متاسفانه در گذشته به موضوع صادرات محصولات موسیقایی ایرانی پرداخته نشدهاست و هیچگاه به عنوان یک منبع ارز آوری پایدار و رو به رشد به آن نگریسته نشده است . بنابرین در این حوزه پژوهشی با خلا کارها و سوابق تحقیقاتی مواجه هستیم که اهمیت و لزوم انجام این پژوهش را بیش از پیش نمایان میکند.
۱-۳) اهداف پژوهش
-
- شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش رو برای صنعت موسیقی ایرانی با رویکرد صادرات
-
- تحلیل عوامل به منظور شناسایی موضوعات استراتژیک صنعت موسیقی ایرانی ( بارویکرد صادرات)
- اولویتبندی استراتژیها.
توضیح بیشتر اینکه این پژوهش سعی بر ارائه استراتژیهای مناسب در جهت صادرات محصولات موسیقایی ایرانی با تکنیک SWOT دارد . همچنین اولویت بندی آن ها با بهره گرفتن از تکنیک چند تصمیمگیری چندشاخصه مناسب در جهت توسعه این صنعت از اهدف این پژوهش است.
هدف نهایی تحقیق کاربردی نمودن نتایج تحقیق در قالب بهبود طرحهایی و پیشنهادهایی برای فروش و صادرات محصولات مربوط به صنعت موسیقی ایرانی از جمله سازهای ایرانی ، محصولات جانبی سازهای ایرانی و محصولات انتشاری این حوزه(کتاب و سی دی) است، به این معنی که با کسب اطلاع از عواملی محیطی و داخلی استراتژیهایی تبیین میگردند و سپس بر اساس اولویت پرداختن به کمک یکی از تکنیکهای چندشاخصه مناسب ،آن ها رتبه بندی میشوند.
۱-۴) ضرورت و اهمیت پژوهش
کاهش درآمدهای حاصل از صدور نفت و نوسانات شدید آن ، افزایش جمعیت کشور ، کاهش قدرت خرید درآمدهای نفتی و از همه مهمتر پایان پذیر بودن منابع نفت مدتها است که سیاستگذران و برنامهریزان کشور را به این باور رساندهاست که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی نفت ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
متاسفانه وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از صدور نفت طی دهه های اخیر باعث گردیدهاست که ساختار اقتصادی و تجاری کشور با هدف صدور نفت خام و تامین کمبود نیازهای داخلی از واردات شکل بگیرد. از آنجا که خرید کالا از خارج به مراتب ساده تر از تولید کالا و رقابت در بازارهای جهانی است، تغییر این ساختار هر چند ضرورتی گریزناپذیر باشد ، در کوتاه مدت حاصل نخواهد شد.بلکه مستلزم یک تعهد سیاسی قوی و یک برنامه و استراتژی بلندمدت ملی است به نحوی که کلیه دست اندرکاران تولید و تجارت در کشور یقین حاصل کنند که استراتژی توسعه صادرات نه یک اقدام موقت بلکه بینشی منطقی و بلندمدت است.
از آنجایی که فضای حاکم بر سازمانها اعم از خدماتی و تولیدی فضایی کاملا رقابتی است، تدوین استراتژیهای صحیح و رقابتی که بتواند سازمان را به اهداف کلان مورد نظر خود رهنمون سازد، از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که صرف منابع محدود بر موضوعات غیراصلی، جریمهاش شکست در میدان رقابت و واگذاری میدان رقابت به رقیبی است که منابع محدود خود را بر روی موضوعات اصلی متمرکز کردهاست. لذا داشتن استراتژی و برنامه استراتژیک، از ضروریات اصلی برای سازمانهایی است که درصدد هستند بدون تسلیم در برابر دیگر رقبا و موانع موجود، حضوری آگاهانه در عرصه داشته باشند. در این بین، صنعت موسیقی ایران با توجه به پتانسیل های موجود در آن ، نیاز به برنامه ریزی استراتژیک و مسیر راهبردی، به منظور نیل به اهدافش دارد. اهمیت این مسئله با دانستن اینکه تاکنون چنین تحقیقی در این زمینه صورت نپذیرفته است بیشتر نمایان میگردد. بنابرین بررسی عوامل محیطی تاثیرگذار در حوزه صنعت موسیقی ایرانی با رویکرد صادرات، شناسایی پتانسیل های موجود، موانع و مشکلات، ارائه راهکارها و استراتژیهای مناسب برای آن از اهمیت ویژهای برخوردار است که میبایست مورد توجه مدیران و دست اندرکاران قرار گیرد.
