های ثابت به کل دارایی ها[۱۳]
ب iso status: اگر شرکت دارای استاندارد ایزو ۱۴۰۰۰ باشد عدد یک و در غیر این صورت عدد صفر در نظر می گیریم
۱-۷-۲- متغیر وابسته
در این تحقیق ارزش شرکت به عنوان متغیر وابسته میباشد که بر اساس نسبت کیو توبین سنجیده خواهد شد
۱-۷-۳- متغیر تعدیلگر
نسبت جریان نقد عملیاتی: نسبت جریان نقد عملیاتی به دارایی های اول دوره
ریسک سیستماتیک:
روش برای اندازه گیری بتا آن است که کوواریانس بین بازده دارایی ( Ri,t ) مورد نظر و بازده پرتفوی بازار( Rm,t ) را محاسبه و و مقد ار حاصله را بر واریانس بازده پرتفوی بازارتقسیم نمود . به زبان ریاضی می توان این مهم را به شکل زیربیان کرد.(فاف و همکاران[۱۴]، ۱۹۹۹).
β=COV(Ri,t ,Rm,t)
Ϩ۲m,t
رشد شرکت:
لگاریتم طبیعی نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان (MTBR) سهام به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام در مطالعات اخیر به عنوان معیار رشد شرکت به کار رفته است (لانگ و همکاران [۱۵]، ۲۰۰۳)
۱-۷- ۴- متغیرهای کنترلی
در پژوهش حاضر با توجه به پیشینه ارزش شرکت، متغیرهای کنترلی شامل اهرم مالی، اندازه شرکت میشوند.
۱-۸- روش انجام پژوهش
۱-۸-۱- روش پژوهش و گردآوری داده ها
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کاربردی و همبستگی[۱۶] است. در روش همبستگی به بررسی میزان تغییرات یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر، از طریق محاسبه ضریب همبستگی پرداخته می شود. این روش زمانی استفاده می شود که تعداد متغیرهای بازیگر در موقعیت آزمایش زیاد باشد، به طوری که از طریق روش تحقیق تجربی، کنترل و دستکاری آنها امکان پذیر نباشد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۲: ۶۳ و ۷۹).
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. مبانی نظری پژوهش از کتب، مجلات و سایتهای تخصصی فارسی و لاتین گردآوری شده است و داده های مالی مورد نیاز با مراجعه به سایت سازمان بورس اوراق بهادار تهران، صورتهای مالی شرکتها و همچنین با بهره گرفتن از نرمافزارهای تدبیرپرداز و رهآورد نوین گردآوری شده است.
۱-۸-۲- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهند. برای تعیین نمونه مورد مطالعه، شرکت هایی از جامعه آماری یاد شده، انتخاب میشوند که:
پایان سال مالی آن ها ۲۹ اسفند ماه باشد،
از سال۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ، در بورس حضور داشته باشند،
شرکت بین سال های۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲، تغییر سال مالی نداشته باشد،
شرکت نباید در گروه واسطه گری مالی باشد(بانکها، نهادها، سرمایه گذاری ها و..)
اطلاعات مورد نیاز شرکت، در دسترس باشد.
در این مطالعه برای اینکه نمونه پژوهش یک نماینده مناسب از جامعه آماری موردنظر باشد، برای انتخاب نمونه از روش غربالگری[۱۷] (حذف سیستماتیک) استفاده خواهد شد
۱-۸-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای تحلیلهای تجربی عموماً سه نوع داده در دسترس است:
۱- داده های سری زمانی[۱۸] : در داده های سری زمانی، مقدار یک یا چند متغیر در طول یک دوره زمانی مشاهده می شود.
۲- داده های مقطعی[۱۹] : در داده های مقطعی، مقادیر یک یا چند متغیر برای چندین واحد اقتصادی (مشاهدات نمونه ای) برای یک زمان مشخص جمع آوری می شود.
۳- داده های ترکیبی[۲۰] : در داده های ترکیبی، عناصر هر دو دسته از داده های سری زمانی و مقطعی وجود دارد. یعنی اطلاعات مربوط به داده های مقطعی در طول زمان مشاهده می شود. به بیان دیگر چنین داده هایی دارای دو بعد میباشند که یک بعد آن مربوط به واحدهای مختلف در هر مقطع زمانی خاص است و بعد دیگر آن مربوط به زمان میباشد (گجراتی[۲۱]، ۱۹۹۵: ۶۴).
منظور از داده های ترکیبی، مجموعه ای از دادههاست که متشکل از تعداد زیادی از متغیرهای مقطعی (N) است که در طول یک دوره زمانی مشخص (T) مورد بررسی قرار میگیرند. در این صورت تعداد مشاهدات N × T بوده که با بهره گرفتن از مدلهای مختلفی قابل تخمین است.
۱-۹- استفاده کنندگان از نتایج پژوهش