با توجه به اهداف تحقیق سوا لات اصلی و فرعی تحقیق عبارتاند از:
۱-۵-۱) سؤال اصلی تحقیق
باتوجه به اهداف تحقیق سوال اصلی تحقیق به شرح زیر می باشد:
آیا بین شبکهسازی و رضایت شغلی با تعهد سازمانی رابطه مثبت وجود دارد؟
۱-۵-۲) سوالات فرعی تحقیق
سوالات فرعی تحقیق نیز به صورت زیر می باشند:
-
- آیا بین شبکهسازی همکاران و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
-
- آیا بین شبکهسازی حرفهای و رضایت شغلی با با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
-
- آیا بین شبکهسازی مشتری و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
-
- آیا رضایت شغلی و تعهد سازمانی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
۱-۶) چهارچوب نظری و مدل تحقیق
مدلی که در این تحقیق جهت بررسی تبیین تعهد سازمانی با تأکید بر شبکهسازی در شرکت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت در نمودار(۱-۱)نشان دادهشده است.
این مدل از تحقیق مکینتاش و کروش[۱۱] (۲۰۱۴)استخراجشده است.
شبکه سازی همکاران
شبکه سازی حرفه ای
شبکه سازی مشتری
رضایت شغلی
تعهد سازمانی
شکل(۱-۱) مدل تحقیق Macintosh & Krush , 2014,P2))
۱-۷) فرضیههای تحقیق
با توجه به مدل تحقیق، فرضیهها به شرح زیر هست:
فرضیه ۱: بین شبکهسازی همکاران و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.
فرضیه ۲: بین شبکهسازی حرفهای و رضایت شغلی با با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.
فرضیه ۳: بین شبکهسازی مشتری و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.
فرضیه ۴: بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.
۱-۸) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق
باتوجه به فرضیههای تحقیق تعاریف مفهومی هر یک از متغیرهای تحقیق بهصورت زیر است:
-
- شبکهسازی همکاران: شبکهسازی با همکاران سبب تسهیل اجتماعی سازی فروشنده شده و بهموجب آن انتظارات و ادراکات شفافتری از نقش ایجاد میگردد .(IBID,p3)
-
- شبکهسازی حرفهای: رفتارهای شبکهسازی افراد حرفهای دسترسی به منابع محدود اطلاعات، مثل بهترین عملکردها و روندهای تجاری را فراهم میدارد.(IBID,p3)
-
- شبکهسازی مشتری: مشتریان بهعنوان منبع مهمی از بازخور عمل می کنند. تعامل قویتر با مشتریان نیز سبب فراهم نمودن دسترسی بیش تر به اطلاعات مهم و سایر منابع مرتبط با شغل خواهد شد.(IBID,p3)
-
- رضایت شغلی: رضایت نگرش کلی فرد نسبت به شغلش است (صالحی و آماران،۱۳۹۲، ص ۱۰۲).
-
- تعهد سازمانی: تعهد سازمانی رفتارهای افراد را تحت تأثیر قرار میدهد، تعهد بیانگر هویت و وابستگی فرد به سازمان است (همان منبع، ص ۱۰۳).
در زیر تعاریف عملیاتی هریک از متغیرها و نحوه اندازه گیری آن ها بیان شده است: . (Macintosh & Krush,2014,p8)
-
- شبکهسازی همکاران: این متغیر با سازههای صحبت با کارکنان درباره تشخیص مسائل کاری، صحبت با کارکنان در مورد حل مسائل کاری، مشورت با همکاران در مورد ارائه خدمات بهتر با ابزار پرسشنامه اندازهگیری میشود.
-
-
-
- شبکهسازی حرفهای: این متغیر با سازههای شرکت در اجلاس برای برقراری روابط حرفهای، شرکت در کارگاههای حرفهای، استفاده از مجامع حرفهای برای ارتقای کاری و ترتیب دادن ملاقات ارتباط کاری با ابزار پرسشنامه اندازهگیری می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
-
- شبکهسازی مشتری: این متغیر با سازههای ایده یابی از مشتریان، توجه به رضایت مشتریان، ارتباط با اربابرجوع درباره خواستههایشان و تماس با اربابرجوع درباره تشخیص مسائل جاری با ابزار پرسشنامه اندازهگیری میشود.
-
- رضایت شغلی: این متغیر با سازههای انگیزه داشتن برای انجام کار، لذت بردن از کارکرده با همکاران، کافی بودن حقوق ماهیانه برای تأمین مخارج معمولی، تأمین مخارج زندگی مرفه و وجود فرصت ترقی و پیشرفت در شغل با ابزار پرسشنامه میشود.
- تعهد سازمانی: این متغیر با سازههای شبیه بودن ارزشهای شما باارزشهای سازمان، کارکرده بیشازحد انتظار برای موفقیت سازمان، بهترین سازمان ممکن برای کار، افتخار کردن به سازمان، ایجاد مشکل در صورت ترک سازمان با ابزار پرسشنامه میشود.