در این بین اشاره به آمارهایی در مورد گردش مالی صنعت موسیقی در سطح بینالمللی میتواند خالی از لطف نباشد: در سال ۲۰۰۹ در آمد تولیدکنندگان ابزارآلات موسیقی در سطح جهان بالغ بر ۱٫۷ میلیارد دلار بود و سود ناخالص آن بیش از ۲۷ درصد برآورد شده است(businesswire.com) و یا درآمد ناشی از فروش ابزارآلات موسیقی ولوازم جانبی آن در آلمان در سال ۲۰۱۲ ، رقمی بالغ بر ۹۱۹میلیون یورو برآود شده است(somm.eu). این ها در حالی است که سهم ایران از این بازار وسیع جهانی بسیار ناچیز است.
۱- ۵) سئوالات یا فرضیه های پژوهش
۱-۵-۱)سوالات اصلی
-
- استراتژی ها و راهبردهای اساسی جهت دستیابی به بازارهای جهانی و توسعه صادرات محصولات صنعت موسیقی سنتی ایران چه میباشند؟
- اولویت اجرا و به کارگیری استرتژیهای توسعه ای در حوزه صادرات محصولات موسیقی سنتی ایرانی به چه ترتیب میباشند ؟
۱-۵-۲)سولات فرعی
-
- عوامل محیطی خارجی که به عنوان فرصت برای صنعت موسیقی ایران در حوزه صاردات وجود دارد کدامند؟
-
- عوامل محیطی خارجی که به عنوان تهدیدها برای صنعت موسیقی ایران در حوزه صاردات وجود دارد کدامند؟
-
- عوامل محیطی داخلی که به عنوان نقاط قوت صنعت موسیقی ایران در حوزه صاردات وجود دارند کدامند؟
- عوامل محیطی داخلی که به عنوان نقاط ضعف برای صنعت موسیقی ایران در حوزه صاردات وجود دارند کدامند؟
۱-۶) روش انجام پژوهش: (از نظر هدف، نوع و مراحل انجام)
مراحل انجام کار به منظور شناسایی مسائل استراتژیک و تدوین استراتژی برای صنعت موسیقی ایرانی در حوزه صادرات به شرح زیر در نظر گرفته شده است :
الف) مرحله مقدماتی : در این مرحله با در نظر گرفتن نظر خبرگان حوزه موسیقی به تعیین نقاط قوت ، نقاط ضعف فرصتها و تهدیدهای بالقوه خواهیم پرداخت .
ب ) در مرحله بعد پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان و بازرگانان فعال در حوزه صادرات محصولات موسیقایی ایرانی توزیع میگردد تا توسط آن ها تکمیل گردد.
ج) در ادامه با توجه به وابستگی بین عوامل اصلی، تکنیک ANP برای اولویت بندی استراتژی ها انتخاب گردید.
د) در گام بعد با توجه به نتایج پرسشنامهها و مدل ترکیبی ANP – SWOT اقدام به اولویتبندی استرتژیهای تعیین شده می پردازیم.
ه) جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات:در این مرحله به تشریح یافته های پژوهش پیرامون شناسایی مسائل استراتژیک و تدوین استراتژی و بیان نتایج تحقیق و ارائه راهبردها و پیشنهادات مناسب در این راستا و دستیابی به اهداف پژوهش پرداخته خواهد شد.
این پژوهش از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی میباشد.
در پژوهش حاضر برای گردآوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز از داده های شامل اطلاعات موجود در سایتهای اینترنتی مرتبط با موضوع، اسناد و مدارک موجود در زمینه تحقیق ، کتابها ، مجلات، سمینارها ، نظرات خبرگان و … استفاده خواهد شد.
۱-۷) جامعه و واحد تحلیل آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و بازرگانانی که در حوزه صادرات محصولات موسیقایی ایرانی فعالیت دارند،میباشد.
۱-۸) نمونه و روش نمونه گیری