در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارندگی موانع فرهنگی پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در دانشگاه رازی، با بهره گرفتن از چهار سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع فرهنگی در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته و تحلیل گردیده اند.
موانع مدیریت تغییر
موفقیت دراجرای هر گونه تغییر در سازمانها مستلزم مدیریت مناسب کلیه مراحل انجام تغییر و آماده نمودن بسترهای لازم و آمادگی ذهنی کارکنان و مدیران میباشد، در فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت عدم توجه به مؤلفه های مدیریت تغییر به عنوان موانع مدیریت تغییر تلقی میگردد.
در این تحقیق نظر پاسخگویان در خصوص میزان بازدارنگی موانع مدیریت تغییر، پیش روی فرایند استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در دانشگاه رازی، با بهره گرفتن از چهار سوال مبتنی بر طیف پنج ارزشی لیکرت از خیلی کم ۱= تا خیلی زیاد ۵= سنجیده شده و میانگین نمره فرد از سوالات فوق به عنوان میزان اهمیت موانع مدیریت تغییر در استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در نظر گرفته وتحلیل گردیدهاند.
روش تحقیق
روشی که در این تحقیق از آن استفاده شده است، تحقیق توصیفی – پیمایشی است و از نظر نوع، تحقیق حاضر، یک تحقیق کاربردیست . جامعه ی پژوهش شامل کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه و ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسش نامه میباشد . ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استقرار، کاربرد و اعتبار سیستم مدیریت اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد که این پرسشنامه دارای ۶۲ سوال است و سه مؤلفه که هر مؤلفه شامل چندین سوال میباشد. پرسش نامه پس از کسب اعتبار علمی، بین ۱۲۰ نفر از کارکنان دانشگاه مورد مطالعه توزیع و ۱۱۰ پرسش نامه جمع آوری شد. داده ها در نرم افزار Excel وارد و درمرحله ی بعد با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی تحلیل شد.
جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ( ۲۲۳ نفر رسمی ، ۸۰ نفر پیمانی ، ۳۶۳ نفر قراردادی ، ۱۶۷ نفر شرکتی ) میباشد که مجموع آن ها ۸۳۳ نفر میباشد که با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری مورگان نمونه آماری شامل ۲۶۰ نفر میباشد که با بهره گرفتن از نمونه گیری روش تصادفی ساده از بین کارکنان انتخاب میشوند .
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
در این پایان نامه داده ها در نرم افزار Excel وارد و درمرحله ی بعد با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در سطح آمار توصیفی تحلیل خواهد شد و با بهره گرفتن از آزمون تی تک نمونه این تجزیه و تحلیل میگردد.
فصل دوم
مبانی نظری پژوهش
مقدمه
در عصر انفجار اطلاعات، فناوری اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت است. نظام های مختلف رایانه ای در نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و اداری جهان، به طور مداوم پیشرفت کرده، موجب تحول اساسی در فرایند تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های درون سازمان شده است.
همچنین بازدهی تولید، کارایی و بهره وری سازمان ها را افزایش داده، موجب مرغوبیت و بهبود کیفیت محصولات و خدمات تولیدی، افزایش قدرت رقابت، نوآوری وابداع فرآورده های نوین، ایجاد تحولاتی در صنایع و در نهایت، توسعه اقتصادی کشورها شده است. (ابراهیمی نژاد و حسین زاده، ۱۳۸۸).
در حدود سه دهه پیش یعنی درست زمانی که سازمان ها و مدیران، عصر صنعتی را تجربه میکردند استفاده کمی وکیفی از اطلاعات امری مهجور ودور از توجه بود. غالب برنامه ها و فعالیت های سازمان ها بر مبنای نیروی انسانی و ماشین طراحی وانجام می شد واین دو، مقیاسهای سنجش توانمندیهای یک سازمان محسوب می شدند. اما در چند سال اخیر سازمانها با گذر از عصر ارتباطات در ورود به عصر اطلاعات شاهد تحولات چشمگیری در عرصه مدیریت بودند (بدرقه، ۱۳۸۹ ص ۱۷).
بهره گیری از نظام های اطلاعاتی مدیریت جهت سرعت بخشیدن به عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمان ها، باعث گردیده است. اینگونه نظام ها در کشورهای توسعه یافته به طور وسیع به کار گرفته شوند. امروزه بسیاری از این کشورها نیز به محاسن به کارگیری نظام های نوین رایانهای واقف گردیده و به تبدیل روشهای سنتی خود به سیستمهای مکانیزه و نوین راغب گردیدهاند؛ به گونه ای که بیش از نیمی از نیروی کار در کشورهای توسعه یافته را کارکنان اطلاعاتی تشکیل میدهند (مک لوید، به نقل از ابراهیمی نژاد و حسین زاده، ۱۳۸۸).
یکی از نامهای دوره کنونی زندگی بشر، عصر اطلاعات و یا عصر اطلاعات وارتباطات است. علت این نامگذاری در واقع به خاطر توجه بسیار زیاد وفعالیتهای گسترده ای است که در این دوران در زمینه جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات انجام گرفته و میگیرد.
در عصر حاضر مدیران نیاز پیدا کرده اند که اطلاعات مربوط به اموری را که با آن سروکار دارند. بشناسند، گردآوری و تحلیل کنند، سازمان بدهند و با مراعات سه عامل مهم سرعت، دقت و هزینه که در همه فعالیتهای سازمانهای عصر حاضر بدون استثناء دیده میشوند، آن را مبادله کنند.
برخی از صاحب نظران مدیریت را مترادف با تصمیم گیری می دانند. لذا مدیر برای آنکه قادر باشد تصمیم خردمندانهای برای سازمان اتخاذ نماید باید از همه اطلاعات، راجع به وضعیت یا مشکلات مربوط به موضوعی که میخواهد درباره آن تصمیم گیری نماید، آگاه باشد.
اطلاعات درون هر سیستم در هر لحظه از زمان دارای ساختی است که دانش و آگاهی آن سیستم را تشکیل میدهد. این دانش به طور تدریجی و در طول زمان از طریق جذب پارههای مختلف اطلاعات یا داده و تبدیل آن به اطلاعات پدید آمده است.
اگر سیستم پیوسته از محیط پیرامون خود اطلاعات کسب کند، دانش آن پیوسته در حال افزایش و گسترش بوده واز حالت بسیط و ساده به حالت پیچیده و متنوع تغییر می نماید. رمز موفقیت هر مدیر و نظام مدیریت در هر سازمان این است که بتواند گام به گام داده های جدید را با دانش پیشین سازمان پیوند دهد و مقدمات دریافت و آماده سازی اطلاعات نوین را فراهم آورد.
بکوشد تا به فراخور وضع سازمان و با توجه به مراتب مختلف زیر مجموعه آن سازمان، توان دریافت اطلاعات جدید را در سازمان بالا ببرد.
دقت نماید که از یک طرف، سازمان با هجوم داده های جدید، در حالی که آمادگی درک یا پذیرش آن ها را ندارد، مواجه نشود و از طرف دیگر، بین پیش داشته ها و یافته های جدید، شکاف عمیقی به وجود نیاید. چرا که اگر جز این شود، نظام مدیریت نه تنها به دلیل حضور حلقه های مفقودی فراوان، قادر به پیوند اطلاعات جدید بر پیکر سازمان نخواهد بود بلکه به لحاظ بیگانگی سازمان با اطلاعات جدید، توان هر گونه تصمیم گیری صحیح برای پیشرفت و توسعه را نیز از دست خواهد داد (قاضی زاده فرد، ۱۳۸۸).
۲-۲- تعاریف و مفاهیم