« پایان نامه کارشناسی ارشد : پایان نامه در مورد طراحی بهینه ی اوراق بهادار ... | دانلود مطالب پایان نامه ها با موضوع بررسی رابطه بین ... » |
(۴-۴)
که
فرض های مدل عددی [۳۷]:
- سیال اولیه و ثانویه دارای وزن مولکولی و نسبت حرارت مخصوص یکسانی می باشند.
- جریان های اولیه و ثانویه با سرعت های قابل صرف نظر در شرایط (P) و (S) وارد اجکتور می شوند.
- تلفات اصطکاکی با به کار بردن راندمان های نازل اولیه، دیفیوزر و فرایند اختلاط منظور شده است.
- فرایند اختلاط در شرایط فشار ثابت اتفاق می افتد.
- در خروجی اجکتور سرعت جریان قابل صرف نظر کردن است.
با توجه به اینکه جریان در اجکتور به شدت مغشوش میباشد برای مدل سازی عددی جریان تراکم پذیر در اجکتور، علاوه بر معادلات بقای جرم، مومنتم، انرژی و معادله حالت گاز بایستی یک مدل توربولانس نیز برای ایجاد اثر اغتشاش به کار رود. همچنین با توجه به اینکه سیال بهکار رفته هوا میباشد، از مدل گاز ایدهآل برای شبیهسازی استفاده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
(۴-۵)
قابل ذکر است که در این شبیهسازی عددی برای حل معادلات حاکم از روش حجم محدود استفاده شده است. برای گسسته سازی ترمهای جابجایی و پخش با بهره گرفتن از روش مرتبه دوم انجام گرفته و از الگوریتم PISO استفاده شده است.
لازم به ذکر است که به علت اینکه شکل از نظر هندسی متقارن محور بوده، لذا به منظور کاهش حجم محاسبات مدل ساخته شده در فضای دو بعدی بوده و بدین منظور از حلگر متقارن محور استفاده شده است. همانطور که از ساز و کار دستگاه اجکتور برمیآید، جریان تراکم پذیر بوده و برای حل این مسئله از حلگر فشار-مبنا[۲] استفاده شده است. همچنین با فعال سازی معادله انرژی به تحلیل دمایی مسئله نیز پرداخته شده است.
۴-۱-۱ مدلسازی توربولانس
همانطورکه ذکر شد جریان در داخل اجکتور به شدت آشفته میباشد. لذا برای مدل شبیهسازی شده باید مدل توربولانس مناسبی در نظر گرفته شود. نتایج مقالات معتبر منتشر شده و نیز تحقیقات محققان در این زمینه همگی حکایت از ارائه نتایج بهتر و نزدیکتر به نتایج تجربی در مدل توربولانس معروف ε k-نسبت به مدلهای دیگری مثل مدلهای توربولانس k-ω و SST برای شبیهسازی اغتشاش جریان دارند. [۳۹] همچنین مدل توربولانس ریلایزبل εk که برای شبیهسازی اغتشاش جریان در این طرح بکار گرفته شده است.
شکل ۴-۲: الگوریتم حل تفکیکی بکار گرفته شده در حل معادلات
معادلات مربوط به مدل توربولانس ε k-در معادلات ۴-۶ و ۷ ارائه شده اند. در این معادلات k نشان دهنده انرژی جنبشی توربولانس و ε نیز نشان دهنده نرخ اتلاف آن میباشد. لذا k و ε از معادلات انتقالی زیر محاسبه خواهند شد:
(۴-۶)
۴-۷))
که در این معادلات Gk نشان دهنده تولید انرژی جنبشی توربولانس بهعلت گرادیان سرعت میانگین، Gb نشان دهنده تولید انرژی جنبشی توربولانس در اثر نیروی شناوری و YM نشان دهنده سهم نوسانات سرعت در جریان آشفته تراکم پذیر میباشد. همچنین C2ε، C1ε و C3ε ضرایب ثابتی هستند که با توجه به راهنمای برنامه فلوئنت بصورت زیر تعیین میشوند:
C1ε = ۱/۴۴, C2ε = ۱/۹۲
همچنین kσ و εσ نمایانگر عدد پرانتل توربولانس به ترتیب برای k و ε میباشند که مطابق زیر در نظر گرفته شده اند:
σk = ۱/۰, σε = ۱/۳
ویسکوزیته توربولانس tμ نیز با توجه به مقادیر k و ε بهترتیب زیر محاسبه میگردند:
(۴-۸) μC ثابتی است که بصورت زیر تعیین میگردد:
Cμ = ۰/۰۹
۴-۲ شبیه سازی جریان در اجکتور به روش دینامیک سیالات محاسباتی
در تحلیل عددی از مجموعه نرم افزار تجاری گمبیت ۲٫۳ برای تولید شبکه حل و فلوئنت ۶٫۳٫۲۶ برای حل به روش حجم کنترل استفاده شده است تا با این روش معادلات حاکم بر جریان به معادلات جبری [۳۸] تبدیل شده و به صورت عددی حل گردد. هندسه اجکتور اولیه که به وسیله نرم افزار گمبیت شده است در شکل ۴-۳ نشان داده شده و ابعاد آن در جدول ۴-۱ ارائه شده است. برای حل اجکتور به منظور کاهش حجم محاسبات به جای استفاده از حل سه بعدی با تعداد سلول زیاد از حل دو بعدی تقارن محوری استفاده شده است که تعداد سلول اولیه در حدود ۱۳۰۰۰ سلول چهار ضلعی انتخاب گردید. دلیل این انتخاب در بخش بعدی توضیح داده خواهد شد.
فرم در حال بارگذاری ...