۱٫ پرسشنامه سبک های اسنادی (ASQ)
پرسشنامه سبک های اسنادی[۶۵](ASQ)، یک ابزار خود گزارش دهی است و نخستین بار برای اندازه گیری اسنادهای افراد برای رویدادهای غیر قابل کنترل توسط پیترسون ، سلیگمن و آبرامسون (۱۹۸۴) ساخته شد.
روش نمره گذاری
پرسش نامه سبک اسنادی، دربرگیرنده دوازده موقعیت فرضی( شش رویداد خوب و شش رویداد بد) است. برای هر رویداد چهار پرسش مطرح شده است. نخستین پرسش که درباره مهم ترین علت این رویداد است، اگر چه در نمره گذاری به کار برده نمی شود، اما ضروری است تا آزمودنی به سه پرسش بعد بر حسب موارد زیر پاسخ دهد. این موارد شامل درونی یا بیرونی، پایدار (با ثبات) یا ناپایدار (بی ثبات) و کلی یا اختصاصی بودن رویداد میباشد. نمره ها را می توان برای هر یک از سه بعد یاد شده در نظر گرفت، برای نمونه، بعد درونی- بیرونی از مجموع نمره های پرسش اول به دست میآید. اگر فردی در موقعیت های موفقیت و پرسش اول، نمره های۴، ۵، ۳، ۲، ۴، ۶ را علامت زده باشد، نمره بعد درونی- بیرونی این فرد در موقعیت موفقیت، مجموع این اعداد تقسیم بر شش میباشد (۴= ۶÷ ۲۴) به همین ترتیب در ابعاد دیگر و موقعیت شکست، نمره ها محاسبه میشوند.
پایایی و روایی
بریج (۲۰۰۱) برای پرسشنامه سبک اسنادی ضریب آلفای کرونباخ[۶۶] ۸/۰ را گزارش نموده است. اسلامی شهر بابکی (۱۳۶۹) طی پژوهش با این مقیاس، ضریب آلفای کرونباخ را برای موقعیت شکست درونی ۷۵/۰، موقعیت شکست پایدار ۴۳/۰، موقعیت شکست کلی ۷۳/۰، و در موقعیت موفقیت درونی ۷۴/۰، موقعیت موفقیت پایدار ۵۶/۰ و موقعیت موفقیت کلی ۷۶/۰ به دست آورده است.
سلیمانی نژاد (۱۳۸۱) آلفای کرونباخ برای کل پرسش های پرسشنامه را ۷۴/۰ گزارش کردهاست.
نسخه اولیه پرسشنامه سبک های اسنادی، با دوازده حادثه فرضی خوب و بد در یک نمونه ۱۴۵ نفری از دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا اجرا شد (پیترسون، ۱۹۸۹؛ به نقل از ذکایی).
۲- پرسشنامه عزت نفس کوپر – اسمیت
پرسشنامه عزت نفس[۶۷] کوپر – اسمیت شامل ۵۸ ماده است. و شیوه پاسخ دادن به سوال ها به صورت بلی و خیر میباشد. که هشت ماده آن دروغ سنج است. حداقل نمره ای که فرد میتواند بگیرد صفر و حداکثر آن ۵۰ میباشد. افرادی که در آزمون نمره بیشتری کسب کنند عزت نفس بالاتری دارند، به این صورت که فردی که نمره ۲۵ کسب کند دارای عزت نفس بالا و فردی که پایین تر از این مقدار به دست آورد دارای عزت نفس پائین میباشد.
مؤلفههای عزت نفس عبارتند از:
الف) بعد اجتماعی: مشتمل بر عقاید فرد در مورد خودش به عنوان یک دوست برای دیگران است. به طور کلی، فردی که نیازهای اجتماعیش برآورده شود احساس خوبی در این زمینه خواهد داشت.
ب) بعد آموزشگاهی: عزت نفس، مبتنی بر مقدار ارزشی است که نوجوان به عنوان یک دانش آموز برای خود قائل است. ارزیابی پیشرفت و توانایی تحصیل آسان نیست، اما به طور کلی میتوان گفت که اگر دانشآموز، با توجه به معیارهای مورد قبول جامعه، پیشرفت تحصیلی خوبی داشته باشد از عزت نفس تحصیلی برخوردار است.
ج) بعد خانوادگی: فردی که احساس میکند عضو باارزشی در خانواده است از محبت و احترام، به ویژه از ناحیه والدین برخوردار است، در این زمینه عزت نفس بالایی خواهد داشت.
د) بعد فردی: تصور جسمانی، ترکیبی از ویژگیهای جسمانی و تواناییهای بدنی است. عزت نفس فرد در این زمینه، بر اساس رضایت از وضعیت جسمانی و ویژگیهای ظاهریاش مبتنی است.
هـ) بعد کلی: در این جا ارزیابی و تصور کلی فرد از خود و یا خویشتن است و اساس ارزیابی فرد در همه زمینه ها است.
روایی آزمون بر اساس تحلیل عامل و همبستگی با آزمون های عزت نفس شخصیت مورد تأیید قرار گرفته و همسانی درونی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ۸۷/۰ است (فتحی آشتیانی).
روش اجرای پژوهش
به منظور اجرای این پژوهش، پس از هماهنگی اولیه با آموزش و پرورش و گرفتن مجوز اجرای پرسشنامهها، وبا استفاده از روش نمونه گیری مناسب به مدارس انتخاب شده مراجعه کرده و گروه نمونه را انتخاب و دو پرسشنامه را به دانش آموزان تحویل داده و قبل از تکمیل به آن ها در مورد این پژوهش و هدف از اجرای پرسشنامهها توضیح داده و از آن ها خواسته شد که صادقانه و برای رسیدن به نتایج بهتر نهایت همکاری را داشته باشند. ضمناَ جهت جلب همکاری بیشتر گروه نمونه همراه با پرسشنامهها هدیه ای به آن ها داده شد.
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی مانند فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و همبستگی پیرسون؛ و آمار استنباطی نظیر رگرسیون خطی و جهت سهولت کار در محاسبه داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین و در عین حال یکی از حساس ترین مراحل در انجام یک تحقیق علمی است. در این مرحله که پژوهشگر میتواند با توجه به نوع پژوهش از منابع و ابزارهای مناسب استفاده نماید، انبوهی از داده ها به دست میآید که برای به دست آوردن نتایج مفید باید به دسته بندی و تحلیل آن ها پرداخت. در این بخش به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده به همراه جداول و نمودارهای هر یک پرداخته است. هدف تحقیق در فصل چهار پژوهش، تجزیه و تحلیل داده های خامی است که قبلاً به دست آورده است. در این فصل نتایج حاصل از بررسی رابطه بین سبک های اسنادی و عزت نفس و پیشرفت تحصیلی ارائه شده است.
جدول شماره (۴-۱): فراوانی و درصد گروه نمونه بر حسب پایه تحصیلی
۱۹۰
۱۰۰
۱۲۰
کل
همان گونه که جدول شماره ۴-۱ نشان میدهد ۵۲% از گروه نمونه را دانش آموزان سال دوم، ۲۹% از گروه نمونه را دانش آموزان سال سوم و ۱۹% را نیز دانش آموزان سال اول تشکیل میدهند.
نمودار شماره (۴-۱): فراوانی و درصد گروه نمونه بر حسب پایه تحصیلی
فراوانی
جدول شماره (۴-۲): میانگین و انحراف معیار نمره های گروه نمونه برحسب عزت نفس، پیشرفت تحصیلی و سبکهای اسنادی
سبک اسناد
کلی- جزئی